Lords of Chaos poster

Lords of Chaos (2018)

Lords of Chaos

Země: USA / Velká Británie / Švédsko
Rok vydání: 2018
Žánr: drama / musical

Originální název: Lords of Chaos
Český název: Vládci chaosu

Režie: Jonas Åkerlund
Hrají: Rory Culkin, Emory Cohen, Sky Ferreira

Hrací doba: 112 min

Odkazy: web

Zdroj fotek: IMDb.com

První pohled (Cnuk):

Existence snímku „Lords of Chaos“ je zřejmě každému příznivci metalové hudby dobře známa. Českou premiéru si „Vládci chaosu“ odbyli v kinu Aero v rámci Festivalu otrlého diváka, jenž byl touto projekcí zahájen. Film natočil Jonas Åkerlund, který více než hráčskou kariérou coby bubeník Bathory proslul svojí prací v režisérském křesílku točením videoklipů pro ty největší hvězdy, za něž posbíral celou řadu cen včetně Grammy. Předlohou pro „Lords of Chaos“ byla stejnojmenná kniha z roku 1998 a už ta sklidila rozporuplné přijetí. Stejný osud, celkem nepřekvapivě, potkal také její filmové zpracování.

Předně je důležité, jak k filmu přistupujete. Hned na začátku je napsáno, že příběh je založen na pravdivých lžích, které se staly. Zobrazení daných událostí a postav je bráno s notnou dávkou nadhledu a rozhodně se nejedná pouze o temné drama. Většina stopáže totiž působí spíše komicky, přičemž občas sklouzává až k vyloženému vysmívání se vážnosti, s níž se norská blackmetalová scéna bere. Je však trochu problém občas rozeznat, kdy se jedná o záměrnou srandu a kdy to tak nebylo úplně zamýšleno. Nejvíce to odnáší Varg Vikernes. Ten je tu zobrazen jako úplný idiot a tvůrci si z něj vyloženě dělají prdel. Snad jediným pozitivem jeho postavy je hudba Burzum, o níž mluví všichni zúčastnění v superlativech.

Příběh se ale točí okolo Euronymouse. Sledujeme formování Mayhem, kdy se k němu a Necrobutcherovi velice brzy přidají Hellhammer a Dead. Ten začne do příběhu vnášet trochu marastu a pochmurných nálad, přesto snímek pokračuje v rychlém tempu – pařby, dělání bordelu, pořvávání Hail Satan na babičky a poslouchání heavy metalu. Film na všechny postavy nahlíží jako na bandu adolescentů, nijak je neglorifikuje, spíše naopak je ukazuje jako mladíky, co mají záliby jako jejich ostatní vrstevníci. Právě scény s Deadem začínají tuto bezstarostnou jízdu trochu ozvláštňovat (i když třeba pobíhání v lese je rovněž docela vtipné), což samozřejmě vyvrcholí jeho sebevraždou. Právě tato scéna mě mírou svojí explicitnosti překvapila a poprvé v kině také nastalo ticho. Takto otevřené zobrazení násilí jsem úplně nečekal a jsem rád, že se toho tvůrci nebáli. Snad ještě víc nepříjemná byla několik minut trvající Faustova vražda homosexuála z baru.

Varg se na scéně poprvé objevuje po vystoupení Mayhem, které je v celém filmu jedno jediné. Po jeho skončení se k nim snaží vetřít, avšak Euronymous ho odbude kvůli nášivce Škorpíků, čímž ho má za pozéra. Varg je i nadále ztvárněn jako otloukánek, co je donucen změnit vizáž, místo jména Kristian začne používat, mimo spousty jiných, přezdívku Varg a dělá všechno proto, aby se dostal do podzemí obchodu Helvete a seskupení Black Circle, tedy do uzavřené společnosti těch nejvíce trve blackmetalistů. S jeho postavou jsou spojeny ty nejvtipnější scény filmu; když se rozhodne o žhářství a vraždě provedené Faustem povědět médiím (to bylo fakt k popukání) anebo když chce každý úspěch oslavit vypálením dalšího kostela, nad čímž už ostatní jen kroutí hlavou a otáčejí oči v sloup. Dělá všechno proto, aby získal trochu pozornosti a předčil Euronymouse coby lídra scény, k čemuž dojde, a on si tak začíná užívat slávy a fanynek, no jako když vypadne ze snímku o Mötley Crüe.

Lords of Chaos (2018)

Jak to všechno skončí, každý dobře ví. Mně osobně tohle uchopení příběhu kolem norské blackmetalové scény nijak nevadí, ba naopak, byl jsem mile překvapen, jak mě to nakonec bavilo. Na druhou stranu plně chápu, že příznivce to musí vytáčet. To vykreslení postav je asi největším problémem, protože i když ani Euronymous tu nebyl za vyloženého svatouška, Varg byl prostě jasný kontrast a ten záměr kladného a záporného hrdiny byl zřejmý. Stejně tak herecké obsazení mohlo být lepší (ta gotička jako přítelkyně Euronymouse působila jak z jiné doby) a opět to odnesl hlavně Varg. Taky jsem čekal, že se tu objeví někdo z Darkthrone nebo Immortal, ale je možné, že jsem ho nerozpoznal, on si tu fakt nikdo nebyl moc podobný, hehe.

Film Lords of Chaos zkusil tento těžko uvěřitelný příběh podat humorně a s nadhledem, přičemž dokáže diváka zbavit úsměvu pomocí brutálních scén. Nesoustředí se ani tak na hudbu samotnou, jako na osudy dvou hlavních kohoutů na bojišti. O tom, co je pravda a co ne, se nemá cenu bavit, protože to stejně nikdo pořádně neví. Aktéři jsou mrtví, ostatní o tom nechtějí mluvit, no a pak je tu Varg. Nabízí se srovnání s „Bohemian Rhapsody“. Svým osobitým pojetím u mě vedou „Vládci chaosu“, kteří se nebojí jít hlouběji, nenašlapují kolem hlavních postav po špičkách a nejedou na jistotu. Jestliže berete true norwegian black metal jako svátost, na kterou se nesahá, pak se na „Lords of Chaos“ nedívejte, v opačném případě se můžete na necelé dvě hodinky slušně pobavit.

Lords of Chaos (2018)


Druhý pohled (H.):

No, já teda musím s kolegou hrubě nesouhlasit. Skoro mi přijde, že jsme asi viděli jiný film. Možná, že koukat na to v rozjařeném kině s pár promile v palici, tak by mě to bavilo taky, ale za střízliva jsem neviděl nic jiného než trapas.

Nemyslím, že bych na black metal obecně nahlížel takovým způsobem, abych nedokázal snést něco jiného než jen nekritickou adoraci. Ostatně sám nejdu pro nějaký ten vtípek daleko. „Lords of Chaos“ mi přesto přijde jako těžce nedůstojná záležitost, z níž je cítit laciná snaha o senzaci pomocí jakoby šokujícího tématu.

„Lords of Chaos“ rozhodně není film o black metalu, ať už z hudebního nebo historického hlediska. O jeho přístupu svědčí fakt, že násobně víc času je věnováno vztahu se smyšlenou (!) přítelkyní Euronyma než třeba nahrávání „De mysteriis dom Sathanas“ (natožpak aby se někdo obtěžoval říct, kdo se tam zničehonic objevil s mikrofonem) nebo vlastně jakékoliv hudbě.

Lords of Chaos (2018)

Výsledek se smrsknul na emo drámu o debilech, kteří svou opožděnou pubertu trochu vyhrotili. Hodně věcí se ignoruje nebo překrucuje. Z důležitých postav jako by nikdo ani neexistoval, protože kdo už má tu smůlu, že se ve filmu objeví, jen dělá křoví dvojici Euronymous / Varg, která si celou dobu jen přeměřuje pindíky, kdo je větší zloun. Varga, snad ve snaze z něj udělat skrz naskrz zápornou postavu, „Lords of Chaos“ prezentuje jako nekňubu, jenž si svým fanatismem a extrémistickým chováním asi něco kompenzuje, a Euronymous, snad ve snaze z něj udělat hrdinu a kladnou postavu, z toho nakonec vyšel vlastně jako pozér a pokrytec.

Tohle je najebáno mezi události, které leckdy jdou v tak rychlém sledu, až to skoro vypadá, že si snímek jen potřeboval odškrtat všechno, co se z povinnosti musí předvést. Ukázat, že Dead byl úchyl, sebevražda, nástup Varga, otevřít krám pro magory, vražda, vypálit kostel, vypálit kostel, další vražda, konec.

Shrnul bych to asi tak, že je to nehorázná píčovina.

Lords of Chaos (2018)


15 komentářů u „Lords of Chaos (2018)“

  1. Já sem zkopíruju text, který jsem si schovával do redakčních březnových ozvěn, což je vlastně reakce na film:

    Z kraje měsíce probíhal v Praze v kině Aero festival otrlého diváka. 5. 3. ve 20.30 měli promítat Vládci chaosu (originál: Lords of Chaos), což je film o těch nejvíc profláklých událostech v black metalu na začátku devadesátých let v Norsku. Na čsfd i jiných místech se ale dočteme negativních komentářů a co jsem tak pročítal anotaci a reakce a taky shlédl trailer, tak si pan autor dost vymýšlí a dává na odiv mýty na místo faktů. Soudit film jako takový bohužel nemůžu, protože jsem jej neviděl. Proč? Když jsem stál frontu na lístky, tak už dvojice kluků hned přede mnou měla smůlu a pokladní vyvěsil cedulku vyprodáno. Kurva, stačilo přijít o pět minut dřív do tý posraný fronty. V tu chvíli jsem proklínal všechny přítomné kníraté hipstery, kteří o blacku vědí beztak hovno a jdou tam jen kvůli trendovosti (viz Daerwinn a podobný kapely, co se vezou na vlně a pokud je znáte trochu víc, víte, že k žánru nemají absolutně žádný vztah, píčusi!). Ono je to možná ve výsledku dobře, protože takhle na film mohu nadávat méně, než by se možná po shlédnutí navršilo. Ale vím, že mě neskutečně srala už anotace, která se snažila film dostat na úroveň Bohemian Rhapsody a obhajovala autora snímku, který prý bubnoval v Bathory, takže je jako povolaná osoba. Do hoven, tenhle chlapík tam do bicích tloukl v době, kdy se ještě celá kapela válela po garážích a svůj styl teprve zabrušovala. Svůj otisk tak vtiskl pouze do prvotního dema z roku 1984 a na debutu už tenhle hejsek nehrál. To, co znamená pojem Bathory nemá rozhodně zásluhu na nějakém hovadu, který pak natáčel klipy pro mainstreamovou scénu a dnes se snaží ukázat světu, jak to vlastně bylo s tím black metalem. Nehledě na fakt, že ukazuje děj bájný, který hodně vznikl na základě legend a nikoliv skutečného sledu dějin. Stačí si pročíst historii na stránkách Burzum, kde zrovna v článku o vraždě Euronyma Varg píše svůj reálný a skutečný pohled, protože tam kurva asi byl, víme?! Mimochodem tenhle článek je datován do roku 2004. A jestli teď někdo píčuje, že je Varg, kretén a nácek, tak sorry jako, to s tím fakt nemá co dělat. Kvalitu snímku ještě “ocenila” skutečnost, že souhlas k použití svých skladeb do soundtracku odmítli Burzum, Mayhem i Darkthrone, tak, jakou výpovědní hodnotu takový film asi bude mít, když se k němu hlavní zúčastnění staví zády?

    1. Miluju omilani tehle blbosti, ze Mayhem nedali prava k jejich hudbe. Ve snimku zazni Freezing Moon, Funersl Fog a dalsi. Mozna lepsi nepsat o filmu, ktery jsi nevidel.

    2. Ty jsi ten film ani neviděl a cpeš ostatním svůj názor ? Blahoželám. Židi tomu myslím říkají chucpe.

      1. Můžeš mi vysvětlit, jak “cpu” lidem svůj názor? A v čem spočívá drzost ve vyjádření názoru? A pokud se budeme bavit o mé reakci, tak ta je vedena spíše k anotaci a reakcím na film, než-li primárně k filmu. Ale vidím, že tenhle film dosahuje přesně toho, o co zjevně šlo – vyvolat humbuk a spoustu protichůdných reakcí a názorů.

        1. Z celýho toho tvýho spisku je vidět, jak se jen klepeš touhou sdělit speciálně o tomhle tvé mínění. Pokud to není cpaní názoru, co to je- buchta s rebarborou a sypáním ? A ano, pokud si převedeme tvou reakci na vejce, tak se rozhodně nebavíš o žloutku, ale o bílku, takže máš pravdu, omlouvám se, to ode mně bylo hloupý, tvrdit, že mluvíš o vejcích.

          1. Promiň, ale ty cílíš pouze na to, že jsem film neviděl. Ne na to, co je smyslem textu. Prostě mě odradila prezentace filmu (anotace, trailer + reakce některých, co film viděli). A tak jsem si jen přisadil. Pravda, mohl jsem se držet víc při zemi, ale šlo to samo. Je to jen názor. Jestli se ti film líbil, stejně jako třeba Lomikarovi – OK, nemám s tím problém a rád si nechám vysvětlit jeho pozitiva. Ale jestli chceš bejt jen za každou cenu v opozici vůči lidem, co film nemusí – pak je to smutné.

  2. Tak já přisvištím zase s druhou stranou mince. Mě Lords of Chaos dost nadchnul. Zatímco většina současných filmových biografií (Bohemian Rhapsody, Straight Outta Compton, Walk the Line) je devotní poklonkářská stavba hudebního pomníku, protože tvůrci musej držitelům práv kouřit péra za to, aby tam mohli použít jejich songy (celý BR od začátku vyprasil právě Brian May), tak LoC naopak ukázalo, že to poslední, co chce dělat, je budovat nějaký hrdiny a triumfy. Líbilo se mi to neustálé boření idolů, který zvedá prostředník na všechny podléhače autorit, ať již blackmetalových či jakýchkoli jiných. Navíc film nabízí raritně ambivalentní zážitek, kdy pravdu v něm nemá prakticky nikdo. Jeden má plnou hubu keců o vytvoření nejzlejší scény na světě, ale když se má krájet chleba, kouše si ret. Další zapalují kostely a zabíjejí lidi, ovšem jenom v důsledku toho, co zahájil právě Euronymus. Navíc Akerlundův špinavý, beďarovitý styl, který nehodlá vytvářet ikony se k tomuto tématu perfektně hodí. Zpěvák Famine má na nový desce Peste Noire fotku sama sebe s blackfacem, protože ví, že to nasere lidi, Akerlund obsadí do role vyhlášeného ultrapravičáka židovského mládence. Na všech stranách praskaj čuráci. Vo tom to má bejt. Upřímně natočit film o TRVE scéně, kterej by jí nesral, by byla teprve zbytečnost.

  3. Film jsem proklikal na Youtube. Je to mrdka. Hovno netřeba převalovat na jazyce, aby člověk zjistil, že to je fakt hovno.

    Kdyby se někdo chtěl mrknout na fajn film s metalovou tématikou, který je trapný tak akorát, ale zároveň velice zábavný, tak doporučuju finský Heavy Trip.

    1. Kurva přesněé. Filmy se proklikávaj, u článků se čtou jen nadpisy, u recenzí hodnocení a s hudbou taky po prvnim songu vim na čem sem. Tak alespoň zbude čas na ty důležitější věci, třeba to okomentovat na internetu.

      1. Takový přístup sice většinou nefunguje, ale tady vystačí a fakt, že je ten film ve většině aspektů bídný, nezmění nic. Ty jsi z toho zase udělal něco, co film není a nebude. Respektive to tebou zmíněné obrazoborectví ve filmu bych přirovnal k  puberťákovi v Shagrathovském paintu a stahovákem z metalshopu, co ožralej z čuča pochcal kostel.

        Jinak Famine si možná dal blackface na obal, aby i nasral lidi, ale on hlavně vycítil, že plešaté gumy budou vděčnější publikum než metalisti, takže jim jde na ruku.

        1. Právě, že tomu Shagratovskýmu vnímání se to podle mě vyhnulo. Dimmáči jsou přesně takovej ten zástupce těch vopásaných dark lordů na trůně voháknutých z nosferatu, ze kterých těžila třetí BM vlna. LoC právě odkazuje i stylem k tomu punkovýmu vnímání BM, ze kterýho 2. vlna vycházela víc než tehdejšího metalu. Šak na demíčkách měli Mayhem ještě covery na Dead Kennedys. No a film pojímá počátek TNBM scény tak, že znuděná banda přiožralejch smradů se snaží být tak strašně radikální a vyhrocená, až se to prostě vymkne z ruky. Což neznamená, že by ten film nějak devalvoval tu hudbu nebo obecně tu scénu, jen se snaží přiblížit jaká surreálná smršť ty čtyři jeblý roky byly a že za tim nestál kdovíjakej myšlenkovej koncept, ale prostě ta mladisvá potřeba co nejvíc rebelovat a odklonit se od zaprdlý všednosti okolí. Blekaře, který se berou vážně to pochopitelně strašně sere, ale to je naprosto v pořádku.

  4. Je, to je super diskuse, vidím, že fakt se někomu sáhlio na zlatý tele, to jsem vůbec nečekal :D a sepsat recenzi na film, kterej sem neviděl nebo proklikal je geniální :)
    Film je dobrá zábava, za vyloženou picovinu považuju jen tu vymyšlenou přítelkyni, která nesprávně koriguje dojem vyhrocene puberty. Jo a Varg špatnej casting, vůbec není takovej sexy boy :/

Napsat komentář: Lomikar Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.