05. Falbudt og forrådt
06. På sin moders grav
07. Råddenskab i sortenmuld

Hrací doba: 59:24

web

Northern Silence Productions

Ynleborgaz mlčel poměrně dlouho – za posledních šest let nevydal jedinou nahrávku. Tím pádem mě docela potěšilo, když začátkem letošního roku delší ticho prolomil a vysypal hned několik počinů, protože mám jeho tvorbu obecně vzato docela rád. Samozřejmě, že i v jeho diskografii se najdou slabší kousky, ale to je myslím normální stav a asi se s tím dá počítat. Existuje jen minimum kapel, jejichž kariéru lemují samé fantastické desky, a když už, většinou jejich diskografie nečítá nějak zásadně velké množství položek…

Každopádně, „návrat“ Ynleborgaze proběhl velmi pozitivně. Nejprve vyšlo čtvrté album „IV“ od depressive blackmetalového projektu Make a Change… Kill Yourself, které bylo dobré a líbilo se mi. Krátce na to se objevilo nové minialbum „Foragt“ od Angantyr, které nabídlo dvě skladby o souhrnné délce bezmála dvanácti minut. I to bylo docela fajn, takže jsem si neměl na co stěžovat a mohl jsem se těšit na to, co mělo být zlatým hřebem – nová řadovka Angantyr s názvem „Ulykke“.

Předně jsem rád, že Ynleborgaz konečně změnil styl obálek. Od doby, co se skupiny ujal německý label Northern Silence Productions, byly artworky Angantyr v jednotném ladění. Což by mohlo být fajn, kdyby tu nebyl jeden malý háček, a sice že mě tenhle styl vůbec neoslovil a prakticky se mi nelíbil. Navrch se to netýkalo pouze nově vydávaných desek „Svig“ a „Forvist“, ale i kompilací „Kampen fortsætter / Endeløs“ (první deska + první demo) a „Sejr / Nordens stolte krigere“ (druhá deska + jedno demo) a reedice třetí řadovky „Hævn“. Obzvláště v posledním jmenovaném případě změna přebalu dost zamrzela, poněvadž ten původní byl skvělý.

Neříkám, že obal „Ulykke“ je nějak závratně geniální, ale je to vcelku fajn a hlavně konečně nastala nějaká změna a s ní i svěží závan do vizuální stránky Angantyr. Závan se ovšem týká pouze vizuálu, protože co do hudby zůstává Ynleborgaz stále na svém a předvádí na novince přesně, co jsme od něj všichni čekali. Ostatně už „Foragt“ jasně značilo, že se nehodlá nikam hýbat a že progres bude opětovně na nule.

S tím bych nakonec ani neměl problém. Vždyť nic jiného než syrový mrazivý black metal od Angantyr ani nechci slyšet (a věřím, že nejsem sám). Zádrhel ovšem tkví v tom, že „Ulykke“ je na úrovni těch slabších starších desek, přibližně někde okolo kvalit „Forvist“. Což jinými slovy znamená, že je to fajn nahrávka, poslouchá se docela příjemně a obsahuje veškeré typické prvky Angantyr, ale zásadně zde chybí magie prvních tří opusů „Kampen fortsætter“, „Sejr“ a „Hævn“. Tyto tři počiny stále zůstávají nedotknutelné a zdají se být nedosažitelnou metou pro veškeré pozdější věci Angantyr. A trochu se obávám, že už nikdy nevyjde album, které by na daném stavu věcí cokoliv zvrátilo. Ale rád bych se v tomto ohledu mýlil.

Angantyr

„Ulykke“ samo o sobě je slušné album. Jak se na Angantyr sluší a patří, je dost syrové, leze z něj nelítostná severská nálada, dokáže navodit pocity drsného kraje, drsného počasí a drsných časů, zároveň mu nechybí jistá zádumčivost a osudovost. Ve skladbách jako „Visdoms virke“, „Krageben“, „På sin moders grav“ nebo „Råddenskab i sortenmuld“ rozhodně nacházím dobré riffy (jakkoliv hodně povědomé) a sugestivní pasáže. Celkový dojem z „Ulykke“ ovšem není tak silný a strhující, jako tomu bylo kdysi, díky čemuž začíná na povrch vyplouvat i určitá jednotvárnost a kolovrátkovitost muziky Angantyr.

Angantyr

V zásadě mi deska jako „Ulykke“ nijak nevadí, poslechl jsem si ji a vlastně to bylo relativně fajn. Nemůžu říct, že by se mi to vyloženě nelíbilo, mírně pozitivní dojmy pořád vyhrávají. Vím ale, že jakmile někdy v budoucnu dostanu chuť na Angantyr, vždycky radši pustím „Sejr“ nebo „Hævn“ a k „Ulykke“ už se s dost velkou pravděpodobností nikdy nevrátím, podobně jako se zpětně nevracím ani k „Svig“ a „Forvist“. Pro fans Angantyr jde samozřejmě o povinnost. Věřím, že takovým „Ulykke“ udělá ve sbírce radost. Ale jinak jde o album na pár poslechů a nic víc.