Kypck - Imena na stene

Курск – Имена на стенe

Курск - Имена на стенe
Země: Finsko
Žánr: doom metal
Datum vydání: 21.3.2014
Label: Ranka Kustannus

Tracklist:
01. Пророк
02. Имя на стене
03. Воскресение
04. Дети Биркенау
05. Грязный герой
06. Как философия губит самоотверженных, бескорыстных бюрократов
07. Белорусский снег
08. Всегда так было
09. Этой песни нет
10. Трос, грузовик и темный балкон

Hodnocení:
H. – 8/10
Kaša – 7,5/10

Průměrné hodnocení: 7,75/10

Odkazy:
web / facebook

Dodneška si docela živě vzpomínám na to, jak jsem se poprvé setkal se jménem finské formace Курск. Bylo to někdy v polovině roku 2008 a samozřejmě se tak tehdy stalo pomocí toho času aktuálního debutu “Черно”. Rozhodně se ovšem nejednalo o lásku na první pohled (poslech). Byl jsem tehdy na album ohromně zvědavý, protože na něj zachytil několik extrémně nadšených ohlasů, jenže první poslech mě docela zklamal a neslyšel jsem v tom nic jiného než vcelku normální doom metal. Nicméně, jak už tomu tak u těch nejlepších záležitostí bývá, první setkání nebývá tak úplně směrodatné – a i “Черно” patřilo k těm nahrávkám, jimž člověk musel dát čas, než se pořádně rozležely a vyrostly do podoby (v tomto případě) doom metalového klenotu. A přesně tehdy jsem se do muziky Курск opravdu zamiloval a finská (tehdy ještě) čtveřice si mohla do notýsku zapsat dalšího fanouška.

Za těch pár let se tu o Курск psalo poměrně dost (znáte to, oblíbené kapely redaktorů mají vždycky protekci), ale kdyby náhodou někdo nevěděl, pojďme si udělat menší vsuvku o tom, čím jsou vlastně tito Finové tolik zajímaví. Pokud jste o nich doposud neslyšeli, jistě vás už do nosu praštila jedna věc – proč jsou všechny názvy v ruštině, když to jsou Finové? Nic složitého – Курск sice pocházejí z Finska, ale jednoduše zpívají rusky a především o Rusku, Sovětském svazu, jejich historii a reáliích. Vokalista Erkki Seppänen v Rusku několik let žil a rusky hovoří naprosto plynule, tudíž si tento jazyk kapela může dovolit.

Pokud si ovšem myslíte, že zajímavost Курск začíná ruštinou a končí tím, že se jmenují podle města, u něhož v roce 1943 proběhla největší tanková bitva dosavadní lidské historie, rozhodně to není pravda. Курск šli mnohem dál – počínaje prodejem funkčním plynových masek v oficiálním obchodě kapely, konče velice netradiční kytarou Samiho Lopakky ve tvaru pušky AK-47. A když už jsme u těch netradičních nástrojů, rozhodně stojí za zmínku rovněž Jaska T. Ylä-Rautio se svou baskytarou, která má pouze jednu jedinou strunu.

Poskočíme o kousek dopředu v čase. Již koncem roku 2009 začíná nahrávání druhé desky, jež se ovšem kvůli vleklým neshodám s labelem Century Media, jenž ji z neznámých důvodů stále odmítal vydat, objevila až v únoru 2011 pod názvem “Ниже”. Asi není moc potřeba dodávat, že po fenomenálním “Черно” jsem se neskutečně těšil a také jsem byl těsně po jejím vydání neskutečně nadšený. Postupně však nadšení znatelně opadlo a časem se ukázalo, že i když je “Ниже” stále kvalitní nahrávka a některé skladby na ní jsou excelentní (třeba téměř geniální “Товарищам”), oproti debutu šlo o znatelný pokles a některé písničky byly trochu hluché.

Nyní po extrémně dlouhé úvodní omáčce poskočme ještě o další časový úsek dopředu, tentokrát však již do současnosti, která patří třetímu dlouhohrajícímu albu Курск s názvem “Имена на стене”. Přestože z “Ниже” si na rozdíl “Черно”, které stále s velkou oblibou točím celé, s odstupem pouštím jen pár vybraných skladeb, i tak jsem se na novinku těšil a doufal jsem, že se Finům podaří svůj druhý počin překonat, ačkoliv je v mezičase opustil původní bubeník Kai Hiili Markus Hiilesmaa, na jehož místo nastoupil Antti Karihtala. Aby bylo formálně řečeno vše, dodejme ještě, že kromě toho se čtveřice rozrostla na pětici s přijetím druhého kytaristy Samiho Kukkohovi, jenž dříve plnil úlohu pouze koncertního hosta a který se s kolegou Samim Lopakkou zná ještě z časů společného působení v kultovních Sentenced, a konečně se pojďme podívat na to, jak “Имена на стене” dopadlo…

Nebudeme to příliš zdržovat a hned na začátek si zodpovíme dvě otázky, které jsme si sice až doposud nepoložili, ale ze všeho výše napsaného tak nějak automaticky vyplývají. Je “Имена на стене” lepší než “Черно”? A je “Имена на стене” lepší než “Ниже”? Odpovědi na obě jsou velice jednoduché – ta první zní ne, ta druhá ano…

Upřímně jsem ovšem nepředpokládal, že by vůbec byla šance “Черно” pokořit. Možná, že jsem až příliš zaujatý a té desce přidávám, ale upřímně si myslím, že se svým debutem si Курск nejspíš nastavili tak extrémně vysokou laťku, že už ji nejspíš nikdy ani neshodí. Což ovšem neznamená, že bych si “Имена на стене” nedokázal užít i tak, protože se rozhodně jedná o parádní nahrávku, která mě baví. Chvíli to sice trvalo, než jsem se do ní dostal a než některé skladby takříkajíc prokoukly, ale ve výsledku mám pocit, že na rozdíl od “Ниже” se zde nenachází žádná vata, což je samozřejmě pozitivní.

Pokud bychom se bavili o vývoji, rozhodně se dá tvrdit, že se Курск drží svého kopyta a nijak zvlášť se na “Имена на стене” neposouvají. Svůj rozpoznatelný ksicht si ostatně pevně definovali už na “Черно”, tak proč by se jej zbavovali, když je to stále zábavné. Všechny typické prvky jejich tvorby tu jsou – pomalé tempo a zatěžkané riffy snad ani nemusím zmiňovat, když se jedná o doom metal, nicméně stojí za zmínku, že muzika Курск má takovou specifickou (asi ruskou?) atmosféru, kterou disponuje i “Имена на стене”. Osobně se mi líbí, že i když jsou Курск z Finska, nehrají to na takové ty uplakané melancholické melodie, které jsou pro tuto zemi charakteristické, ale drhnou ten doom pěkně od podlahy.

A samozřejmě na novince nechybí ani dvě obrovská esa v rukávu kapely… Tím prvním je Jaska T. Ylä-Rautio a jeho vysoko vytažená baskytara. Ten chlápek sice hraje jen na jednu strunu, ale to, co s ní převádí, hravě strčí do kapsy většinu jeho kolegů, kteří na svém nástroji disponují větším počtem strun. Právě basa je jedna z těch věcí, jež mě na Курск vždy bavily nejvíce, tudíž jsem s faktem, že i “Имена на стене” Ylä-Rautio pořád drtí naprosto ukázkově, nadmíru spokojený. Tím druhým esem v rukávu je pak zpěvák Erkki Seppänen, jenž možná nedisponuje úplně největším rozsahem, ani vás neposadí na prdel nějakou extrémně skvělou vokální technikou, ale vtip je v tom, že on nic takového nepotřebuje, protože má něco jiného, co se u zpěváků vyvažuje zlatem – neskutečné charisma. Jeho zpěv se do té muziky hodí jak nic jiného, umí do toho vložit spoustu emocí a je takovou tou pověstnou třešničkou na dortu, která celku nasadí korunu. Třeba na “Ниже” jen on sám dokázal i ty slabší kusy vytáhnout o třídu výš a na “Имена на стене” opětovně potvrzuje, že prostě setsakra umí.

Zatímco na prvních dvou deskách byly “hitovky”, jež ta alba hned od prvních poslechů táhly (konkrétně mocná hymna “Сталинград” na “Черно” a už zmiňovaná “Товарищам” na “Ниже”), na “Имена на стене” jsem si žádné takové nevšimnul (netvrdím, že to musí být špatně). Třeba singlová skoro-titulní “Имя на стене” patří k těm kusům, k nimž jsem se propracoval až postupně. Vcelku paradoxně mě na novince jako první chytly ty nejpoklidnější kusy, což je případ depresivní “Дети Биркенау” a především procítěné “Белорусский снег”, v jejíchž neriffových pasážích doslova exceluje Erkki Seppänen a téměř si tu skladbu ukradnul takřka celou pro sebe. Nicméně i riff podbarvený vysoce funkční melodií je obrovská paráda.

Možná největších vrcholem “Имена на стене” se však pro mne nakonec stal song, jenž délkou svého názvu trumfnul i “Один день из жизни Егора Кузнецова”“Черно” – ano, mám samozřejmě na mysli “Как философия губит самоотверженных, бескорыстных бюрократов”. Tenhle kus ovšem není nepřehlédnutelný jen svým jménem, ale i hudebně – třeba mohutný refrén je naprosto exemplární ukázkou toho, proč jsem si muziku Курск tak zamiloval.

Nijak ovšem nechci snižovat kvalitu ostatních písní, jelikož těch pamětihodných válů je na “Имена на стене” určitě víc. Vysokou laťku ostatně nastaví hned úvodní pecka “Пророк” se skvělým ústředním riffem – jasně, je to vlastně docela jednoduché, ale prostě to v sobě má sílu. Posledním kusem, který si neodpustím explicitně jmenovat, pak je osmá “Всегда так было”, což je sice ve své podstatě takový typický song Курск, ale opět – je tam takové to pověstné abstraktní a pocitové “to”, co dělí hudbu na dobrou a špatnou. Na jaké straně barikády se nachází tito Finové, snad netřeba dodávat.

Курск

Se závěrečným hodnocením se příliš mazat nebudeme, jelikož vše podstatné už vlastně nejednou zaznělo. Jak si “Имена на стене” stojí vedle předcházejících alb, jsme si pověděli. Stejně tak jsme si už několikrát řekli, že jde o excelentní doom metalovou desku, jak má být. Po trochu slabším “Ниже” je to opět paráda, jakou jsem chtěl od Курск slyšet, tudíž své povídání nemohu zakončit nijak jinak než prohlášením, že mě pánové hodně potěšili a že se hodně těším, až “Имена на стене” postavím do police vedle “Черно” a “Ниже”.


Další názory:

Pokud pominu to, že na rozdíl od kolegy nemám s předchozí tvorbou Курск žádné zkušenosti, tak bych se pod jeho recenzi s klidným srdcem mohl podepsat, protože “Имена на стене” vystihl naprosto přesně. Přiznám, že jsem nikdy nepatřil k fanouškům ruštiny v hudbě, protože mi ten jazyk prostě a jednoduše nešmakuje, ale Курск mě přesvědčili o tom, že člověk se může mýlit, protože majestátní refrény, kterými pěvec Erkki zdobí vály jako “Пророк”, “Имя на стене”, nebo výše opěvovanou “Как философия губит самоотверженных, бескорыстных бюрократов” nemají chybu a po té době, co “Имена на стенe” pravidelně otáčím, se mi zasekly do paměti tak hluboko, že by to chtělo hodně úsilí je odsud vypudit. Mě osobně na albu baví nejvíc “Дети Биркенау”, kterou jsem si oproti kolegovi oblíbil až po čase, protože to není taková ta typická hitovka, která zasekne drápky hned při prvním poslechu, ale zadumaná atmosféra je přesně ta doomová deprese, kterou jsem od Курск očekával předtím, než jsem se do alba pustil. Melodický závěr, ke kterému prvních pět minut pánové spějí, je vynikající, a kdybych měl vypíchnout jeden jediný motiv, nebo moment z celé desky, tak je to právě poslední dvouminutovka tohoto excelentního válu. Když tak nad Курск přemýšlím, tak mi nezbývá než litovat toho, že jsem doposud tuhle partu úspěšně ignoroval jen kvůli tomu, že se netají svou láskou (nebo obdivu?) k ruské historii. Tak či onak, abych to nenatahoval… “Имя на стене” je skvělá nahrávka, jež se ve mně opět rozdmýchala doom metalový plamínek, protože už je to nějaká doba, co mě obdobný žánrový počin takhle bavil. Jo, a to, že Ylä-Rautio hraje na jednostrunnou baskytaru, jsem netušil a teprve teď zpětně smekám klobouk, protože bublající basa vážně ničí. “Воскресение” budiž důkazem.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.