05. Viten og mot (årvåkenhet)
06. Element
07. Nauðr
08. Viten og mot (bevissthet)
09. Helheim 8

Hodnocení: 8,5/10

Norové Helheim, kterým už pomalu začíná táhnout na dvacet aktivních let na scéně, jsou právem řazeni mezi průkopníky viking metalu a stále patří mezi čelní představitele jeho původní formy. Tím nemám na mysli nějakou hudební zastydlost – zvláště pak ne v případě Helheim, kteří vždy vynikali velkým smyslem pro pokrok v rámci svých kořenů – ale spíše fakt, že nemají nic společného se současnou trendovou podobou stylu (fackuje mě hanba, že vůbec dávám Helheim a ty hopsa-hejsa srandičky do souvislosti jako jeden styl), dávají spíše přednost mrazivé a drsné muzice.

Je už mi to trapné to tu v recenzích tolikrát opakovat, naneštěstí je to však nutné, aby někdo nečekal nějaké směšné vychlastance s rohatou helmou. Pokud s Helheim doposud nemáte zkušeností, očekávejte syrovou hudbu, která rozhodně nemá daleko k black metalovému běsnění, avšak inteligentně pojatému, s myšlenkou a s atmosférickými i progresivnějšími výlety. Helheim jsou zkrátka všechno možné, jen ne hudebně zastydlá skupina, a když už přijdou s novým albem, fanoušci si mohou být jistí, že půjde o záležitost, která si nezaslouží nic menšího, než aby byla poslouchána stále dokola.

Novince “Heiðindómr ok mótgangr” předcházelo v loňském roce vydané minialbum “Åsgårds fall”, obsahující jednu skladbu z tehdy ještě připravovaného “Heiðindómr ok mótgangr”. EP zachycovalo progresivní choutky Helheim a nabídlo vskutku epický, na poměry skupiny velice netradiční materiál. Jak “Heiðindómr ok mótgangr” ukazuje, opravdu se jednalo pouze o experiment, jelikož samotné album se opět navrací do linie, na jakou jsou fanoušci Helheim zvyklí a kterou vyžadují, čili to, co jsem již popsal v prvním odstavci – velice chytře a nápaditě střižený viking/black metal. Je to dobře či špatně? Nebo dokonce krok zpátky? Dle mého názoru nikoliv. Už jen z toho důvodu, že i samotná normální a “neexperimentální” podoba hudby Helheim sama o sobě pod drsnou severskou náturou v sobě skrývá tolik experimentů, různých ozvláštnění, atmosférou nadupaných odboček a všeho možného dalšího, že i tak posluchači přecházejí uši.

Jestli něco nemám rád, je to popis jednotlivých písniček, ale co se dá dělat… rychle si prolítneme některé momenty, které by vám dle mého skromného názoru neměly uniknout. Hned úvodní opus “Viten og mot (sindighet)” nabízí několik opravdu skvostných momentů, které nemají daleko ke genialitě. A přitom se nejedná o nic složitého – v jednoduchosti je síla, jak se říká. Krátce po 50 vteřinách to začne. Nejdříve samotná kytara, poté se přidají i ostatní nástroje a zpěv a dusný úvod se záhy překlene v naprosto skvělý kousek. Helheim vás hned ze začátku namlsají, ale rozhodně stojí zmínit to, že ani zbytek “Heiðindómr ok mótgangr” nezůstává pozadu.

“Dualitet og ulver” již můžete znát z klipu (je to právě onen song, který se objevil již na “Åsgårds fall”), takže ji taktně přeskočíme. Vlastně ne, nepřeskočíme… jednak mi to nedá nezmínit, že mi “Dualitet og ulver” v mnohých ohledech silně připomíná tvorbu Helheim okolo roku 2000 – připomíná v tom dobrém slova smyslu; jednak je dozajista zajímavá tím, že v ní lze slyšet hostujícího HoestaTaake, resp. jeho nezaměnitelný vokál. Přesuňme se však už ke čtvrté “Maðr”. Ta je totiž možná tou nejrozmanitější položkou “Heiðindómr ok mótgangr”. Začíná jako black metal ve středním tempu, rozhodně tak však neskončí. Když vynecháme výtečný refrén, zlomí se skladba v polovině v jednu z nejprogresivnějších pasáží alba, která graduje až do působivého závěru. Podobně je na tom i “Element” jen s tím rozdílem, že u ní je klidnější první polovina a až ta druhá nabízí riffové hradby. Oproti tomu třeba taková “Viten og mot (årvåkenhet)” patří mezi ty ostřejší kousky. Úvod je čistá black metalová sypačka…

To bychom měli probranou strukturu skladeb (a to ještě ne všech), ale teď si představte, že “Heiðindómr ok mótgangr” je dále neskutečně propracovaná i po vokální stránce, a to i přestože ten black metalový krákorák převažuje; avšak nechybí i nádherná kytarová sóla a mnoho dalších lahůdek. Nemám snad ani to srdce vám to všechno vykecávat – už jen protože právě to postupné objevování a prokousávání se deskami Helheim je jedna z nejlepších věcí na poslechu těchto norských válečníků. Alespoň v mém případě tomu tak je. Shrnul bych to alespoň tak, že Helheim rozhodně hrají tak, že to člověka nesmírně baví poslouchat a i novinka “Heiðindómr ok mótgangr” je toho nesporným důkazem. Pokud nejste zasvěcení a chcete vědět, jak “má znít” pořádný viking metal, Helheim jsou jedni z nejlepších možných průvodců po norských fjordech. Opět další výtečný opus!