07. Miasmaculatum
08. Fallow Year
09. Vessel of Inevitability [CD bonus]
10. Slow Breath [digital download bonus]

Hrací doba: 73:37 (bez bonusů)

Against PR

Už delší dobu se tu neobjevila recenze na nějaký psychedelický rock, takže je nejvyšší čas to napravit a zase se jednou ponořit do těchto omamných vod. Vyřešit absenci podmanivých monotónních rytmů a zdrogovaných kytar v naših recenzích nám tentokrát pomohou Ancient Lights.

Ancient Lights je úplně nová mezinárodní formace. Baskytary se ujal Brit Adam Richardson (11 Paranoias, Ramesses), kytary Američan Ben Carr (5ive) a za bicí usedl Tim Bertilsson (Switchblade, také zakladatel Trust No One Recordings) ze Švédska. K formalitám ještě můžeme dodat, že bezejmenný debut je venku sotva pár dnů a objednat si jej můžete u Ritual Productions na 2LP. Verze na kompaktním disku se aktuálně připravuje. A abyste náhodou nebyli zmateni, ještě mohu upozornit, že nejde o jediné letošní album s názvem „Ancient Lights“ – tentýž titul použila i britská jazzová formace Uniting of Opposites pro svou květnovou novinku.

To už ale mírně odbočujeme, takže se pojďme vrátit k Ancient Lights a jejich „Ancient Lights“ (doufám, že nejsem sám, komu selftitled desky příliš nevoní). Britsko-americko-švédské trio se v základě pohybuje ve dvou polohách, z nichž jednu – naštěstí tu hlavní, která na nahrávce zabírá delší plochu – jsem už vlastně prozradil. Je jí psychedelický rock ve své +/- typické podobě.

Skvělou ukázkou takového přístupu může být hned úvodní skladba „Decaying Lotus“. Dvanáct minut, které kupředu táhne konstantní rytmická práce – v tomto případě taková v dobrém slova smyslu líná, až ospalá, což napomáhá jakémusi snovému feelingu – okolo níž se nabaluje množství dalších motivů a kytarových etud. Nechybí ani postupná gradace, která tomu dodává patřičný šmrnc. Vše pak končí minimalistickou tišší pasáží, tedy ve stejném duchu, v jakém se i začalo. Podobně laděných kusů se na „Ancient Lights“ najde vícero a osobně bych z nich vyzdvihnul „War of Attrition“ a sedmnáctiminutovou „Fallow Year“.

V téhle poloze jsou Ancient Lights poměrně přesvědčiví, ačkoliv své mouchy to má i tak. K tomu se ještě dostaneme. O něco hůře se to ale má s druhou tváří desky. Na té je totiž cítit, že členové Ancient Lights za sebou mají působení v metalových kapelách. Přinejmenším já si takhle vysvětluji, proč v určitých riffech vystrkují růžky vlivy stoneru a sludge. Právě v takových chvílích, viz třeba písně „Miasmaculatum“ nebo „Orichalcum Eater“, mi muzika přijde o poznání méně záživná než v delších psychedelických kusech. Moc mi nesedla ani dronově laděná „Asakai Dasa“, která mi na nahrávce zní malinko nepatřičně.

K tomu dále můžeme připočíst, že i v těch lákavějších částech desky jsou Ancient Lights „jenom“ hodně fajn, ale ta opravdová hypnóza, jakou rocková psychedelie dokáže zprostředkovat, se tady nekoná. Za nedostatek bych pak označil i stopáž alba, kterážto přesahuje 70 minut na verzi pro gramofonovou desku. CD verze pak nabídne ještě bonusový song „Vessel of Inevitability“ (dalších šest minut) a digitální verze jiný bonus track „Slow Breath“ (sedm a půl minuty). Na každý pád je taková hrací doba zbytečně dlouhá a dramaturgii nahrávky by nějaké seškrtání dost prospělo. Osobně bych neměl problém vybrat kandidáty na vyhazov.

Vzato kolem a kolem jsou mé dojmy z „Ancient Lights“ trochu rozporuplné. V jistých ohledech mi je ta placka vcelku sympatická a některé skladby mě prostě baví. Sice jsem se nechal slyšet, že jsou „jenom“ fajn, ale ani to vůbec není špatné, i fajn někdy stačí. Nicméně jsou tu i momenty, které mě naopak nebaví, a celkově mám pocit, že ta deska mohla být lepší, než reálně je.