10. Hrad
11. Invaze

Kaša – 8/10
H. – 7,5/10

Průměrné hodnocení: 7,75/10

web / facebook / bandzone

Hanba mi, že ještě před několika týdny jsem Assessor vůbec neznal. Jméno (teď budu mluvit spíš o Assesor) mi sice bylo povědomé, ale neměl jsem tušení, kam kapelu zařadit. Musím uznat, že jsem přišel opravu o hodně, protože první album této české legendy, “Invaze” z roku 1990, je skvělé, jedno z prvních a určitě i nejlepších thrashových alb v našich končinách. Ale to na rozdíl ode mě všichni už nějakých pár let tušíte, takže se přesuňme k aktuálnímu dění okolo kapely. V roce 2009 se Assesor vrátili na scénu s upraveným jménem jakožto Assessor a necelé tři roky poté předkládají své druhé album “Štvanice”. Vsadím se, že většina starších, možná i mladších fanoušků, kteří pamatují nejslavnější roky kapely, jistě čeká na odpověď na otázku, zda vůbec má cenu vracet se na scénu po takové době a zda má hudba Assessor takovou sílu, aby spolehlivě ustála v dnešní silné konkurenci. Přece jen, dost často takovými návraty dochází spíše k pošramocení legendárního statusu dané kapely. Dle mého mdlého názoru je zmrtvýchvstání Assessor pro kapelu úspěšným krokem vpřed a možná je škoda, že to trvalo tak dlouho.

Když si shrnu výše uvedené, tak poznáte důvody, proč jsem k poslechu přistupoval poměrně s respektem. Hned na úvod vyzradím, že album je to opravdu povedené. Na české poměry určitě jedno z těch nejlepších v posledních letech. Co mě upoutalo na první poslech, byl zabijácký zvuk, který naštěstí netrpí nedostatečnou razancí ani čitelností, jak se v našich luzích a hájích občas stane. Bicí jsou intenzivní, kytary dobře řežou, zpěv je čitelný, prostě dobrá práce. Mimochodem musím vyzdvihnout hezký obal z dílny grafika Petra Šrédla, jehož práci sice nijak blíže neznám, ale s grafickou podobou “Štvanice” mě zaujal.

Album otevírá intro celkem jasně pojmenované “Intro”, které nic neřeší a spíše uvádí posluchače v očekávání. Plynule se přechází v úvodní pecku “Ve znamení štíra”. Jedná se o intenzivní song s jasně deklarujícím refrénem. Dobrou práci odvedli oba kytaristé, jejichž kytary jsou tou hlavní devízou hudby Assessor. Zpěvák Michal Roháček má ne zas tak úplně originální barvu hlasu, ale k tomuto typu hudby se skvěle hodí, se svým projevem se pohybuje někde na pomezí thrash/black metalu. Především jeho nasazení způsobí, že i přesto, že skladby jedou v podstatě na neměnném mustru, nudit se nebudete. Občas mu vypomůže s hrubším vokálem kytarista Jarda Pelán, což pozitivně přispívá k větší variabilitě. “Štvanice” postupně sází jednu thrashovou palbu za druhou, asi nejvíce hitově na mě působí “Osud” a “Lidské stádo”, ty se vám určitě vryjí do paměti na první poslech. Jako jeden z vrcholů alba bych vyzdvihl “Vlci v rouše beránčím”, která byla původně určena pro kapelu personálně spřízněných Moriorr. Verze pro Assessor byla trochu upravena a ze skoro symfo-blackové skladby se stala thrashová pecka jedna báseň! V samém závěru alba se nachází nové verze fláků z prvního alba, a sice “Hrad” a “Invaze”. Nejsem zrovna kovaným fanouškem, co se týče přehrávání starších skladeb, ale tenhle názor jsem doposud zastával vzhledem k tomu, že se tak dělo u mých oblíbených kapel, kdy jsem původní alba měl dobře naposlouchaná a zažitá. Vzhledem k tomu, že před poslechem jsem se s “Invazí” nesetkal, měl pro mě tento krok konečně smysl a skladby mě navnadily tak, abych si poslechl debut, a věřím, že právě toto byl záměr. Tedy ukázat novým fanouškům, že kapela už za sebou nějakou historii má a vyšlapat jim cestu ke svému debutu.

Jaké že je konečné resumé? Assessor se vrátili se silným materiálem, který se sice nestane klasikou, ale spousta fanoušků si při jeho poslechu užije. Nemluvě o vynikajících textech. Celkem překvapivě na mě působilo zjištění, že “Štvanice” není úplná kopie “Invaze”, jak by mnozí očekávali, ale album působí svěžím dojmem. Nejedná se o žádnou revoluci, to zase ne, ale naštěstí se nekoná žádná sázka na jistotu. Doufám, že toto návratové album nebude zdaleka posledním a dočkáme se ještě několika dalších záseků.

Jen těžko lze porovnávat album “Štvanice” s kultovním flákem “Invaze”. Jednak mi obě desky přijdou trošičku někde jinde, byť jsou obě thrash, jednak je úplně jiná doba. S jistotou je ovšem možné prohlásit jinou věc – Assessor svým návratem rozhodně neuřízli ostudu ani sobě, ani svému debutu, který poprávu patří do zlaté studnice českého metalu. “Štvanice” nabízí kvalitní thrashovou řezanici, která sice nejspíš nebude tím nejlepším, co jste kdy slyšeli, ale fanoušky daného žánru zcela jistě uspokojí do sytosti. Za vrchol celé kolekce pak považuji dvojici “Vlci v rouše beránčím” a “Prasata”.