03. Eclipse
04. Concealed Beyond the Space
05. The Lace of the Norns
06. Darraðarljóð
07. Gravsted

Against PR

Буревій je poměrně nová formace na východoevropské pohanské scéně. Nejedná se o žádný boční projekt zkušených muzikantů a v sestavě nenajdete žádná známá jména (za zmínku stojí možná tak bubeník Jotunhammer, jenž se před čtyřmi lety přidal ke kultovní skupině Крода). Formálně sice už Буревій nějakých pár roků na křížku mají, ale nějakou zajímavější aktivitu začali vyvíjet teprve až nedávno.

Z minulosti mají Буревій na kontě pouze jeden demosnímek, který vyšel na jaře roku 2013 pod názvem „Помсти лють несамовита“. Letos se ovšem tato parta z města Lvov na západní Ukrajině dopracovala k dlouhohrajícímu debutu „Concealed Beyond the Space“, jehož vydání se ujal zavedený německý label Darker Than Black Records.

Máte-li nějaký přehled o tom, v jakých žánrových vodách se Darker Than Black Records běžně pohybují, pak už asi tušíte, že Буревій nebudou k onomu pohanství přistupovat po folk metalové cestičce, ale z té druhé strany, tedy po stezce black metalu. A buďte si jisti, že je toto tušení správné, jelikož „Concealed Beyond the Space“ není záležitost pro příznivce housličkového fidlání, skočných melodií a třískajících pivních půllitrů.

Přestože se Буревій nebojí zvolnit a zařadit nějakou „folkovou“ (uvozovky záměrné – to si ještě vysvětlíme) pasáž, páteří nahrávky stále zůstává nefalšovaný pagan black metal. A jak se Буревій nebojí tu a tam zvolnit, tak se nebojí se vydat i na opačnou stranu a vypálit nějakou tu black metalovou vichřici. Musím však Ukrajince pochválit za to, že je poměr obou těchto poloh dobře vyvážený, díky čemuž je „Concealed Beyond the Space“ určitě zábavná nahrávka. Těch pomalejších momentů a pokusů o atmosféru tam není tolik, aby přestalo jít o black metalovou desku, ale zároveň tam není ani přehršel sypaček, tudíž je počin stále poměrně rozmanitý a rozhodně jej nelze označit jako monotónní.

Abychom si ale objasnili onen „folk“ v uvozovkách… Ono se to má tak, že to vlastně vůbec žádný folk není a i v pomalejších pasážích postavených na atmosféře a bez přítomnosti blackových riffů si Буревій vystačí v čistě metalové sestavě. Nicméně i jen s kytarovými melodiemi a baskytarou (jejíž linky jsou jen tak mimochodem na „Concealed Beyond the Space“ velmi povedené obecně) se jim daří navodit patřičnou pohanskou náladu. Kromě zmiňovaných dvou nástrojů tomu ovšem velice výrazně napomáhá i čistý mužský vokál, který je taktéž dost povedený.

U vokálů však stojí za to se zastavit podrobněji. Буревій totiž disponují hned dvěma zpěváky… nebo přesněji řečeno: zpěvákem a zpěvačkou. Pokud se moje ušní ústrojí nemýlí, pak se Nemezis, což je ten chlápek, stará o zmiňovaný čistý vokál. Za zmínku rozhodně stojí, že jeho (myšleno toho vokálu, nikoliv chlápka) zabarvení a způsob využití mi velmi silně evokuje našince Adultery a to, jak zde zpíval kytarista Elrabor. Naopak black metalový jekot má na starosti slečna, jež si říká Bila Lyut, a nutno dodat, že i jí to skřehotá parádně, přičemž výraz „skřehot“ není použitý náhodou, jelikož se toho holčina moc nebojí a místy jde do slušných výšek.

Když vše sečtu dohromady, nebojím se „Concealed Beyond the Space“ označit za povedenou desku. Není sice nějak vysloveně geniální počin a trochu zkušenějšího posluchače na zadek rozhodně neusadí, ale nelze mu upřít velmi nadprůměrné kvality. Zdobí jej hned několik výborných nápadů a celková vyrovnanost všech skladeb (i když bych lhal, kdybych tvrdil, že u mě nemá o kousek navrch titulní kousek). Příznivcům třeba jmenovaných Adultery lze „Concealed Beyond the Space“ určitě doporučit. Celkově vzato tedy hezky sympatická nahrávka.