02. Boundless Arcane Invokation

Hrací doba: 40:49

Odkazy Black Fucking Cancer:
bandcamp

Odkazy Gloam:

Sentient Ruin Laboratories

Nebudu vám kecat – v případě splitka „Boundless Arcane Invokations“ jsem k poslechu neměl žádnou velkou motivaci. Obě zúčastněné skupiny, to jest Black Fucking Cancer (což je jen tak mezi námi dost cool jméno pro metalovou kapelu) a Gloam, jsem do této doby prakticky neznal. O Black Fucking Cancer vím jedině to, že taková formace existuje, a to díky jejich bezejmennému debutu z roku 2016, který vyšel na značce Osmose Productions. S jeho poslechem jsem se nicméně neobtěžoval. Zato o existenci Gloam jsem až do této nahrávky neměl ani tušení, přestože i tahle smečka měla v minulosti napojení na zajímavé firmy (debut vyšel u Caligari Records na MC a Gilead Media na LP; v současné době kotví u Blood Harvest, jejichž činnost mě ovšem trochu míjí).

Vzhledem k tomu, že ani v sestavách obou kapel nenajdeme nějaké extra známé borce se zajímavými dalšími aktivitami, možná vás napadne, proč jsem se tedy do poslechu „Boundless Arcane Invokations“ pouštěl. Odpověď je nicméně velmi prostá – proč prostě ne? Docela se mi líbil obal (mimochodem, všimněte si, jak chytře a nenásilně jsou na něj zapracována loga obou skupin), vydání u Sentient Ruin Laboratories vždycky slibuje nějakou přinejmenším elementární úroveň a ukázky na vyližprdel taky nezněly. Summa summarum, jednoduše jsem šel zkusit nějaké nové black metaly. I to se občas stává.

Obě formace se na splitku prezentují jednou dlouhou skladbou. S ohledem na to, že příspěvěk Black Fucking Cancer i příspěvek Gloam nesou shodný název – možná vás to překvapí, ale jde ten název zní „Boundless Arcane Invokation“ –, dá se vyvozovat, že při tvorbě počinu se obě kapely přinejmenším snažily o nějaký koncept. Dojem je to správný, protože počin je dle všeho provázaný víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Obě kompozice mají nejen shodný titul, ale také byly natáčeny společně a pojí je rovněž stejný koncept. Za zmínku určitě stojí také fakt, že Black Fucking Cancer a Gloam tuto společnou nahrávku připravovali několik let a až letos se vytoužený projekt podařilo dotáhnout do konce.

A nutno uznat, že výsledný počin skutečně zní konzistentně a nepůsobí jako nahodilé songy dvou různých skupin, jejichž jediným pojítkem by měl být jen společný nosič. Taková splitka jsou samozřejmě hodnotnější než náhodná spojení na sedmipalcích už jen ze svojí podstaty. Přesto není zaručeno, že půjde o strhující nahrávku. Takový titul si může nárokovat a ještě předtím samozřejmě obhájit pouze vlastní obsah desky.

Vlastní písně působí dostatečně propracovaným dojmem, takže nemám pocit, že by jejich stopáž byla uměle natahována. Obě mají dost záchytných bodů a solidních nápadů, aby poslech nenudil, i když musím jedním dechem dodat, že na celém počinu úplně chybí nějaké skutečně pamětihodné momenty nebo odzbrojující pasáže. Nastavenou kvalitativní hladinku se daří držet prakticky celou dobu, ale k nějakým výletům za její hranici nedochází moc často a ještě nijak zvlášť daleko. To mi přijde docela škoda a zároveň jde o mou možná největší výtku, protože pár fakt kulervoucích částí, které by „Boundless Arcane Invokation“ vyšperkovaly, by si to album zasloužilo. Black Fucking Cancer a Gloam nicméně vsadili na homogenní vyznění po všech stránkách a právě to je pro nahrávku určující.

V pomyslném splitkovém mini-souboji u mě o kousek vede „Boundless Arcane Invokation“ nad „Boundless Arcane Invokation“. Haha, tohle jsem si odpustit nemohl, ale teď už vážně – mírně víc mě baví příspěvek Black Fucking Cancer, kteří umí některé momenty zahrát s příjemnou intenzitou. Gloam však nezaostávají o moc a ve výsledku je to beztak jedno, když „Boundless Arcane Invokation“ působí víc jako album než jako roztříštěné splitko. Celkově vzato se jedná o solidní, nikoliv však zásadní nebo výlučný počin. Za pár poslechů to asi stojí.