08. Bury Them Under Nails and Crust
09. I skuggan av mig själv
10. Befrielsen
11. Bitterljuv nostalgi

Hodnocení: 7,5/10

Against PR

“The main valuation of Ofdrykkja is to reflect our view of our contemporaries which often can be quite tangled and complex. But we try to be honest with what we do and do not exaggerate or fictitious catch on with the DSBM culture of total negativity. Though we sometimes use extreme expressions (as a kind of visual art or authentic presentations). But those incidents that rarely happens and affects the members of the band are unfortunately parts of our lives.”

Projekt Ofdrykkja ze švédského města Västerås se objevil zdánlivě zničehonic. Lidé, kteří za ním stojí, za sebou nějaké hraní v jiných skupinách mají, nicméně se jedná o lokální kapely, o nichž stejně nikdo z nás nikdy neslyšel, a některé z nich toho stejně nenahrály víc než nějaké to demo. Podle dostupných informací někteří mají členové Ofdrykkja spíš delší kariéru v sanatoriích, psychiatrii, vězení a drogovém opojení.

Takže tedy další DSBM projekt z mnoha, řekne si člověk? Jenže ono ne a právě tohle ne je velice důležité. Ofdrykkja totiž není póza, ale autentická záležitost, okolo níž se na zkrvavené podlaze válí injekční stříkačky, zatímco vedle v místnosti umírá kamarád na předávkování a za dveřmi čeká deprese. Rozdíl mezi Ofdrykkja a obyčejnými žánrovými kapely vystihl vokalista Pessimistenrozhovoru následovně: “Oni se snaží být zkažení, zatímco my se snažíme se vyléčit.”

To vše je obsaženo v “A Life Worth Losing”, albu, jehož booklet obsahuje lékařské a policejní zprávy jednotlivých členů Ofdrykkja a jehož vydání jeden z nich zažil v žaláři. Je to deska hnusná, syrová a silná, špinavá, plná otrávenosti, nihilismu, zmaru a nepovedeného života.

Hudebně Ofdrykkja není extrémně originálního, to nikdo netvrdí. Ačkoliv se jejich hudba od běžného depressive black metalu v jistých ohledech liší, z větší části “A Life Worth Losing” do tohoto ranku skutečně spadá a nepostrádá mnohé výrazové prostředky typické právě pro tento specifický subžánr black metalu. Kromě toho je z hudby Švédů cítit i obrovský vliv Burzum z období legendárního “Filosofem”. Zrovna tak se však okolo Ofdrykkja vznáší nálada, která není úplně vzdálená raným Shining v jejich sebedestruktivním období.

Důležité je ovšem to, že i navzdory hudební neoriginalitě “A Life Worth Losing” funguje ohromným způsobem, a to především díky silné a uhrančivé atmosféře, již deska v žádném případě nepostrádá. Už první a zároveň titulní song “A Life Worth Losing” posluchače vtáhne dovnitř a až do konce jej nepustí. Jakmile začnou hrát kusy jako “Urban Enlightenment of Desolation” (kterou navíc ozvláštňuje fenomenální ženský vokál, jenž ovšem syrovosti neubírá zhola nic) nebo “Ensam kvar efter dödens år”, bude vám úplně volné, že už jste podobně táhle špinavé riffy s mrazivými melodiemi a ztrápeným jekotem v pozadí slyšeli už dostkrát jinde, jelikož u Ofdrykkja to funguje. Stejně tak nepřekvapí ani čistě klavírní “Omöjligheten till lycka”, nicméně hudební překvapení hlavní předností (a myslím, že ani smyslem) nahrávky není.

“A Life Worth Losing” rozhodně není albem, jaké by si mohl s klidem pustit každý. Jeho účelem je být odpudivé a odporné po stránce obsahové i co do formy, protože špinavý a zahuhlaný sound nezůstává povaze samotné muzice nic dlužen. Pokud vám však není depressive black metal cizí, je pro vás Ofdrykkja naprostou povinností, protože na rozdíl od většiny téhle scény jsou skutečně uvěřitelní a jejich misantropická hudba rozhodně nepůsobí jako póza. A právě to z téhle desky činí tak uhrančivou záležitost, která patří k vrcholům letošního roku v rámci tohoto subžánru.