10. Preface to a Dream Play
11. Highway
12. The Storm

Hrací doba: 43:46

web / facebook / twitter / bandcamp / instagram

Rarely Unable PR

Vždy je zajímavé sledovat vývoj umělce od útlých začátků a zrovna u Chelsea Wolfe to platí dvojnásob. Nejde totiž jen o přerod hudební, ale i osobnostní. Folková zpěvačka, která v začátcích nebyla schopna kvůli úzkosti a nervozitě vstoupit na pódium bez viktoriánského závoje přes obličej, dnes se vztyčenou bradou drtí festivalová pódia a kluby napříč zeměkoulí. Z ostýchavé folkové písničkářky se stala sebevědomá gotická diva a skvělá hudebnice.

Na „Birth of Violence“ se dá z hudební perspektivy pohlížet jako na návrat ke kořenům. Chelsea Wolfe se od alba „Ἀποκάλυψις“ dosud na jednotlivých deskách oddávala experimentům s různými žánry. Na zmíněné „Ἀποκάλυψις“ převládala kapela s akustickými nástroji. Následující „Pain Is Beauty“ naopak budovalo na elektronice. „Abyss“ zabředávalo do doom metalu a „Hiss Spun“ inklinovalo až ke sludgi. Nyní Chelsea staví do popředí akustickou kytaru. Proto novinka stylově nejvíce připomíná rané hudební pokusy a minialbum „Unknown Rooms“.

„Birth of Violence“ je však každým coulem vyzrálejší. Akordy doplňují ambientní šumy, vrstvení vokálů a rozmanité hudební aranže, které zahrnují tlumené bicí, atonální zvuky elektrických kytar nebo smyčce. Skelet nicméně tvoří folk vycházející ze západní tradice. Texty se zaobírají zejména Chelsea Wolfe samotnou, tím, co konkrétně pro ni znamená ženskost a jak k tomuto sebepřijetí došla. Dochází nicméně ale například i na témata jako pohanství, rituály, a dokonce i na americkou střelbu na školách.

Chelsea Wolfe je v první řadě písničkářka, a proto „Birth of Violence“ působí jako album, které chtěla vždy nahrát. Skladatelské a produkční limity jí to však až dosud neumožňovaly. Na „Birth of Violence“ již vše podchycuje. Rukopis Chelsea je dostatečně charakteristický, a tak lze při prvních tónech rozeznat, o čí hudbu jde. To je patrné například ze singlu „Be All Things“. Z materiálu jde však zároveň slyšet mnoho vlivů, které ale Chelsea nevykrádá. Spíš je tvaruje ke vlastnímu obrazu, a poté je do skladeb chytře zavádí. Hlukové aranže v závěru „Deranged for Rock n’ Roll“ jsou vydařenou ozvěnou Nine Inch Nails a finále „Erde“ zavání trip-hopovým Trickym. Při poslechu celé desky si pak člověk vzpomene na klasické singer-songwritery, jako je například Townes van Zandt, Johnny Cash nebo Nick Cave.

I přestože je „Birth of Violence“ oproti ostatním folkovým počinům Chelsea Wolfe nejdotaženější, jde v určitých ohledech a malý krok zpět. Ve srovnání například s „Abyss“ se novinka zase až tak moc nezarývá, protože postrádá žánrové fúze, které by jí přidaly na dynamice a originalitě. Při utlumeném experimentátorství tak lze nabýt dojmu, že jsme něco podobného od Chelsea slyšeli. Třeba taková „Little Grave“ se náladou, ale i akordy velmi podobá „Halfsleeper“„The Grime and the Glow“. „Highway“ poté připomene svým „americana“ feelingem „Flatlands“.

Chelsea Wolfe

Naštěstí se však na desce stále nachází dostatek skladeb, které jsou dostatečně charakteristické a objektivně kvalitní. Úvodní „The Mother Road“ a „Dirt Universe“ jsou skvělými atmosferickými a bravurně gradujícími kusy. „Deranged for Rock n’ Roll“ je oděna do southern gothic country hávu ve stylu Wovenhand, a je tak jednou ze skladeb ukazující Chelsea v hudební poloze, již zatím příliš neprobádala.

Fanoušci Chelsea Wolfe, kteří holdují její písničkářské stránce, budou s „Birth of Violence“ velice spokojeni. Ti, kteří preferují hudební tlak z „Abyss“ a „Hiss Spun“, přijmou novinku spíše vlažněji. Osobně se řadím ke druhé skupině. I tak je ale dle mého názoru „Birth of Violence“ kvalitní deskou. A to i přesto, že bych ji v rámci diskografie Chelsea Wolfe zařadil na nižší příčku.