08. Torturous Ways to Obliteration
09. Eternal Hatred
10. Unfurling the Casket
11. Stench of Paradise Burning (Disincarnate cover)

Hrací doba: 48:09

facebook / bandcamp / instagram

Po třech povedených deskách už lze vnímat Skeletal Remains jako zavedenou kapelu. Daří se jim totiž stále pevně držet nad laťkou průměru, ba co víc, s každou další deskou se ještě zlepšují. Zlomovým pro ně byla ta donedávna poslední studiová nahrávka „Devouring Mortality“ z roku 2018, kde svůj death metal, v němž je notně otisknuta stopa legend tohoto žánru, dokázali vypilovat, zdá se, do své finální podoby. Kromě čím dál kvalitnější skladatelské práce na tom měla ohromný podíl také práce produkční, již obstaral mozek Edge of Sanity či Pan.Thy.Monium, všeuměl Dan Swanö. Vše navíc bylo zabaleno do parádní malby z dílny dalšího zkušeného borce Dana Seagravea, zkrátka na „Devouring Mortality“ se to sešlo úplně všechno. No, a jak známo, vítězný tým se nemění.

Novinka „The Entombment of Chaos“ tedy dostala stejné zázemí jako její předchůdce, avšak výrazné změny se udály v řadách samotných Skeletal Remains. Vlastně zůstal jenom zpěvák a kytarista Chris Monroy. Novou desku s ním nahráli basák Noah Young, návrativší se kytarista Mike De La O, který před deseti lety stál u zrodu kapely, ale na žádné řadovce se dosud nepodílel, a bubeník Charlie Koryn známý z Ascended Dead nebo VoidCeremony. První dva jmenovaní zůstali také platnými členy Skeletal Remains, Korynovu pozici obsadil natrvalo jakýsi Pierce Williams. Zatímco předchozí „Devouring Mortality“ natáčeli pouze ve třech, nyní k sobě tak získal Monroy ještě druhou kytaru.

Předpokládám, že vrchním skladatelem formace je její jediný stálý člen Chris Monroy, takže i z toho důvodu nejsou obsáhlé personálie na stylu Skeletal Remains nijak výrazně znát, přesto ale lze spatřit mezi „Devouring Mortality“ a „The Entombment of Chaos“ jisté změny. Ta největší se nachází u samotného Monroye. Jeho zpěv byl vždycky hodně podobný Martinu van Drunenovi, ale na novince je najednou položený trochu hlouběji, čímž vzájemná podobnost není už tak zjevná. Stejně se to má i s celkovým vyzněním kapely. „The Entombment of Chaos“ je stylově založené totožně, avšak působí o něco tvrdším a ještě zemitějším dojmem. Hlavní vlivy v podobě Pestilence a Obituary přetrvávají, ovšem nejsou tak okatě výrazné a navíc se zdá, že nad nimi začíná převažovat floridská scéna v čele s Morbid Angel.

Zní to jako posun dobrým směrem – tedy najitím své vlastní identity díky rozptýlení převzatých postupů z širšího spektra kapel, ale bohužel dojem z „The Entombment of Chaos“ mám podstatně horší než z minulého „Devouring Mortality“. Možná za to mohla i velká očekávání, ale nová deska jednoduše nenabízí tak zajímavý poslech. Přestože se stylově zas tak moc nezměnilo, i tato drobná obměna nakonec zřejmě může za to, že nová nahrávka postrádá jakékoliv výrazné momenty. Skeletal Remains i tady drtí hutný death metal, ovšem nachází se po celou hrací délku spíše ve svém průměrnějším rozpoložení. Kvituji přidání různých meziher, ať už jde o intro „Cosmic Chasm“ nebo fajn vyhrávku „Enshrined in Agony“. Ne náhodou mě pasáže kolem těchto skladeb baví nejvíce. To mě přivádí na myšlenku, že hlavním úskalím „The Entombment of Chaos“ je, že se příliš slévá do sebe a absence památných chvilek to jenom umocňuje. Podobná rozptýlení to naopak pomáhají odbourávat.

Skeletal Remains

Dynamiku desky se Skeletal Remains snaží uchovávat tradičními způsoby. Snad v každé skladbě se mísí různé rychlosti. Jsou tu rychlé náklepy jako v „Synthetic Impulse“ nebo „Dissectasy“, přítomny jsou rovněž střednětempé masakry jako třeba v úvodní „Illusive Divinity“, o nichž i nadále platí, že u Skeletal Remains patří k hlavním přednostem stejně jako kytarové souboje, a nově je zahrnut také morbidangelovský lomoz, zde v podobě zbytečně natahované „Eternal Hatred“. O ničem z toho ale nemohu prohlásit, že by bylo opravdu něčím skvělým, protože tyto fláky by na „Devouring Mortality“ patřily k těm obyčejnějším.

Skeletal Remains na „The Entombment of Chaos“ vůbec poprvé za svou existenci nejdou kvalitou směrem nahoru, ale naopak dolů. Jemná obměna zvuku se cení, ale protože nebyla dostatečně podpořena skutečně dobrým materiálem, výsledek je zklamáním. Jestliže se se svou předchozí tvorbou Skeletal Remains drželi nad průměrem, nyní do něj zabředli. „The Entombment of Chaos“ mě po několika poslechnutích už nemá čím bavit, ale to mě vlastně ani nikdy pořádně nezačalo. Poslouchatelné, nicméně brzy vcelku nudné.