Label: I, Voidhanger Records

01. Void Meditation
02. The Will of Fire
03. Last Grip of the Hand of Guilt
04. Bloodline of the Blind

I, Voidhanger Records

Pod poměrně neurčitým názvem Tongues by se – když na to přijde – vlastně mohlo skrývat takřka cokoliv. Ve skutečnosti však toto jméno nese dánská smečka, která se rozhodně neštítí ve své tvorbě kombinovat hned několik extrémních metalových subžánrů. Nemám sice tušení, proč se duo rozhodlo sama sebe pojmenovat výrazem pro orgán smyslu chuti v plurální formě, podařilo se mi ovšem vypátrat (Columbo se může jít zahrabat!), že Dánové v říjnu loňského roku vydali své debutové EP s názvem „Thelésis ignis“. A právě na něj nyní zaměříme svou pozornost.

Ačkoliv je „Thelésis ignis“ pro Tongues debutovým nosičem a ačkoliv za skupinou nestojí žádné známé persóny či alespoň veteráni scény, již při pohledu z dálky je poměrně jasné, že v tomto případě nepůjde o žádnou amatéřinu. Nejen poměrně zajímavý přebal, ale obecně i celková prezentace Tongues jasně naznačuje, že to Dánové mají promyšlené (byť drnkat dnes na okultní notu – a v tomhle druhu muziky obzvláště – není vůbec nic originálního) a také jméno I, Voidhanger Records v kolonce vydavatele značí, že asi nepůjde o žádný provar.

A věřte tomu nebo ne, Tongues mají na svém debutu do provaru skutečně daleko. Hlavní ingrediencí, z níž je „Thelésis ignis“ ukuchtěno, je black metal. Ten se zde nachází v podobě, která je poměrně daleko od tradiční formy žánru à la Norsko raných 90. let. Místy se Tongues vydávají i do mírně disharmonických rytmů a dostávají se na dohled hájemství, v němž vládnou především chaotičtí bohové z Francie. Zároveň s tím však Dánové svou tvorbu koření i znatelnou death metalovou chorobností či špetkou doom metalu.

„Thelésis ignis“ je ve výsledku koktejlem metalového extrému, který se hlavně zpočátku zdá být poměrně neprostupným a nedobře stravitelným. A samotní Tongues to svým posluchačům nijak neusnadňují – sice se jedná o EP, avšak hrací doba se vyšplhala téměř na 35 minut, tudíž je jasné, že při počtu čtyř písní půjde spíše o delší kusy. A také, že ano, jelikož hned úvodní „Void Meditation“ přesahuje hranici deseti minut. Rovnou v této úvodní skladbě Tongues ve své podstatě z velké části ukážou, co se bude dít i nadále – po plíživém intru vás okamžitě obejme nemocný sound a zvláštní atmosféra zla, kterou jen podpoří mocné rytmické údery nebo výtečný záhrobní chropot. Postupně během kompozice Dánové předvedou třeba i takřka až rituální perkuse, zběsilé kytarové sólo, několik působivých melodií, pomalejší neriffové momenty stojící na atmosféře nebo trochu oné již zmiňované disharmonie.

I v následujících třech písních „The Will of Fire“, „Last Grip of the Hand of Guilt“ a „Bloodline of the Blind“ Tongues pokračují v podobném duchu propracovaných nerefrénových kompozic s množstvím zvratů a vrcholů. Akorát na rozdíl od první „Void Meditation“ tu a tam vystrčí růžky i onen death metal, i když je to vzato kolem a kolem „pouze“ další dílek skládanky do kompletní mozaiky „Thelésis ignis“.

EP je sice na prvních pár poslechů nelehce stravitelné, ale rozhodně se vyplatí mu dát svůj čas. Tongues nejsou jednodušší, což však není chyba. Naopak ukázali, že relativní komplikovanost „Thelésis ignis“ není vůbec samoúčelná a že mají svou muziku promyšlenou. Může to znít jako největší možné klišé, ale skutečně tomu tak je – jakmile člověk tomu počinu věnuje prostor, objeví se množství skvělých a propracovaných momentů se silnou atmosférou. Řečeno jednoduše, výsledkem je nahrávka, jež dle mého názoru za slyšení jistě stojí.

Navíc vzhledem k tomu, že je „Thelésis ignis“ debutovým počinem, nebojím se v případě Tongues hovořit o velmi zajímavém příslibu do budoucna. Dánové již v současné době pracují na svém prvním dlouhohrajícím albu a říkám rovnou, že už teď jsem zvědavý, jak to dopadne, a upřímně doufám, že nastavená laťka bude přinejmenším vyrovnána.