06. Till the End of Time
07. When We Were Young
08. Perfect Dream
09. Lonely as I Am
10. All of Your Illusions

Inverse Records

Já vím, že to je zbytečné, protože je to víc než patrné už z titulku článku, ale přesto je nutné to říct i oficiálně. “All of Your Illusions” je, světe div se, sólovým albem týpka jménem Henric Blomqvist, s jehož finální podobou mu pomáhaly další osobnosti rockové scény, takže z toho plyne zařazení alba pod hlavičku Henric Blomqvist & Friends. Tak, a tajemství je venku. Teď už jen stačí si říct, kdo že to vlastně je Henric Blomqvist, protože ani kdybyste mě mučili, tak před tím, než nám tohle album do redakce k recenzi přišlo, jsem neměl ani nejmenší páru, odkud bych tohle jméno měl znát, nebo kam jej zařadit.

A upřímně řečeno, o moc chytřejší nejsem ani nyní, protože Henrica si nelze spojit s nějakým větším jménem rockové scény. Tento kytarista se narodil před 44 lety ve finském Pietarsaari, kde rovněž žije. O jeho profesionálních hudebních zkušenostech se mi toho moc zjistit nepodařilo, a když už jsem našel nějakou zmínku o účinkování či hostování v té či oné kapele, tak se jednalo o tak neznámá jména, že bych vám jen zatěžoval mysl spoustou neznámých názvů, které beztak ještě před dočtením recenze zapomenete. Ale nevěřím, že všichni jsou v hudebních končinách severského hard rocku tak neznalí jako já, tak si dovolím jen tak pro úplnost vypíchnout jisté Tinderbox, v jejich řadách se ohříval několik let. Vidíte, já říkal, že to jsou neznámá jména.

No, ale pojďme do současnosti. Henric dostal před lety nápad dát dohromady něco se svými známými – vokalisty, mezi něž patří i Doogie White, kterému kryl s kytarou v ruce záda při dvou koncertech v domovském Finsku. To se psal rok 2009 a jistým způsobem tak byly položeny základy “All of Your Illusions”, protože je to i bývalý vokalista Rainbow (aktuálně zpívá ve WAMI), který se jako jeden ze zpěváků schovává za oním označením & Friends. Spolu s několika dalšími členy Henricových bývalých působišť a pěveckými jmény, o kterých ještě bude řeč, se skladatelsky spolupodílel na tvorbě jednotlivých písní a vzhledem k tomu, že jak Henric, tak ostatní členové jeho doprovodné kapely, jež dávala jeho debutové album dohromady, se hlásí k odkazu starých hard rockových klasik, jako jsou Deep Purple, nebo právě Rainbow, tak je nad slunce jasné, co očekávat od “All of Your Illusions” po hudební stránce.

Správně, je to onen zmíněný hard rock. Přesněji řečeno hard rock staré školy. Skladby jsou téměř všechny jednoduché, tedy přesně tak, jak tomu bývalo kdysi. Žádné vyložené kejkle se nekonají, snad jen s výjimkou kytarových sól ústředního instrumentalisty a několika výletů černobílých klapek, za nimiž sedí jistý Sven Wannas. Ten dostal poměrně dost prostoru se svými klávesy a hammondy, takže umocňuje místy až retro vyznění celé desky, jež má možná moderní zvuk, ale kompozičně jako by se na ní skladby rozkutálely ze starých gramodesek. Což ovšem nechápejte jako výtku, jen poukázání na to, že komu tahle hudba příliš nevoní ani v podání těch největších jmen žánru, tak nemá cenu “All of Your Illusions” vůbec poslouchat. Já vím, že to nezní jako zrovna lákavá pozvánka k albu, kterému jsem v závěru napálil nadprůměrné hodnocení, ale takhle to prostě je.

“All of Your Illusions” je tradicionalistický, možná by se slušelo říct až konzervativní počin, kterému nechybí duše a nebýt několika slabších písní v polovině hrací doby, tak bych neměl v podstatě vůbec žádných výtek, ale přesto je desítka skladeb při téměř hodinové stopáži poměrně dost. Ono to tak nepřijde v průběhu takových těch vyložených hitů, které se okamžitě staly nosnými pilíři celé desky. Jmenovitě můžu vypíchnout “Place of Fear”, “Thunderbrigade”, “Till the End of Time” nebo “Lonely as I Am” a “Perfect Dream”. Ty všechny mají takovou tu pověstnou magii, díky které dokáží upoutat hned na první poslech. Zvlášť dobrá je v tomto ohledu dvojice “Place of Fear” a “Perfect Dream”, již bych z fleku pasoval na nejlepší kousky desetiskladbové kolekce.

Pak tady máme několik písní, které vyloženě nenadchnou, ale do špatných záležitostí mají taky hezky daleko. Příkladně “Pain That Gains”. Jedná se o pomalejší skladbu na baladickém základu a s tesknou vokální linkou Jukky Nummiho, který podtrhuje neveselé ladění kláves, jež oproti svěží kytaře staví barikádu z bolesti a bezmoci. “Black Sky” je velmi přímočarý song, který bych si dokázal představit i s obrazovým ztvárněním, protože všechny předpoklady pro obmotání si posluchače už po prvním poslechu má. A to včetně nezbytného melodického refrénu a chytlavé struktury, ale v kontextu ostatních songů, které toho v sobě skrývají víc než jen líbivou atmosféru a melodie směle zanikne.

Pokud to až doposud vyznělo tak, že Doogie White je tím hlavním zpěvákem “All of Your Illusions”, protože ostatní jsem tak nějak opomíjel, tak se omlouvám a vězte, že svůj vokál propůjčil pouze skvělé “Lonely as I Am”. Zbylé kompozice si mezi sebou rozdělili Henricovi krajané Jarai Tiura, Johan Mattjus a Jukka Nummi. Ani jeden z nich neoplývá vznešeným rockovým rodokmenem, ale vokalisté jsou to dobří. Uvěřitelní a hlavně žádná ořezávatka, protože třeba Tiura se do toho v “Thunderbrigade” umí pěkně opřít. Pokud se bojíte, že díky čtyřem různým vokálům bude album znít spíš jako nějaká kompilace, tak jste na omylu. Všichni zúčastnění disponují podobnou barvou hlasu, že je až škoda, když se při jejich výběru nehledělo na větší variabilitu, ale budiž. Když už nic, tak zní album o to víc semknutě.

Tak trochu stranou stojí dvojice instrumentálních kusů “Plenty of Reasons” a “All of Your Illusions”, kdy obě reprezentují jinou stránku Blomqvistovy kytarové zručnosti. Prvně jmenovaná je velmi pomalá, táhlá skladba s melancholickou atmosférou, kterou mistr šesti strun ze svého nástroje loudí, jako by se nechumelilo. Pravda, zastřihnutí křídel by v tomto případě neuškodilo, ale zase nelze říct, že by se poslech nedal vydržet. To závěrečná titulní píseň je jejím opakem. Rychlejší, proměnlivější struktura a hlavně velmi překvapivé zapojení orientálních melodií, jež skladbu pomalu, ale jistě rozjíždí. Přičtěte k tomu až etnické bicí, které spolu s kytarou splynuly v jeden celek a na závěr snad nelze zařadit lepší píseň.

Musím říct, že k mému vlastnímu překvapení je “All of Your Illusions” svěží deska plné poctivých hard rockových písní s pořádnou dávkou dobrých momentů. Skladby baví, jsou barvité a hlavně nepůsobí jako laciná kopie starých kousků, které utvářely historii. Mně osobně by nevadilo album o pár minut zkrátit, ovšem na druhou strunu se mi docela těžce vybírají skladby, které bych v celé délce bez problémů oželel. I to značí o tom, že Henric Blomqvist & Friends vystřihl prostřednictvím svého sólového debutu “All of Your Illusions” razantní pozdrav všem příznivcům takto laděné hudby. A já mu za to děkuji.