05. Chmury
06. A kysz
07. Umarli
08. Czerń

Hrací doba: 58:02

Godz ov War Productions

Popiół je polská formace složená ze současných a bývalých členů Thy Worshiper, kteří zřejmě dostali chuť si spolu (opět) zahrát. Na jejich známější působiště ostatně odkazuje i název nového projektu, který byl pojmenován dle debutového alba Thy Worshiper, „Popiół (Introibo ad altare dei)“.

Ze sestavy Popiół ale zmiňovanou desku paradoxně nahrávali pouze kytarista/zpěvák Marcin Gąsiorowski (zde jako MAG) a kytarista Bartek (Bard), přičemž první jmenovaný v Thy Worshiper působí i dnes. Zpěvák/baskytarista Adam „Kubov“ TuchowskiThy Worshiper hrával dříve, ale na debutu se nepodílel, a bubeník Michał „DQ“ Kowal (dále znáte z Blaze of Perdition, Mord‘A‘Stigmata nebo Arkona) se ke kapele připojil teprve loni.

Popiół každopádně ve zmiňované sestavě natočili desku „Zabobony“, která vyšla letos v únoru, což už je sice nějaký ten měsíc, ale za připomenutí na tahle nahrávka myslím stojí stále. Kdo by ale očekával, že se Popiół budou na své prvotině nostalgicky obracet za soundem „Popiół (Introibo ad altare dei)“, ten možná bude po poslechu zklamán. „Zabobony“ má totiž určitě blíž k novějším Thy Worshiper než ke starým Thy Worshiper z devadesátých let, což mě osobně trošku překvapilo, ale ve finále to nevadí. Jednak tu stále jsou určité rozdíly, například že současní Thy Worshiper jsou ladění ještě víc folklórně, kdežto Popiół jsou víc metal, jednak se pořád jedná o super muziku. A to je nakonec to úplně nejdůležitější, na co bychom se měli ohlížet především.

Řekl jsem, že Thy Worshiper jsou naladěni víc folkově než Popiół, ale to neznamená, že by tyhle vlivy na „Zabobony“ nebyly ke slyšení. Deska se sice plně obejde bez folklórních nástrojů a staví čistě na zvuku klasické metalové sestavy dvou kytar, baskytary a bicích, ale ten nádech přírody tu je stále silně cítit a tvoří integrální součást nahrávky.

Chválím, že i v takových chvílích se Popiół obejdou bez zbytečné přepjatosti a kýče. Sice by byl opak zklamáním, když se jedná o tak zkušené borce, kteří mají na kontě výborná alba (a tím nemám na mysli nutně jen Thy Worshiper; nezapomeňme, že Gąsiorowski stojí třeba i za Wolfkhan), ale zmínku si to asi zaslouží. Snad jedinou chvilku, kdy se o něco takového Popiół otřou, má na svědomí vokální linka na začátku „Chmury“, ale naštěstí ani tady nejde o nic hrozného, aby to člověk nepřežil. Drtivá většina alba je ale vymyšlena vkusně, aniž by se rezignovalo na melodie, akustické momenty nebo obecně výrazné nápady. Na ty „Zabobony“ naštěstí skoupé není.

Naopak v té blackmetalové složce mi místy naskočila asociace, jakou jsem úplně neočekával. Některé pasáže, kupříkladu v „Ojcze nienasz“, mi totiž připomněli krajany Mgła. Docela zajímavé spojení, ale nutno rychle dodat, že jde jen o minoritní část hracího času. Obecně bude víc sedět přirovnání k formacím à la Jarun (Thy Worshiper snad není nutné zmiňovat, jejich jméno tu už ostatně padlo mockrát).

Vzato kolem a kolem je tedy „Zabobony“ velice povedená nahrávka, která předvádí, že pagan black metal nebo black / folk metal, jak je ctěná libost, lze hrát elegantně a nadbytečných póz. Velká spokojenost.