Aesop Rock - The Impossible Kid

Aesop Rock – The Impossible Kid

Aesop Rock - The Impossible Kid

Země: USA
Žánr: hip-hop
Datum vydání: 29.4.2016
Label: Rhymesayers Entertainment

Tracklist:
01. Mystery Fish
02. Rings
03. Lotta Years
04. Dorks
05. Rabies
06. Supercell
07. Blood Sandwich
08. Get Out of the Car
09. Shrunk
10. Kirby
11. TUFF
12. Lazy Eye
13. Defender
14. Water Tower
15. Molecules

Hrací doba: 48:32

Odkazy:
web / facebook / twitter / bandcamp

Nejsem žádným velkým znalcem hip-hopu (čti: nemám o tom vůbec šajnu) a i to málo, co o něm vím, je určitě špatně. Přesto jsem už leccos naposlouchal a mohu vám povědět, že Aesop Rock je v mnohém unikátní. A když se řekne „unikátní“, nemyslím tím ani trochu „divný“, jak se občas stává, protože na jeho tvorbě není divného nic. Je jedno, jaké album si pustíte, vždy dostanete solidní hip-hop, který se příjemně poslouchám a přitom není tuctové (jak ve vztahu k ostatním albům interpreta, tak i vzhledem k ostatním interpretům). A tak se nabízí otázka, zda to prostě může fungovat i na sedmé desce.

„My first name is a random set of numbers and letters and other alphanumerics that changes hourly forever
My last name, a thousand vowels fading down a sinkhole to a susurrus, couldn’t just be John Doe or Bingo“
(Shrunk)

Aesop v posledních letech získává stále větší pozornost mainstreamových médií, a proto je prvním potěšením, že to jeho tvorbu nijak neovlivnilo. „The Impossible Kid“ je dokonce o něco hůře přístupné než jeho předchůdce, což ale pořád znamená, že vás větší část skladeb bude bavit už na první poslech. Horší přístupnost je však důsledkem něčeho, co se posléze ukáže být hlavní předností alba. Aesop si totiž „The Impossble Kid“ produkoval od první po poslední skladby zcela sám, a když už došlo na hosty, až s pedantickou přesností si ohlídal jejich příspěvky tak, aby do konceptu alba dokonale zapadly. Proto bych se nedivil, kdybyste si po poslechu alba odnesli dojem, že si ho celé Aesop uvařil u sebe ve sklepě a nikoho k němu nepustil, dokud nebylo zcela kompletní. Oněch hostů je ve skladbách nakonec poměrně dost, a i když si to nemusíte uvědomovat, bylo by bez nich „The Impossible Kid“ děravé. Přesto nabízí celý počin jednotnost, jakou jsem na hip-hopové desce už dlouho nezaznamenal.

Dalším dílkem této skládačky jsou texty a zde opět musím vyzdvihnout celistvost alba. Nelze sice mluvit o koncepčním počinu se vším všudy, jednotné téma se však skladbami jasně prolíná. „The Impossible Kid“ je Aesopova osobní zpověď, pohled do umělcovy hlavy, a kdo by čekal mučednické obrazy jako na Ježíšově poslední cestě, překvapí ho relativně „fádní“ myšlenky a vzpomínky docela vyrovnaného člověka, který na vše kouká až s nadlidským nadhledem. Aby však nebyl Aesop přehnaně otevřený, vše halí do svého obvyklého závoje abstrakce a slovních hrátek, který je někdy natolik silný, že není jasné, o čem ten chlap vlastně mluví. I tak jsou mi ale texty velice sympatické a Aesopův „otevřeně-abstraktní“ přístup k poodhalení vlastního nitra na mě působí ve výsledku otevřeněji než obvyklé hip-hopové honění superega.

“You can’t imagine the rush that ensue
When you get three dimensions stuffed into two
Then it’s off to a school where it’s all that you do
Being trained and observed by a capable few“
(Rings)

Hudebně je „The Impossible Kid“ postaveno na energických beatech a hrátkách se syntezátorem. Místy se pak do skladeb vmísí kytara či dokonce beatbox. Díky téměř výhradně elektronickému původu zvuků nezní album tak živě jako jeho předchůdce, absence dalších „skutečných“ nástrojů však vlastně ničemu nevadí, protože se ani tak nudit nebudete. Všemu pak korunuje samotný Aesopův hlas, který je snad ještě silnější, než býval dřív.

Z patnáctiskladbového tracklistu i přes vyváženost vystupuje několik kousků, například singl „Rings“ s překvapivě konkrétním textem pojednávajícím o opuštěných koníčcích. Aesopova flow je v jedné chvíli až neskutečně rychlá, což vynikne zejména, když si pustíte instrumentální verzi skladby a necháte se zaskočit jejím pomalým tempem. „Rings“ oplývá i chytlavým refrénem, což je u Aesopa pořád spíše výjimka. „Dorks“ je instrumentálně skoro až nudná, postavená na primitivním kytarovém motivu, jenže s přidáním zpěvu (tedy vlastně rapu) je vše jinak, ze skladby se stává jedna z nejsilnějších na albu. Za vrchol si pak troufnu označit podivně pojmenovanou „Blood Sandwich“, v níž Aesop vzdává hold svým bratrům v doprovodu velice chytře gradující instrumentální složky. Ani ve své druhé polovině však nahrávka neslábne a obsahuje pecky jako „Shrunk“ (o konfliktu abstraktně se vyjadřujícího umělce s exaktně uvažujícím psychologem), „Kirby“ (s vlezlým refrénem a textem o Aesopově kočce) a „Water Tower“, jež pojednává o nestrannosti a neodvratitelnosti smrti.

Na „The Impossible Kid“ mě tak vlastně baví jedna věc, a totiž že jde o album skutečně umělecké. Já vím, hudba je svou podstatou jednou z forem umění, jenže jen málokterou desku bych si troufl za umění označit. „The Impossible Kid“ takové je, i když to třeba není nejlepší výtvor století, ale „jen“ velice dobrá hip-hopová nahrávka. Ostatně, umělecký je i její obal (vzhledem k žánru navíc dost netradiční) nebo třeba videoklip celé album doprovázející, jenž je vlastně miniaturní napodobeninou Kubrickova „The Shining“. Pokud máte alespoň trochu rádi hip-hop a nevadí vám absence agrese, nového Aesopa si rozhodně poslechněte.

„Life is so unfair, party over here, I’ll be over there“
(Dorks)


6 komentářů u „Aesop Rock – The Impossible Kid“

  1. Impossible Kid jsem sice zatím neslyšel a z toho, co jsem od tohohle človíka poslouchal, mne zaujaly “jen” dvě desky – None Shall Pass je super, i když místy dochází dech, tak některé pecky jsou nesmrtelné (Five Fingers, No City, Harbour Is Ours, Catacomb Kids, None Shall Pass). Ale hlavně – a to zdůrazňuju – jeho druhá deska Float je z mého pohledu nejlepší hip-hopové album, co bylo stvořeno. Říkám to s čistým svědomím, že ho stavím i před tvorbu dälek (co může být krutějšího než From Filthy Tongues… Absence nebo Abandoned Language?) projekty MF DOOMa (Danger DOOM, JJ DOOM, Madvillain, MM…FOOD? a vůbec většina věcí, na které Dumile sáhnul), Techno Animal a dlouhý, opravdu dlouhý výčet skvělých hiphopových desek, na které jsem neprávem zapomněl… Ta intenzita Float je neuvěřitelná, fantastický a zádumčivý noir instra od Blocheada, ponurost, sarkasmus, desiluse, hořkost a vtip. Ta deska není jenom temná jak řiť, ale zároveň chytrá a neuvěřitelně atmosferická. A skvělými skladbami to tam doslova přetéká – Commencement At The Obedience Academy, Skip Town, Prosperity, How To Be a Carpenter, Big Bang, Attention Span a samozřejmě Drawbridge, kterou považuju za jednu z nepsychadeličtějších a nejtemnějších písní vůbec. Ne, že by mi vadilo krvácení z uší při dälekově Classical Homicide, naopak, ale právě Float je úžasným důkazem toho, že všechno na světě nemusí být zvrácený lomoz (to od fanouška noise a industry je asi dost vtipný prohlášení), aby to vyvolávalo neskutečnou úzkost a otevíralo dálnici uprostřed hlavy. Právě kombinace lehkých, místy až letargických podmazů s textařskými ručními granáty a specifickou autorovou flow i hlasem dává vyniknout neuvěřitelné, zkurvené tíze celé té desky. Ale přiznám se, hledal jsem k ní dlouhou cestu.

    A upřímně, je fajn, že je tu recenze i na tuhle hudbu. Já vím, že AR je a byl spíše vždycky poněkud okrajová záležitost, ale síla z téhle desky vyzařuje i po dvaceti letech a snad ji umocňuje i to, jak je současná mainstreamová hiphopová produkce k mé lítosti na tak bědné úrovni (rozuměj – v totální žumpě všech žump a fakt se chytám za hlavu, co se dneska považuje za tenhle žánr – a to nejsem hudební konzerva). A pokud by ti dnešní interpreti chtěli alespoň snít o dosažení kvality Float, i v těch snech by AR dosáhli akorát tak po klacek a to ještě fandím jejich fantasii.

    A něco výstižnýho a pravdivýho závěrem pro ty, kteří dočetli můj grafomanský výplod až sem – “I’ve got my book I got my dream I’ve got myself an’ I’ll be fine!”

    1. Za doporučení “Float” díky. Doted jsem se dostal jen k novější produkci Aesop Rocka (především právě “The Impossible Kid”), která se mi líbila, ale tohle je jinačí podzemí. Ohromný.
      Když je řeč o současném hh – co říkáš na takové clipping. ?

      1. Já děkuju za komentář a mám radost, že se Float líbí. Mně to doporučil dobrý kamarád a když jsem se do té desky dostal, přišlo mi vždycky trochu líto, že právě Float je takové zvláštně zastrčené album (třeba oproti None Shall Pass rozhodně), přitom je opravdu ohromný.

        O Clipping jsem dost slyšel, ale zatím jsem je nenakousl. Myslím, že je to dost velké sousto a poslední tři roky úplně aktivně nic nového nevyhledávám, protože si čím dál tím víc uvědomuju, kolik výborných nahrávek jsem minul, jsou už dost starý a rozhodně bych je měl znát (upřímně, často mi právě dost sednou do noty). Takže si spíš vylepšuju “spodní patra pyramidy”, abych to měl takové celistvé. ;-) Ale určitě se po tom podívám. Je něco opravdu doporučeníhodné?

        1. Moje znalosti jejich diskografie se zatím týká pouze jejich posledních dvou desek, ale oboje mi přijde dost svébytné na to, abych to doporučil. Silně ponurá atmosféra, beaty jsou celkem eklektický minimalismus (tu víc noise, tu víc industrianí šamanismus, ambient.. náznak melodie spíš výjimečně, ale taky), v rapu přesvědčivý flow a zároveň z něj vyzařuje takovej podivnej klid/neklid..

          https://clppng.bandcamp.com/album/visions-of-bodies-being-burned

          1. Včera jsem si z hecu poslechl začátek Splendor and Misery a zatím upřímně nevím…flow toho kluka a jak pracuje s jazykem a textem, to je naprostá fantazie, hodně osobitý, ale do těch podmazů jsem zatím nepronikl. To potřebuje asi svůj klid a nastavení. To je fakt minimalismus úplně maximální, alespoň co jsem slyšel na Splendor and Misery. Budu tomu muset dát pořádnou šanci, rozhodně bych to nechtěl odpískat po čtyřech skladbách. Je pravda, že z toho hodně cítím Shabazz Palaces, ale ti mi přišli přeci jen “melodičtější”.

Napsat komentář: -nym Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.