05. Sighisoaran
06. Walvater Unveiled
07. The Lover’s Crypt
08. Fallout Ritualist

Hodnocení: 3/10

Against PR

Jsou kapely, které se na první pohled tváří velice zajímavě, ale když se do jejich tvorby naplno pustíte, tak zjistíte, že na nich vlastně není zajímavého zhola nic. Někdy se může stát i to, že tam, kde jste očekávali kvalitní muziku, najdete něco, co vám přijde vysloveně debilní. Finové Cardinals Folly jsou právě tento případ.

Říkám to snad v každé recenzi na doom metal, nyní to řeknu znova a navíc je mi jasné, že to ani zdaleka neříkám naposled, ale tenhle žánr je prostě hodně konzervativní záležitost. Nicméně zrovna u něj mi to nějakým způsobem nevadí a mám jej upřímně rád. Jakmile to má tu správnou ponurou atmosféru (o niž tam jde a vždycky šlo především, ani nezkoušejte tvrdit opak!), tak sere pes na to, že to tu už bylo – pomalé a táhlé riffy jsou prostě moje parketa a věřím tomu, že rozhodně nejsem a že se mezi vámi najde víc příznivců doom metalu. Co s tím mají společného Cardinals Folly?

Cardinals Folly s tím mají společné to, že na první pohled vypadají tak doomově, až se hory zelenají. Výborná obálka a fotky kapely na hřbitově (sice je to klišé, ale… já říkal, že doom je konzervativní) jsou sice cool, ale když pak pustíte desku “Our Cult Continues!” a Finové na vás vybalí intro jako “Chant of Shadows”, tak prostě čekáte, že i zbytek nahrávky bude takhle skvělý. Nechci znít přehnaně melodramaticky, ale jen těžko vymyslíte lepší rozjezd doomového alba než “Chant for Shadows”. Výrazná basa, dětský recitál a postupný růst do rituálního vrcholu, který se táhne přes půl úvodní skladby. Je v tom silná atmosféra, posluchače to napne, je to zábavné a prostě má tenhle kus úplně všechno, co zbytek “Our Cult Continues!” tak zoufale postrádá.

Dohraje “Chant of Shadows”, posluchač namlsán perfektním intrem očekává velké věci a prvních pár baskytarových vteřin “Morbid Glory” tuto naději ještě nepohřbí. Když se ale po čtvrt minutě přidají i bicí a hlavně kytary, tak je to opravdu nepříjemná rána, jak amatérsky to zní. A když posléze nastoupí Mikko Kääriäinen se svým vokálem, který je ve svých nejsilnějších momentech jen nic moc, po většinu čase je ovšem totálně jalový, všechny naděje na kvalitní desku jsou okamžitě spláchnuty hluboko do jisté porcelánové mísy, jíž se v odborných kruzích přezdívá hajzl.

Já fakt netuším, jestli jsem si jenom nezapomněl pořádně umýt maz v uších, ale to, co Cardinals Folly předvádějí, je těžký podprůměr a v některých momentech dokonce i zoufalost. Generické riffy bez jakékoliv šťávy útočí ze všech stran, hodně marný vokál tomu rozhodně nepřidává, spíš naopak, a dílo zkázy dokonává dost nepovedený sound, jehož špinavost na mě nepůsobí jako umělecký záměr, ale prostě a jednoduše jako neumětelství.

Výsledek je pak zřejmý – je jím totální nuda, v níž se zcela hravě ztratí i těch několik málo trochu slušnějších pasáží, jakými jsou třeba úryvky “Sighisoaran” nebo “Walvater Unveiled”. Právě tyto společně s “Chant of Shadows” ukazují, že nějaký potenciál by tam klidně být mohl, ale na to, aby se tento potenciál opravdu mohl projevit, by Cardinals Folly potřebovali mnohem lepšího zpěváka a mnohem větší dávku sebereflexe a soudnosti. Pochybuji však, že se to někdy otočí k lepšímu vzhledem k tomu, že onen zpěvák je posledním zakládajícím členem v sestavě a tudíž má logicky asi hlavní slovo.

“Our Cult Continues!” je pro mě těžkým zklamáním. Po desce jsem sáhnul, aniž bych znal předchozí debutový počin “Such Power Is Dangerous!” z roku 2011, a doufal jsem, že dostanu poctivý doom metal, který si na nic nehraje a drhne to pěkně dřevně a bez přetvářky. Namísto toho jsem dostal nudu, na kterou je škoda vylisovaných CDček. Občas si říkám, jestli se ty kapely vůbec samy sebe uráčí poslechnout, že pouští do světa takové blbosti, a hlavně jestli si to vůbec poslechnou ty labely, když jim to vydávají…