Minirecenze

  • Undermine the Supremacy – Ashes

    16.12.2014

    Zajus

    Undermine the Supremacy - Ashes

    Undermine the Supremacy se označují za kapelu hrající melodický deathcore. Tak vám nevím, skoro bych řekl, že melodický deathcore je jen chlapácký název pro metalcore. Ale i kdyby zde nějaké rozdíly byly, je třeba říci, že “Ashes” zní přesně tak, jak bych čekal, že bude melodicky deathcorové album znít. Docela nudně. “Ashes” trpí téměř všemi žánrovými bolístkami. Prvotně jsou zde riffy, které jsou, z velké části, obyčejně breakdownově nezajímavé. Ne všechny, to musím uznat, ale značná část ano. Kytary jsou však silnou stránkou kapely, pokud je porovnám se zpěvem, který je kompletně nezajímavý a snad až na (popravdě dost hrozný) výlet k vyšším frekvencím v závěrečné skladbě úplně monotónní. Album ke všemu otevírá “dramatická” “orchestrální” pasáž, což je jako úvod k dvacetiminutovému EP trošku přestřelené.

  • Thine – Thine

    15.12.2014

    Zajus

    Thine - Thine

    Thine (neplést s britskými Thine) je kapela pocházející z rakouského Lince. Podle zvuku byste ji však na mapě hledali spíše v oblastech severských, neboť právě tam se muzikanti (nebo snad jen jediný muzikant?) stojící za Thine inspirovali. “Thine”, jejich první počin, je vcelku nepřekvapivě pětistopý kraťas, který navíc vyšel již před více než rokem. A proč se jím tedy zabýváme nyní? Protože nám v době vydání utekl a k dobrým věcem se vyplatí vracet. Black metal v podání Thine je hodně temný a místy téměř až primitivní. To však jen do momentu, než kapela přehodí výhybku a sáhne k druhé poloze, kterou jsou akustické kytary a piano. Ono to vlastně nezní nijak originálně, black metal s akustickou kytarou a klávesami dnes již dělá kdekdo. Přesto však je podání Thine hodně povedené a nápadité, a pokud ...

  • Nadja – Queller

    14.12.2014

    Atreides

    Nadja - Queller

    Nadja je jednou z těch kapel (kterých po světě neběhá mnoho), jejichž diskografii jen velmi těžko budete mít kompletní a stoprocentně naposlouchanou od A do Z. Za jedenáct let existence vydali tolik nahrávek, že se mi to ani počítat nechce. Letošní rok je pak jeden z těch méně produktivních, kdy vydali jen jedinou řadovku – ta ovšem stojí za to. Přiznám se, že k loňskému počinu “Flipper” jsem se ještě nedostal, nicméně letošní “Queller” je vážně paráda. Na 40 minutách skrývá čtyři skladby téměř totožné jak délkou, tak svým charakterem. Hlavním jmenovatelem je tu především zvuk a atmosféra. Špinavá, zašuměná produkce podtrhuje dronovou složku a skvěle spolupracuje s rozostřenou, silně zkreslenou kytarou. Hutné riffy znějí ještě hutněji, výšky jsou naopak otupené a zní jako vzdálené chóry mučených strun. Bahnitému základu přispívá baskytara.

  • Infestus – The Reflecting Void

    13.12.2014

    H.

    Infestus - The Reflecting Void

    Na tento původem německý projekt jsem svého času narazil s druhou deskou “Chroniken des Ablebens” (2008), která se mi okamžitě zalíbila, protože nabízela vysoce kvalitní black metal s úžasnou a silnou atmosférou. Zpětné nastudování debutu “Worshiping Times of Old” (2004) ve mně zanechalo stejný dojem a třetí dlouhohrající počin “E x | I s t” z roku 2011 následně definitivně stvrdil, že se rozhodně nejedná o náhodu a že Andras, hlavní postava Infestus, je skutečně nadaný hudebník. Pozice čtvrtého alba “The Reflecting Void” však byla bezesporu těžká – Infestus má na kontě tři výtečné nahrávky, takže na novinku byly kladeny vysoké nároky. A i když chápu, že navázat muselo být těžké, snížení kvalitativní laťky by bylo velkým zklamáním. Naštěstí se však nic takového nekoná a i “The Reflecting Void” je bez přehánění excelentní deskou.

  • Čad – Čertova kovadlina

    12.12.2014

    Kaša

    Čad - Čertova kovadlina

    Neúnavná trojice Čad pravidelně zásobuje svou početnou fanouškovskou základnu silnými deskami a v tomto duchu se nese taky novinka “Čertova kovadlina”. Prosté jako facka a hned je jasné, že Pišta a spol. nadrtili další porci zničujícího materiálu, ve kterém se mísí až punk/crustová intenzita s thrash metalovou energičností. Pro fanouška nového by se mohla “Čertova kovadlina” zdát na první poslech jako deska až zbytečně jednoduchá a nedlouho trvanlivá, ale Čad mají patent na to, jak i zdánlivě primitivní řežbu učinit zajímavou na více poslechů. Stejně jako minule na “Ťažký kov” se konečné zvukové kontury ladily na Floridě ve studiu Mana, což je opět zárukou perfektně hutného soundu, jemuž se na slovenské poměry nedá nic vytknout. Stačí si poslechnout úvodní titulní pumelici, která je jako úder pěstí.

  • Maeotis – Avarok gyűrűje

    10.12.2014

    H.

    Maeotis - Avarok gyuruje

    Maeotis se na první pohled tváří jako úplně nová skupina, ve skutečnosti však podle všeho vznikli už v roce 2005. Akorát teda doposud vesměs nic nevydali a nebudeme-li počítat jeden demosnímek, pak je letošní EP “Avarok gyűrűje” jejich prvním pořádným počinem. Že by se zde však angažovali nějací nezkušení párci, to se tvrdit nedá, protože všichni členové Maeotis už něco nahráno mají a jeden z nich působil kupříkladu v Neokhrome, které jsme tu již kdysi recenzovali. Jak vidno už z hlavičky, v rámci Maeotis se tenhle kvartet z Debrecínu vrhnul na tvorbu pohansky laděného metalu. Jakkoliv to ale může znít hnusně, hned na začátek můžu prohlásit, že by se vůbec nic nestalo, kdyby si tuto snahu odpustili. Pagan metal v jejich podání – tedy alespoň v tom, jak jej prezentují na minialbu “Avarok gyűrűje” – není vůbec nic ...

  • Lucifer’s Fall – Lucifer’s Fall

    9.12.2014

    H.

    Lucifer's Fall - Lucifer's Fall

    Nemám tušení, jak to působí na vás, ale podle mě je u skupiny jako Lucifer’s Fall hned na první pohled jasné, jak bude její tvorba znít, aniž byste slyšeli byť i jen jediný tón. Mně se stačilo podívat jen na obálku bezejmenné debutové desky, abych měl okamžitě jasno, o čem hudba této australské dvojice bude. Už samotný artwork totiž do světa doslova křičí, že od “Lucifer’s Fall” by člověk neměl očekávat nic jiného než naprosto dřevní tradicionalistický doom metal v tom nejoldschoolovějším podání, jaké si jen člověk dovede představit. Ne, že bych se chtěl nějak vytahovat, občas však nezaškodí, když člověk sám sebe veřejně pochválí – ano, měl jsem absolutní pravdu. Poslech “Lucifer’s Fall” totiž do puntíku potvrdil přesně to, co jsem od tohoto alba předem očekával – skutečně zde nenajdete vůbec nic ...

  • Keep on Rotting – Unforseen Consequences

    8.12.2014

    Kaša

    Keep on Rotting - Unforseen Consequences

    Historie litoměřických Keep on Rotting se začala psát někdy kolem roku 2005, kdy se dala dohromady trojice Lídin, Otho a Štěpi (tehdy ještě s podporou bicího automatu), nicméně zlom přišel v roce 2010, kdy se do jejich řad připojil bubeník Hanzz. Následovalo debutové EP “The Beginning” v roce 2011, na nějž tato death metalová parta navázala loňským plnohodnotným albem “Unforseen Consequences”. Toliko nezbytných biografických informací a nyní už směle k oné první desce. Keep on Rotting na první pohled působí jako vcelku nenápadná death metalová parta, nicméně při poslechu “Unforseen Consequences” jsem byl překvapen, jak technický materiál dali pánové dohromady, aniž by ztratili pověstné nebezpečí a živelnost. O tom, že své nástroje ovládají s přehledem, asi netřeba polemizovat (hlavně rytmická sekce je vážně nadupaná), ale borci hrají promyšleně nikoli na úkor jednotlivých kompozic, takže ...

  • Infestum – Monuments of Exalted

    7.12.2014

    H.

    Infestum - Monuments of Exalted

    “Monuments of Exalted” je docela pěkným příkladem, jakou vtipnou náhodou se člověk někdy k nějaké kapele může dostat a jak je (metalový) svět vlastně malý. Ta vtipná náhoda spočívá v tom, že jsem si chtěl jednou pustit desku “The Reflecting Void” od německého projektu Infestus, nicméně jsem se omylem ukliknul a namísto toho pustil letošní počin běloruských Infestum, kteří se až na jedno písmenko jmenují totožně. Vzhledem k tomu, že se mi to docela líbilo, nechal jsem to hrát a poslouchal. Oním malým metalovým světem mám pak na mysli to, že nedlouho poté, co jsem Infestum takovouto náhodou objevil, přistálo “Monuments of Exalted” na redakčním emailu v nové várce nahrávek určených k recenzím. Pojďme ovšem už k samotným Bělorusům. Kdesi se můžete dočíst třeba to, že Infestum produkují pagan black metal, nicméně ani všemocné internety ...

  • Disinterred – Incantation

    6.12.2014

    Kaša

    Disinterred - Incantation

    Tak schválně, co byste čekali od kapely, která se hrdě hlásí k odkazu švédského chrastivého death metalu a svou tvorbu přímo doporučuje fanouškům Entombed, Grave a Dismember? Jasně, výsledkem je belgická verze seversky špinavého death metalu dle těch nejklasičtějších postupů, které jsou už tisíckrát převařené, ale stejně za jistých okolností můžou pořád dobře fungovat. Disinterred nejsou žádní novátoři a na svém letošním EP “Incantation” přinášejí žánrovým nadšencům pětici skladeb. Hrací doba kolem dvou minut značí pěknou divočinu a přesně tím taky tento počin je. Vokalista Sven disponuje hlubokým chropotem, jenž se občas umí změnit do výše položeného ječáku a dobře doplňuje hutný hudební základ, který ze svých nástrojů loudí jeho čtyři kolegové.

  • Warfuck – Neantification

    5.12.2014

    H.

    Warfuck - Neantification

    Warfuck je francouzské duo a na kontě má prozatím dvě fošny včetně právě “Neantification“. Debut “The Weak and the Wicked” vyšel v roce 2012 a jeho už jmenované pokračování se pak objevilo nejprve v prosinci 2013, aby bylo letos v dubnu vydáno znovu na CD a LP. O čem muzika Warfuck je, to je myslím vcelku jasné jen při pohledu na tracklist “Neantification” – 25 minut rozsekaných do 15 kusů, z nichž většina nepřesáhne dvě minuty hracího času. Ano, tušíte správně, náplní placky je skutečně zběsilé grindcorové zvěrstvo bez jakýchkoliv servítek. Rozhodně nečekejte žádné tupa-tupa srandičky, protože Warfuck je čistokrevná agrese, kde pro nějaké vtípky a hektolitry nadhledu není místo. Jestli ovšem od grindu čekáte hektolitry nasranosti, jste v případě “Neantification” na správné adrese.

  • The Last Charge – Anima Sola

    4.12.2014

    Thy Mirra

    The Last Charge - Anima Sola

    Když jsem k hodnocení dostal novou krátkohrající desku “Anima Sola” od maďarské mlátičky The Last Charge, pustil jsem si klip k songu “Order Through Chaos”. Fajn, tohle jsou týpci z té drsnější části hardcorové scény. Masky přes obličej a v klipu demonstrace a hořící auta (bůhví kde, tyhle šílenosti se snad v Maďarsku v ulicích nedějou…!), do toho nekompromisní beatdown pěkně od podlahy. Tento klip při poslechu trochu ovlivnil můj úsudek, nějak jsem se nemohl při těch maskách a brutálním zvuku ubránit představě legendárního jakože-mexického death/grindu Brujeria. EPčko má snad 14 minut dohromady a pánové se vskutku činili, nacpat do té slabé čtvrthodinky snad všechno zlo, které v v sobě od vydání poslední desky nashromáždili. Zvuk alba mě příliš nenadchnul, “chlupaté”, hutné a uřvané kytary se už dneska nenosí, stejně jako většina dnešní scény jsem zmlsán moderní křišťálovou djentovou ...

  • Hortus Animae – Secular Music

    3.12.2014

    H.

    Hortus Animae - Secular Music

    Italské progresivní black metalisty Hortus Animae jsem měl v hledáčku již před hodně dlouhou dobou, ale k samotnému poslechu jsem se nikdy pořádně nedostal. Poté se skupina rozpadla a přesně dle hesla sejde z očí – sejde z mysli jsem na tuto formaci z města Rimini tak trochu zapomněl, abych se po pár letech mohl opětovně rozpomenout s ohlášením obnovy činnosti v loňském roce. A z této obnovy vzešla i comebacková deska “Secular Music”, s níž jsem se k poslechu Hortus Animae konečně dostal i já. Vždy jsem tak nějak žil v přesvědčení, že Hortus Animae je sice nepříliš známá, nicméně kvalitní skupina, jejíž muzika bude jistě zajímavá. Přesně s tímhle jsem šel do poslechu “Secular Music” – že dostanu nahrávku, která bude inteligentní, nápaditá a bude mít sílu mě pohltit. Tím pádem to vlastně měli Italové předem trochu usnadněné, ale o to ...

  • Foul Body Autopsy – So Close to Complete Dehumanization

    2.12.2014

    Onotius

    Foul Body Autopsy - So Close to Complete Dehumanization

    Uběhl sotva rok od vydání eponymního debutu britského jednočlenného projektu Foul Body Autopsy (mimochodem pojmenovaného podle skladby technických Necrophagist) a vychází nové dvouskladbové EP pojmenované “So Close to Complete Dehumanization”. Jeho vydání provázelo zveřejnění nového videoklipu, který podporuje koncept alba, který se věnuje podmínkám a praktikám ve zvířecích velkochovech a lidskému přehlížení této problematiky, za využití skutečných záběrů z daného prostředí. Žánrově bych pak hudbu zařadil někam mezi technický death metal a grind. To, že se jedná pouze o dvojici skladeb, naznačuje, že si mozek projektu na kvantitu zrovna nepotrpí. A jak je to s kvalitou?Veškerou instrumentaci tedy za pomoci programovaných bicích zvládá Tom, který ovládá především svou kytaru celkem zručně. Baskytara má pak spíše podporující charakter a občas zde zazní i nějaké pravděpodobně také programované doprovodné smyčce.

  • Emblazoned – Eucharistiae sacramentum

    1.12.2014

    H.

    Emblazoned - Eucharistiae sacramentum

    Zámořská parta Emblazoned z Wisconsinu není špatná… tedy, myšleno v tom smyslu, že její muzika není špatná. Ve skutečnosti se totiž jedná o docela pohodovou extrémně metalovou nakládačku, která se poslouchá bez sebemenších obtíží. V čem tedy tkví problém desky “Eucharistiae sacramentum”? Inu, zjednodušeně řečeno v tom, že ačkoliv se ta muzika poslouchá v pohodě, je docela krutě neobjevná a zaměnitelná. “Eucharistiae sacramentum” je sice formálně dlouhohrajícím debutem Emblazoned, jenže kapela samotná funguje již od konce 90. let… ačkoliv při pohledu do diskografie, v níž se vyjma oné letošní řadovky nacházejí dvě ípka a jedno demo, to vypadá, že se chlapci s tou aktivitou asi zrovna nepřetrhli. Tak jako tak – jakkoliv to takhle řečeno může znít pěkně hnusně – kdyby se po těch nějakých 15 letech k tomu debutu nedohrabali, hudební svět by při vší úctě o nic moc chudší nebyl.

  • Joan of Arse – I’m Fucked

    28.11.2014

    H.

    Joan of Arse - I'm Fucked

    Pokud vám škatulka, kterou jsem napsal do hlavičky této minirecenze, připadá na první pohled lákavá, tak… no, radši si nechte zajít chuť. Mně by sice za normálních okolností něco takového taky znělo slibně, ale jen v případě, že bych Joan of Arse předtím neslyšel… U některých skupin už na první pohled vidíte, že se asi nebudou brát úplně vážně… tedy, alespoň předpokládám, že se kapela, která sama sebe pojmenuje “Johanka z prdele” a svému EP vetkne romantický název “I’m Fucked”, nebere smrtelně vážně. Jestli bere, tak je to ještě větší fail. Každopádně, ani nadhled nebo něco takového není omluvou k tomu, aby hudba mohla být úplná kravina. Navíc ta výše napsaná škatulka ani není přesná, protože hudebně se k ní blíží jen dva songy “I’m Fucked” a “Joan of Arse”, které jsou ...

  • Emrevoid – Riverso

    27.11.2014

    Zajus

    Emrevoid - Riverso

    Emrevoid je čtyřčlenná italská kapela, v jejíž desetileté historii dosud najdeme jedno dlouhohrající album a jedno EP, které je předmětem dnešní minirecenze. “Riverso” může na první poslech znít jako obyčejný tuctový death metal. Při druhém poslechu to bude stále obyčejný tuctový death metal, stejně jako při poslechu třetím a čtvrtém. Pokud byste se snad tázali, zda dvojciferný počet poslechů pomůže odhalit skrytá zákoutí tohoto krátkého počinu, můžu vás ujistit, že nepomůže. “Riverso” je totiž obyčejný tuctový death metal. No dobře, trošku kecám, Italové svou hudbu totiž lehce šmrncli black metalovým nádechem a to se cení, ovšem na tuctovosti to počinu neubírá mnohé. Přitom formálně není na “Riverso” nic špatného. V krystalicky čistém zvuku kapela od první minuty drtí kosti naprosto ukázkovým způsobem. Nebojí se občas mírně zvolnit, hlas zpěváka není monotónně ...

  • Deconstructing Sequence – Access Code

    26.11.2014

    Zajus

    Deconstructing Sequence - Access Code

    “Access Code” je sice teprve druhým EP britských Deconstructing Sequence, v jistém ohledu však tato trojice muzikantů oplývá něčím, co některé kapely nezískají ani po mnoha letech zkušeností, totiž vlastní zvuk. Deconstructing Sequence se hlásí ke jménům jako Akercocke, Arcturus či Aborym, a to vše v jejich hudbě rozhodně poznat lze, výsledek bych však připodobnil spíše ke Control Human Delete. Naprosto odlidštěná atmosféra zde vzniká použitím hned několika prvků: brutality, různorodosti a neomezenosti. První ze dvou skladeb nazvaná “A Habitable World Is Found” skáče z jednoho motivu na druhý, nikde se nezastaví na víc než pár sekund, a přesto si zachovává nepřekonatelnou vnitřní soudržnost. Její začátek jo hodně ostrý, death meatlové postupy doplňují na pozadí klávesy a hlavně nekompromisní growling.

  • Countess – Ancient Lies and Battle Cries

    25.11.2014

    H.

    Countess - Ancient Lies and Battle Cries

    Holandská smečka Countess funguje už pěkně dlouho – od začátku 90. let, což znamená již přes dvacet roků. Já osobně jsem o nich doposud neslyšel, ale to samozřejmě může být dáno jen mým ignorantstvím a nevědomostí. Byl jsem tedy docela zvědavý, jak bude letošní novinka “Ancient Lies and Battle Cries” znít, ačkoliv mě zjištění, že jde již o 14. dlouhohrající placku a že to Countess sekají jak Baťa cvičky, zrovna nenavnadilo… Tak jako tak, se dvěma dekádami na krku a více jak desítkou řadových počinů není pochyb o tom, že jsou Countess setsakra zkušenou partou. V tom případě mi však někdo vysvětlete, proč “Ancient Lies and Battle Cries” zní tak… no, amatérsky. Ctění starých pořádků respektuji a dokonce i chválím, ale je prostě rozdíl znít oldschoolově a znít blbě, přičemž ...

  • Bleeding Utopia – Darkest Potency

    24.11.2014

    H.

    Bleeding Utopia - Darkest Potency

    Začněme toto malé povídání obligátním historickým okénkem. Bleeding Utopia fungují nějakých pět roků, během nichž stihli vydat jedno EP, debutové album a v dubnu letošního roku taktéž druhý řadový počin s názvem “Darkest Potency”. Ve skutečnosti ovšem tihle švédští týpkové vznikli už před dekádou, akorát pod jiným názvem. Tato původní inkarnace ovšem neměla dlouhého trvání, což v překladu znamená, že se po první změně názvu rozpadla. Bylo to právě až před těmi pěti roky, kdy byla činnost obnovena pod třetím – a zdá se, že finálním – jménem Bleeding Utopia. Nahoře je sice napsáno death/thrash metal (klidně se přiznám, že tu škatulku jsem jednoduše opsal odjinud), nutno však dodat, že není tak úplně přesná. Ve skutečnosti totiž mají Bleeding Utopia nejblíže k typickému melodickému death metalu severské školy a moc toho ...


Od hudebních fandů pro hudební fandy