Tenet (2020)

Tenet (2020)

Tenet (2020)

Země: USA
Rok vydání: 2020
Žánr: action sci-fi

Originální název: Tenet
Český název: Tenet

Režie: Christopher Nolan
Hrají: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh

Hrací doba: 150 min

Zdroj fotek: IMDb.com

(Budou spoilery.)

Když jsem se vydlabal na sepsání povídání o „Tenet“ v době, kdy byl snímek k vidění v kinech, tak už jsem to považoval za promarněnou šanci, neměl jsem v plánu se k němu vracet a chtěl jsem se k němu vyjádřit pouze krátce v rámci našeho ročního eintopfu, kam jej aktuálně plánuji umístit (sorry za spoiler žebříčku). Zjistil jsem ale, že bych se jen těžko vešel do předepsaného formátu pár vět, a tak jsem se nakonec přece jenom rozhodl věnovat „Tenet“ péči velkého článku, jakou si zaslouží.

Předně se pokusím vysvětlit, proč má být „Tenet“ jedním z nejlepších filmů roku 2020, přestože jej provází velké stigma nesplněných očekávání. Tahle volba je samozřejmě výrazně zatížena spoustou odkladů a zrušených premiér. Přesto jsem přesvědčen, že by „Tenet“ i v plné konkurenci aspiroval na nejlepší počin v mainstreamové produkci. Což ale není zas také těžké, protože ta typicky příliš inteligence ani invence nepobrala. V posledních letech ji navíc tvoří primárně komiksové bijáky a to bývá hrůza – to málo, co v roce 2020 stihlo vyjít, to jednoznačně potvrzuje.

Pandemie nicméně zařízla i spoustu filmových festivalů, na nichž dochází k premiérám zajímavých artovek, které to u mě zpravidla vyhrávají. A právě jejich absence uvolnila prostor pro triumf „Tenet“, protože jsem byl jinak odkázán převážně na béčkovou produkci, v níž nevidím takovou uměleckou hodnotu (čímž rozhodně neříkám, že by hodnotu neměla, jen že tkví v něčem jiném).

Nakousl jsem nesplněná očekávání a vy nejspíš tušíte, co tím mám na mysli. Jedná se o dvě věci. V první řadě jde o kvalitu samotného snímku. Režíroval to Christopher Nolan, jeden z posledních mohykánů prakticky vymřelého druhu aspoň trochu osobitých hollywoodských režisérů, kteří si mohou dovolit točit, co chtějí a za prakticky jakékoliv prachy. Od jeho počinů se vždycky čeká hodně, ale „Tenet“ ne všechny uspokojil, například kvůli domnělé složitosti.

S tímhle já osobně nesouhlasím, protože „Tenet“ mi zdaleka nepřijde jako tak složitá a nestravitelná podívaná, jak se o něm občas vykládá. Když se podíváme do filmografie samotného Nolana, tak třeba „Memento“ mi na pochytání všech souvislostí přišlo o dost těžší. „Tenet“ je v hloubi duše jednoduše přepálená Bondovka na serióznější notě a sci-fi patinou a vlastně se za to ani nijak nestydí a nesnaží se tohle ladění skrývat. Ze sci-fi žánru si navíc půjčuje hlavně to „fiction“, „science“ už moc ne, protože těch pár krátkých pokusů o nějaké vysvětlení typicky dopadá prohlášením typu „stejně bys to nepochopil, tak ani nebudu pokračovat“.

Přesto mi „Tenet“ přišel dost zábavný a ty dvě a půl hodiny jsem si vlastně dost užil (hned mě napadá čerstvé srovnání s „Wonder Woman 1984“, kde jsem dvě a půl hodiny trpěl jak zvíře), přestože mám ke snímku také svoje výhrady. Třeba mě trochu točilo, že protagonista se místy víc zajímá o osud ženské než osud světa, což považuji za takovou klasickou úlitbu průměrnému divákovi, aby hrdina vypadal jako hrdina, ne jako parchant, co si dovoluje chovat se logicky. Taky bych upřednostnil, kdyby hlavní figura nakonec nebyla až tak důležitá a byl to spíš pěšák – to odhalení v závěru se mi zdálo zbytečně umělé a ničemu ani nepomohlo.

Tenet (2020)

V konečném důsledku se ovšem jedná o detaily, protože jinak je „Tenet“ dost zábavná podívaná s vymazlenou a nevšední akční stránkou. Hrátky s obráceným časem, kdy jeden člověk jede popředu a druhý pozadu a zároveň se spolu perou, vypadají fakt cool a hlavně působí dost svěže. Právě v nich tkví největší kouzlo „Tenet“. Okolo těchto scén film vystavil vlastně standardní historku o záchraně světa, jen podanou méně polopatickým způsobem, než bývá u velkofilmů zvykem. Nemyslím si ale, že by si díky tomu „Tenet“ zasloužil pověst složité a nepochopitelné podívané. Nepochopené možná do určité míry ano.

Mně ale tenhle stav vyhovuje. Když to dám všechno dohromady, vychází mi z toho hravý akčňák s ambicí, který ze mě nedělá debila. A to myslím v dobrém. Už jen proto, že taková kombinace je dost vzácná – s takovým produkčním zázemím dvojnásob.

Tenet (2020)

Na závěr se vrátím o pár odstavců dřív, kde jsem hovořil o dvou ohledech, v nichž „Tenet“ zklamal, ale ten druhý jsem doposud nediskutoval. Šlo o první áčkový velkofilm v kinech po vypuknutí pandemie koronaviru. Snímek sám sebe pasoval do role experimentu, který vyzkouší situaci, i do role mesiáše, který se pokusí vzkřísit chřadnoucí kinoprůmysl. Situaci sice vyzkoušel, ale to vzkříšení se příliš nepovedlo a „Tenet“ hořce prodělal. Což je na jednu stranu velká škoda, protože „krabicově-kancelářskou bombu“ si fakt nezasloužil, ale na druhou stranu je zrovna tohle mně osobně dost jedno.


9 komentářů u „Tenet (2020)“

  1. Jakože nápad dobrej, ale na to abych si to užil jako film bych si asi musel šlehnout nějakýho stimulantu a možná ani to by nepomohlo. Na to jak moc si na tom scénáři honili scénáristi ego, to totiž bylo vlastně docela nudný a člověku ty postavy byly tak nějak buřt. Celou dobu jsem měl pocit, jak se ten film snaží člověku sdělit jen jednu jedinou věc a to: “čumte jak jsme strašně chytrý, čumte!”
    Při zpětný rekonstrukci je ten příběh vlastně zajímavej (a nebudu popírat, že jsem jeden z těch nepozornejch debílků, co nebejt internetu by byl docela ztracenej), ale ta blockbusterová forma – to periodické *bum *prásk *edgy dialog založenej na tom, že ti toho nemá moc říct *bum *prásk *třísk *edgy dialog – mě prostě nechytla, nevim proč by na to člověk měl chtít koukat. Nevim, mám od filmu asi jiné očekávání než že to bude oživlá matfyzácká hádanka s výbuchama a honičkama. Ale kdo ví třeba si to za pár let pustím a uvidim TO v tom.

    1. Naprostej souhlas. IMHO tenhle film je tím, za co Nolanovi hateři označovali Inception. Do sebe zahleděná nesmyslná nuda. Dosud pro mě byl nejhorší Nolanův film Interstellar a to pořád bylo solidních 7/10. Tenet byl obrovské zklamání.

    2. já si myslim, že problém je ta potřeba ten film rozlousknout a čekat, jak to do sebe zaklapne. Já jsem se tomu někdy na začátku prostě poddal a musim říct, že si nepamatuju, kdy jsem si naposledy tak užil ztrátu kontroly nad filmem. Upřímně žral jsem to ještě předtim, než začalo to blbnutí s časem jenom tim, jaký to má neustávající tempo, je to tak nějak zvláštně odcizený a hlavně všechny ty postavy jsou tam hrozný profesionálové, který všechno dělaj na první pokus, okamžitě se orientujou v situaci a tim pádem se to nikdy nezasekne. Ten závěr s těma armádama, který dovážej kontejnery na helikoptérách a vojáci procházej na pásu kapslema, aby se dostaly do opačnýho běhu času, to fakt pořád nevim, jestli se mi nezdálo. Chápu, že je to chladný a vlastně tam neni žádná jednotlivá ikonická scéna, ale ono když se člověk přesedlá z těch očekávání akčního trháku na mód čistá avantgarda, tak to píše jak debil. Já mám bezvýhradnou důvěru v tom, že ve výsledku to všechno dává smysl a zacvakne to do sebe, ale zároveň je mi to vlastně úplně jedno.

      1. Já nevim, takhle se umim poddat nějakýmu psychedelickýmu výmazu, ale né filmu, kterej je jedna velká honička. U honiček potřebuju alespoň trochu vědět, proč mě má mise hrdinů (nebo ti hrdinové) vlastně zajímat :) Těžko v tom hledám tu avantgardu, když tam musí všechno furt akčňákově svištět jak debil :D
        A ta snaha film rozlousknout – naopak to je u mě pomalu to jediný, proč mě láká na ten film kouknout ještě znovu :D

      2. Vidím to uplně stejně. Ikonická scéna pro mě byl právě ten závěr s protiběžnýma armádama, to se mi jednak hrozně líbilo a jednak jsem si pořád říkal, tvl. jak je tohle technicky udělaný :) . Mě Tenet bavil a určitě se na něj s radostí znova podívám. Věčná škoda pro všechny, kdo nemohli vidět v kině.

  2. Memento jsem viděla a myslím, že jsem ho pochopila bez problémů. Tohle jsem neviděla a ani mě to neláká, každopádně je to zajímavý z pohledu na psychologii diváka… to říká hodně. Někdo za každou cenu hledá logiku a touží po vysvětlení (i tam, kde není), někomu nechybí vztah k hrdinovi, pro jiného je absence možnosti vcítit se překážka nepřekonatelná. Někdo se prostě poddá a nic neřeší, ona ta genialita díla už na možná nějak dopadne… :D

  3. Ještě takové shrnutí, proč mě ten film nezajímá, i když jisté kvality určitě má.
    1.Nevidím v tom žádný přesah, je to prostě jen efektní “Bondovka”, nic jiného jsem se aspoň nikde nedočetla.
    2. Nebaví mě hledat logiku v něčem, kde být ani nemůže, páč časem zatím nikdo cestovat neumí, tak proč si strašně lámat hlavu s “logikou” takové zápletky…
    3. Triky mě moc neberou a na nejlepší scény můžu mrknout na YT.
    4. Mám ráda postavy, do kterých se můžu vcítit, chápat jejich jednání a úplně nejlépe je vnímat jako “skutečné bytosti”, které znám a na kterých mi záleží.
    5. Nepotřebu vidět všechno jen proto, že je to zrovna in nebo kvalitně udělané.

    1. “Nebaví mě hledat logiku v něčem, kde být ani nemůže, páč časem zatím nikdo cestovat neumí”

      geniální.

Napsat komentář: ... Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.