15. Häive – Ukon on tulinen turkki
16. Häive – Onpa tietty tietyssäni
17. Primordial – The Foggy Dew

Atreides – 7/10
H. – 6,5/10

Průměrné hodnocení: 6,75/10

Jestli je podle mě nějaký materiál k recenzování naprosto nevhodný, jsou to kompilace. Naprostá většina z nich jsou beztak nudné bestofky nejprovařenějších písní té nebo oné kapely, které už má beztak každý dávno stažené a poskládané do svého vlastního výběru a podle mě nejde o nic jiného, než ždímání peněz z již tak vydojené krávy. Pak tu jsou ještě kompilace o rozsahu celých diskografií, ale to snad ani není kompilace a beztak na ni platí totéž, co pro předchozí případ. Občas se ale najde pro projekt mnohem zajímavější a ambicióznější, než je jen sbírka dávno nahraných písní, a dnes recenzovaný počin je přesně toho druhu. Roman Saenko známý především z Drudkh si dal tu zatracenou práci a poskládal dohromady lidové písně z různých koutů z dílen nejrůznějších autorů – a že výběr je to vskutku pestrý a unikátní.

Ještě unikátnější však tento počin činí fakt, že všechny písně byly kapelami nahrány právě pro tuto příležitost a nikde jinde než zde je nenaleznete. Navíc, většinou jde o celky, které valí agresivní a silně atmosférickou hudbu a naprostá většina z nich se tentokráte předvedla v téměř čistě folkovém hávu. A že výčet kapel je vskutku impozantní – od již zmíněných Drudkh přes veličiny jako Primordial, Kampfar nebo Winterfylleth k méně známým jménům jako Mondvolland, Häive nebo Himinbjorg. Jedna píseň pochází i od již rozpadlých Portugalců Ava Inferi. Reprezentovány rozhodně nejsou všechny kultury, i tak je to ale slušný záběr rozprostírající se na 17 skladbách.

Upřímně řečeno, od začátku jsem očekával, že “One and All, Together, for Home” bude především kvalitní pagan metal s tu a tam nacpanou kulturní vložkou, jakou je třeba již dříve zveřejněná píseň “Dark Horse on the Wind” z dílny Primordial, kterou celé album začíná. Jenže to zdaleka není pravda a minimálně z poloviny je tahle kompilace především o lidovkách a folku. A když nad tím tak přemýšlím, je vlastně škoda, že se na ní nějaký metal vůbec objevuje, protože když vidím, co Primordial, kteří album zároveň zavírají, dokážou s pouhými folkovými nástroji nebo jako v případě “Dark Horse on the Wind” pouze s vokálem, táhlými tóny dud a smyčců, říkám si, proč se v takovém duchu nenese i druhá půle alba.

Nechci, aby to vyznělo zbytečně kriticky, protože ať se již na desce vyskytne jakákoliv píseň, nemůžu o ní říct, že by byla špatná. Dokonce ani o velmi vlažném příspěvku od Ava Inferi. Romanovi se povedlo téměř dokonale vystříhat neduhu podobných kompilací poskládaných z mnoha interpretů, totiž nevyváženosti. Namísto toho je tu ale roztříštěnost, která jde tak nějak přímo proti názvu alba. “One for All, Together, for Home” sbírá vlivy všude možně, ale spíše než všichni za jednoho a jeden za všechny mi přijde, že to táhnou tihle s tamtěmi a tamti zase s jinými. Winterfylleth se skvěle doplňují s Primordial, neb jejich tři skladby nejsou nic jiného, než krásně ztvárněné anglické lidovky, přičemž musím vypíchnout hlavně druhý disk, který začínají právě Winterfylleth“The Three Ravens” a uzavírají jej Primordial s nejatmosféričtější verzí “The Foggy Dew”, jakou jsem kdy slyšel.

Potěší i písně od Mondvolland nebo Himinbjorg (i když středověká/vikinská folková skladba s blackovým growlem a francouzským názvem je vážně multi-kulti, nicméně pořád zapadá). Drudkh pak přispívají na pestrosti svými velmi originálně pojatými folkovými písněmi. Na druhou stranu finský one-man projekt Häive se vytasil “pouze” s epickým viking metalem, který je sice parádní, o tom žádná, ale oproti výše zmíněným interpretům mi v nich chybí cokoliv výrazněji folkového a úplně nevidím smysl jeho zařazení do kompilace. Sic chápu, že jde o nějaké vyjádření domova tak, jak ho vidí Varjosielu, pořád mi tam ale chybí ono vyjádření tradic. To je asi jediný kámen úrazu, díky kterému mám z kompilace pocit, že každý interpret představuje to svoje, ale dohromady to už tak nějak nefunguje, a to i přesto, že víc než klasickou kompilaci připomíná tenhle dvojdisk spíše tradiční album.

Nutno však přiznat, že i přes zmíněná negativa Roman svoji vizi dokázal ztvárnit velmi dobře. Nevím, čím se řídil při výběru interpretů, nebo zda byl případně nějak limitován, ale i přes některá negativa jde stále o velmi dobrý počin, který sic je tematicky poněkud rozháraný, kvalitativně je vyrovnanější než kdejaká plnohodnotná řadovka. Nevím, jak moc se k ní budu v průběhu doby vracet, spíše je pravděpodobnější, že si vyzobu písně od Primordial a Winterfylleth, které mi k srdci přirostly nejvíce právě díky tomu, že jde o velmi povedená podání lidových písní (hlavně první jmenovaní, pro které mám už tak slabost a navrch mi jejich “The Foggy Dew” připomíná píseň “Beneath a Bronze Sky” z jejich úplně první řadovky), jen na základě toho však tuhle kompilaci hodnotit nejde, neboť i ostatní přizvané kapely se předvedly v nejlepším světle. Díky nejednotnosti celku však nemohu hodnotit výše než za sedm bodů.

Ačkoliv ke kompilacím většinou moc sympatií nemám, “One and All, Together, For Home” je dozajista zajímavý počin – jak svým přístupem, tak i provedením. Přestože se na počinu podílelo celkem osm skupin, oba disky díky jednotící myšlence drží pohromadě, což je pozitivní. Také se mi líbí, že se zde všechny kapely (jejichž vlastní tvorbu znám) představily v odlišném světle, což je rozhodně zajímavé. Kompilace sice trpí jistou nevyrovnaností co do kvality a některé písně zbytek převyšují, ale nejde o nic zas tak zásadního, takže se jako celek se to poslouchá velice příjemně a vlastně mě to i baví. Vzhledem k omezenému prostoru si dovolím vypíchnout jen několik málo skladeb, jež mě zaujaly nejvíce – “Забута колискова” od Drudkh, “En hymne til urd” od Kampfar (rozjezd trochu slabší, ale po minutě a půl začne fantazie – asi vrchol celé kolekce), “Ukon on tulinen turkki” od Häive (asi jediná vyloženě epická věc, díky čemuž vyčnívá) a “The Foggy Dew” od Primordial (druhý vrchol). Nicméně vzhledem k tomu, že ani ty “slabší” kusy nejsou vlastně vyloženě slabé a že celkově “One and All, Together, For Home” (možná trochu navzdory předpokladům) funguje slušně, vidím 6,5 bodu jako oprávněné hodnocení. Kdyby všechny kompilace vypadaly takhle, hned by byl hudební svět lepším místem k životu.