![]() |
Země: USA Originální název: The Hills Have Eyes Režie: Alexandre Aja Hrací doba: 107 min Odkazy: facebook Zdroj fotek: IMDb.com
|
(Budou spoilery.)
Není žádným velkým tajemstvím, že původní „The Hills Have Eyes“ z roku 1977 byly přímo inspirovány jinou hixploitation legendou – „The Texas Chain Saw Massacre“. Vtipné je, že i jejich remake z roku 2006 se v jistém slova smyslu inspiroval remakem „The Texas Chain Saw Massacre“ z roku 2003. Když Wes Craven, režisér originální verze „The Hills Have Eyes“ i jejího pokračování z roku 1984 (které však není ničím, čím by se měl chlubit), viděl, jakého úspěchu se dostalo předělávce „The Texas Chain Saw Massacre“ (a také předělávce „The Amityville Horror“ u nás uvedené pod imbecilním názvem „3:15 zemřeš“), hlavou mu začala vrtat myšlenka, jestli by si zmodernizování nezasloužila i jeho pouštní klasika.
Craven se však tentokrát ujal pouze produkce a převod látky do soudobého hávu přenechal mladému talentu. Volba padla na francouzského řezníka Alexandre Aju, jenž měl v té době na kontě krvavou lahůdku „Haute tension“ (žádné strachy, i ta se někdy ve filmovém koutku objeví!). A byl to dobrý tah, jelikož Ajovi se povedlo něco, co se téměř nevidí – dokázal natočit remake, s nímž se své předloze nejen vyrovnal, ale rovnou ji předběhl o několik koňských délek.
Již v recenzi na původní „The Hills Have Eyes“ jsem psal, že ten snímek strašně zestárl a dnes už nemá šanci na nikoho zapůsobit, protože vyznívá jako neškodný starý horůrek. A to i přesto, že téma kanibalské rodiny lovící v poušti nic netušící lidi má vysoký hororový potenciál. Remaková verze přináší vše, co originálu zoufale chybí. Atmosféra je vyprahlá a dusivá, krve i násilí je ve snímku dostatek, aniž by cokoliv z toho působilo samoúčelně či zbytečně. Dokonce se našel prostor i několik černě-humorných vtípků, které ovšem nijak nenabourávají hororovou náladu.
Snímku se daří vytvářet i napětí, které sice klesá s počtem zhlédnutí, ale musím říct, že když jsem „The Hills Have Eyes“ viděl poprvé v kině a navíc jsem v té době ještě neměl za sebou originál, tak to fakt makalo jako svině. I vám tedy mohu jen doporučit, abyste se v případě, že neznáte ani jednu verzi, nejprve podívali právě na remake z roku 2006. Nicméně i ve stavu, kdy už jsem nové „The Hills Have Eyes“ viděl x-krát, si pořád myslím, že surové přepadení karavanu patří k nejpamětihodnějším hororovým scénám po roce 2000. A to myslím vážně.
Zásadního vylepšení se dočkala i kanibalská rodina. Zatímco v původním filmu vypadala jako banda zaostalých neandertálských hipíků, zde jsou to nelítostné zmutované zrůdy, které vypadají skutečně ohavně a budí respekt. Pluto v podání Michaela Berrymana v originále možná patří k notoricky známým filmovým zabijákům, ale až inovovaná verze Michaela Baileyho Smitha dokáže vzbudit nějaký odpor. Podobně je na tom i Lizard (odpovídající původní postavě Marse – netuším, proč došlo k přejmenování), jenž sice není tak hnusný jako Pluto, ale jinak je to učiněný zkurvysyn.
Remake jde nad rámec původního filmu i příběhově. Kanibaly přestěhoval z jeskyně do městečka zdecimovaného jadernými pokusy, věnuje mnohem větší prostor záchraně uneseného batolete, odstraňuje největší nelogičnosti v chování jednotlivých postav… a hlavně – pes! Ten sice stále pomáhá, ale naštěstí už to není takový zasraný génius jako v roce 1977. Ještěže tak, protože ten čoklí superman mě na originálním filmu sral ze všeho nejvíc. Tady lze věřit tomu, že je to „jen“ dobře vycvičený pes.
I „The Hills Have Eyes“ z roku 2006 samozřejmě mají nějaké mušky (klidně bych si dokázal představit ještě o trochu vyšší stupeň brutality, chování postav i psa šlo taky udělat ještě o chlup inteligentněji), ale to jsou jen marginálie, které tenhle vysoce povedený horor nijak netáhnou ke dnu. Za mě osobně jde o jeden z nejlepších hororů nultých let aktuálního století a jeden z nejlepších hixploitations vůbec.
Společně s Dawn of the Dead pořád asi dva jediné remaky, které předčily originál.
U Dawn of the Dead si to teda nemyslím. Remake je důstojnej a jsem s ním v pohodě. Na originál ale nemá. Romerova stará trilogie je strop zombie hororu.
Mimochodem, a co třeba Invasion of the Body Snatchers? Tam mi teda verze ze 70. let přijde fest lepší než ta z 50. let. I když se samozřejmě může diskutovat, nakolik je to remake a nakolik nový zpracování knihy…
Z hixploit remaků je tohle rozhodně nejdál (podobně mě potěšila snad akorát předělávka I Spit on Your Grave). Když už nic, tak Aja je vždycky zárukou toho, že z hlediska masek a gore efektů má čísla na ty správný lidi, viz i filmy, kde se jen podílel na produkci jako Maniac či Horns. Když jsem pak viděl originál, dost mi spadly koutky. U scény, kdy bába vyhání nebezpečné vidláky z karavanu smetákem jsem hodil ručník do ringu.
U Maniaka se mi docela líbila ta hlavní melodie.
Celej soundtrack je ohromnej, doporučuju.