04. Tlak [feat. El Muflono]
05. Hmyzy [feat. El Muflono]
06. Hluk [live in Tinta Social (HU) 2018]

Hrací doba: 60:56

facebook / instagram

Kragrowargkomn

Kragrowargkomn je název, který si nikdy v životě nedokážu zapamatovat. Jsem si tím natolik jistý, že jsem se ani neobtěžoval to zkoušet. Jasně, existují i větší extrémy jako třeba Paracocciblablabla, Eximperitusblablabla a podobné zvrhlosti, ale už Kragrowargkomn je na můj vkus dost krkolomné. Nebudu vám kecat, v celé následující recenzi to jméno hodlám poctivě kopírovat. Nemusíte se ale bát, do copy / paste mastery jsem dal hodně skill pointů, takže to určitě dopadne dobře. Menší ukázka mého kopírovacího mistrovství následuje hned vzápětí:

Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn, Kragrowargkomn.

Jak vidíte, není se čeho bát. Profesionálně jsem tu dvacetkrát vyndal proslulé kombo ctrl+v a ani jsem se u toho nezapotil. A věřte, že bych zvládnul i víc! Když jsme si tohle vyjasnili, můžeme se přesunout k muzice.

„Tma“ (docela mě baví, jak titul alba úsporný oproti názvu projektu) staví primárně na dronovém soundu. To nejnáročnější pak představuje hned na svém začátku v podobě dvou hodně dlouhých stop (dvacet respektive šestnáct minut). Titulní „Tma“ ve své první polovině pracuje primárně s tiššími ambientními prostředky a do kytarového lomozu vyroste až ve druhé části. Kytarová stěna je v jejím případě příjemně hutná (i když se nejedná o žádný klaustrofobický extrém), a mimo jiné i proto bych titulní věc označil za nejpovedenější stopu na celé nahrávce.

Druhý „Ruch“ se mi zdá také v pohodě a hlavně se mi líbí momenty, kdy ustane vrchní kytarová plocha a song nechá chvíli znít jen „brumlající“ spodní vrstvu. To se stane hned několikrát a vždycky to má dobrý efekt. Třetí „Spad“ je sice o polovinu kratší než „Ruch“, ale pořád pokračuje v poměrně povedeném duchu, může se pochlubit doomovějším feelingem i snahou o gradaci, i když musím říct, že mě ten postupný narůst v tomhle případě nechává trochu chladným. Pořád mi to ale zní ok a jako monotónní kytarové bručení „Spad“ vcelku funguje.

U dalších dvou stop už mám ale větší výhrady. „Tlak“ v první části zkouší typickou dronovou abstrakci à la „ladím kytaru a předstírám, že to je hudba“ (neberte zle, jde jenom o vtip), s čímž problém nemám, ale nic zvláštního mi to nedává. Co ale „Tlaku“ v mých očích podráží nohy, je až nasypaný závěr čerpající z black metalu, což mi na podobně laděném albu přijde trochu mimo mísu a vůbec se mi to do kontextu nehodí. Vlivy black metalu předvede i následující track „Hmyzy“ – tentokrát jde o variaci na téma Burzum. Rychlejší pasáž bych si ale opět odpustil a obecně mám pocit, že když budu chtít něco jako Burzum, najdu mnohem lepší alternativy. V ideálním případě třeba Burzum, že jo.

Finální „Hluk“ je živou nahrávkou. Vlastní píseň opisuje podobný recept jako úvodní „Tma“, tedy nekytarový, v tomto případě víc industriální rozjezd, na nějž se posléze nabalí kytarový marast. Syrovější live sound tomu pomáhá.

V obecnosti bych řekl, že ačkoliv Kragrowargkomn spadá do dronové škatule, nepracuje s ortodoxním kytarovým vazbením a masivní zvukovou hradbou. Tady bych se vůbec nebál hovořit o regulérních riffech. Což mi samo o sobě nevadí, ale i vzhledem k tomuhle ladění by se mi líbila větší intenzita. Ta mi dost chyběla, s čímž bych byl ochoten žít, pokud by to „Tma“ vyvažovala meditativním účinkem, ale ani ten se nedostavuje.

To debut Kragrowargkomn ponižuje „jen“ na úroveň fajn alba. Netvrdím, že jde o špatný výsledek, ale nepochybně to „Tmu“ trochu diskvalifikuje v dlouhodobém horizontu.