04. Dysmorphic
05. Sickened
06. (So Passes) the Glory of Death
07. Ravening
08. The Carrion Call
09. The Rotting

Fanoušci amerických Exhumed budou asi dost překvapení vyzněním jejich novinkového počinu s názvem “Necrocracy”. Vývojem kapela sice prochází už minimálně od druhého alba “Slaughtercult”. Nyní však došlo k téměř naprostému oproštění od vlivů grindcoru a Exhumed se vydali na pole jakéhosi moderního pojetí death metalu s výraznou melodikou. Pro někoho zklamání, pro někoho zpřístupnění jejich hudby.

Řemeslně je zde vše v nejlepším pořádku. Hrát umí v kapele všichni, řízné riffy, rychlé rytmy bicích, štěkavý vokál střídající se s řádným growlingem. Ale přece to zní tak dalece od všeho, co tato kapela kdy utvořila. Pryč je grindový bordel, zůstaly klasické death metalové záseky, podporované smrtícími blastbeaty. Hudebně jsme však skočili až někam do thrash metalu. Máme tu co do činění s relativně moderně znějící death thrashovou mlátičkou, stopáže skladeb se prodloužily a ani ten gore už necáká z názvů na všechny strany, jak bylo dobrým zvykem. Je to na škodu, nebo ne?

Odpověď je nejednoznačná, já osobně jsem od nahrávky Exhumed čekal úplně něco jiného, než jsem ve finále dostal. Ale nelze této fošně upřít kvality. Skladby nenudí, jsou naplněny dostatkem změn a chytlavých riffů. Ošperkovány jsou i zajímavými melodickými vyhrávkami a co mě překvapilo nejvíc, to byla kytarová sóla, hraničící s regulérním heavy metalem. Jejich melodický potenciál je velmi silný a je vidět, že si tyto pasáže Matt Harvey a spol. užívali. To, že silně zmelodičtěli, nevidím jako mínus, ale pro mě to bylo spíš překvapení, vystřídané relativní spokojeností. Mě totiž “Necrocracy” kurevsky baví, a to i bez toho všudypřítomného grindu, který byl pro jejich předešlé desky vlastní.

Je nabíledni, že hardcore fans starých Exhumed zrovna jásat nebudou, nicméně si tímto způsobem otvírají dveře k dalším fanouškům. Vždyť death metal, ověnčený kvalitním zvukem a se s melodiemi se dnes těší velké oblibě. Neberte to tak, že by Exhumed nějak výrazně změknuli, to ne, jejich hudba je stále nasáklá brutalitou, jen je trochu zakryta všeobecnou čitelností a melodikou. Díky tomu se z většiny skladeb stávají potencionální hity. Všechny jsou velmi chytlavé v refrénech, i ve svých motivech. Už ale vidím, jak si od spousty die hard fans vyslouží jen slova zatracení a něco o zaprodanosti. Na produkci se už od minule podílí podílí Ryan Butler, který tak nějak přesně rozumí tomu, jak jim ten zvuk namíchat. Je totiž moderní, čistý, ale přesto tak nějak hrozivě chrastivý, vysílající energii do všech stran.

Je dost možné, že se hudební složka podřídila i té lyrické. Texty totiž opravdu působí spíše političtějším dojmem než kdy dřív. Už jenom název “Necrocracy” dává tušit, že se zde brnká na jinou strunu. Upřímně, za mě Exhumed nepřišli se špatnou deskou, otočili kormidlo úplně jinam a mnohým připravili docela velké překvapení. Víceméně mi tam ale tak trochu chybí taková ta nasraná energie, která ještě sálala z poslední “All Guts, No Glory”. Ve srovnání s před pár dny recenzovanými Autopsy mi “Necrocracy” vychází trochu jako chudokrevný bratříček.