08. Hung the Moon
09. Imagined Danger
10. Static Windows
11. As Far as We Go
12. The Breathing Room

Future PR

Myslím, že se všichni shodneme na tom, že klasický rock nebo chcete-li hard rock, a to i ve své stadionové podobě, má nejlepší léta už nějakou dobu za sebou, ale přesto nelze tvrdit, že by upadl v zapomnění nebo dokonce nelibost. Pár klasických interpretů pořád vesele nahrává a koncertuje před vyprodanými halami nebo rovnou stadiony, stovky a tisíce dalších ať už více či méně známých pak dělají to samé, jen s o poznání menším úspěchem. Zkrátka a jednoduše platí, že poctivý rock si najde své publikum i v polovině druhé dekády 21. století a asi ani ten nejnihilističtější black metalista jím sem tam nepohrdne.

Samozřejmě to má pár podmínek – ta muzika musí být uvěřitelná, mít aspoň trochu koule, takovou tu rockovou chytlavost a v ideálním případě taky zpěváka, který svým projevem neodradí, ale naopak přitáhne. Podmínky jsou to vcelku jednoduché, ale právě ony většinou rozhodují, jestli dotyčná kapela stojí alespoň za pochvalné přikývnutí a nějaký ten zájem ze strany posluchače. No, a nejinak je tomu i v případě desky, k níž jsme se konečně dopracovali.

Khaøs jsou služební mladíci. Tahle švýcarsko-americká kapela vznikla někdy v roce 2012 a počin s příznačným názvem “Risen” je jejich řadovým debutem. Klišovitému jménu a zdánlivé nezkušenosti navzdory ale v žádném případě nejde o žádné pologramotné post pubertální nýmandy, co si řekli, že budou hrát rock, aby na to mohli balit ženský, ale přitom by neuměli vzít nástroje do ruky. Naopak je více než zřejmé, že tihle muzikanti už mají něco za sebou, a výsledek jejich transatlantické spolupráce podle toho vypadá. Deska “Risen” by totiž mohla sloužit jako ukázkový případ nesmírně sympatického a úplně pohodového rockového alba.

Khaøs se zkrátka podařilo vzít za své všechny výše uvedené podmínky a přetavit je do podoby nahrávky, jež prostě a jednoduše funguje, i když nepřináší absolutně nic nového nebo neslyšeného. Dvanáctka skladeb je napsaná s příjemnou lehkostí, zahraná zkušeně a odzpívaná přímo výtečně. Ostatně právě vokál je tím prvním, čeho si posluchač na “Risen” všimne, protože hned od začátku první “After the Silence” zpěvák Chandler Mogel dělá ten nejlepší dojem.

Vynikající zpěvák je rozhodně přední devízou “Risen”, ale není na to sám. Khaøs dále výrazně těží ze schopnosti napsat fakt dobré melodie. Opět opakuji – ani v tomto případě nejde o nějakou avantgardu, ale čert vem, že je to v zásadě neoriginální, když to má vážně jiskru a vagón chytlavosti, aniž by to však z člověka dělalo vola a snažilo se to jakkoli podbízet. Dobré melodie naštěstí nejsou nijak nedostatkovým zbožím a v kombinaci s Chandlerovým zpěvem tvoří dost podstatnou část celé desky. V podstatě každá skladba má alespoň jednu svojí povedenou melodii a v kombinaci s přiměřenou zásobou nečekaně dobrých nápadů to má za následek, že “Risen” nenudí a naopak poměrně obstojně baví, i když se jeho stopáž vyšplhala nad hranici jedné hodiny, což je na poměry žánru zatraceně hodně.

Na “Risen” se sešlo fakt hodně příjemné a místy vyloženě skvělé muziky, ale sluší se dodat, že to není až zas taková hitparáda po celou dobu. Docela hodně místa pro sebe zabírá taková oukej rocková výplň, která sice není vyloženě vatovitá, ale člověk se z ní na zadek neposadí. Rovněž mě nijak neoslovila nezbytná balada “Exalted” a je to docela škoda, protože Khaøs umí zvolnit i mnohem zajímavějším způsobem, jak dávají na odiv třeba v nečekaně odlišné “End of Daze”. Jinak je to ale vážně úplně na pohodu – přinejmenším.

Khaøs mě zkrátka velice mile překvapili. Namísto unylého (pod)průměru mi naservírovali album, které jsem si začal velmi záhy a zcela upřímně užívat, i když se ve výsledku nejedná o žádný trhák. “Risen” si na nic nehraje, ale to co dělá, dělá dobře, a výsledkem je nečekaně příjemný zážitek, který dovede vykouzlit dobrou náladu. Pokud máte zrovna chuť na něco odlehčeného, ale přitom ne triviálního, dejte Khaøs šanci. Troufám si tvrdit, že zklamání nepřipadá v úvahu.