03. Arcane Conjuring
04. Leprocious Lord
05. The Bright Trapezium
06. Death Chant
07. Delve into the Past

Agonia Records

Pokud něčemu Řekové dali základ, pak je to jistě současná západní civilizace, která v nemalé míře dodnes staví na tom, co začalo kdysi dávno právě v antickém Řecku, nicméně se rozhodně nejedná o jedinou oblast, v níž mají tito jihoevropané silnou tradici. Ačkoliv se to může zdát trochu troufalé nebo rovnou dokonce blbé (a ono to blbé trochu je, ale vymýšlejte pořád dokola chytré úvody recenzí!) srovnávat hodnoty jako demokracii nebo kritické myšlení s extrémním metalem, právě ten metal jsem měl na mysli… což bylo asi docela jasné vzhledem k tomu, na jaké stránce se nacházíte.

Každopádně, šlo mi jen o vytvoření oslího můstku k tvrzení, že právě extrémní metal a právě Řecko k sobě prostě patří… sice se zde nenacházejí ty největší a nejzářivější žánrové hvězdy, ale to nic nemění na tom, že tu metalové podhoubí bují již desítky let a dalo světu tvrdých kytar již mnoho zajímavých kapel. Jednou z těch skupin, jež potvrzují jak tu dlouhověkost, tak i tu zajímavost, jsou dozajista Varathron, o jejichž aktuální desce “Untrodden Corridors of Hades” si nyní v krátkosti povíme.

“Untrodden Corridors of Hades” je pátou dlouhohrající deskou Varathron, což na první pohled není žádné závratné číslo, přesto však tato smečka funguje již od konce 80. let – pouze svými nahrávkami poněkud šetří. Novinka kupříkladu vychází po pěti letech od svého předchůdce “Stygian Forces of Scorn”, přičemž tohle není ani zdaleka nejdelší mezera mezi řadovými alby. Zkušeností však Varathron mají i tak dost a je to sakra znát, protože “Untrodden Corridors of Hades” je deska jak víno – to lze prozradit rovnou.

Varathron hrají něco, co bychom mohli pracovně nazvat třeba helénským black metalem… co si budeme povídat, tento přívlastek pro svou tvorbu používá poměrně dost řeckých kapel, nicméně u spousty z nich to je vlastně jen takové pozlátko na ozdobu, neboť ve skutečnosti je to úplně normální metal (byť ten třeba může být kvalitní, to neříkám). V případě Varathron však toto neplatí – jakmile se totiž rozjede úvodní opus “Kabalistic Invocation of Solomon”, hned od úvodních vteřin na posluchače dýchne pradávná pohanská atmosféra jižní Evropy. A to myslím skutečně doslova, jelikož si stále pamatuji, jak to vypadalo, když jsem si “Untrodden Corridors of Hades” pustil poprvé – deska se rozjede působivým chórem, k němuž se záhy přidá rituální rytmika… stačí minuta a už mají Varathron vaši pozornost zajištěnou. A když se zanedlouho skladba zlomí do metalu, pozornost neopadne ani náhodou, protože i zde lze nalézt množství zajímavých detailů jako třeba skvělé kytarové melodie nebo předoucí baskytaru. Nemusíte se však bát, ona helénská atmosféra se z nahrávky nevytratí po odeznění onoho krátkého intra – spousta lahůdek podobných té, s níž se “Untrodden Corridors of Hades” rozjede, bude ke slyšení i dále.

Je pravda, že s “Kabalistic Invocation of Solomon” otevřou Varathron svou novinku ve velkém stylu a hned na úvod nabídnou jedno ze svých největší es, přesto se nedá tvrdit, že by snad Řekové po úvodní devítiminutovce vystříleli veškerou munici. I následující skladby jsou totiž výtečné – v některých případech dokonce excelentní, že si nic nezadají ani s otvírákem. Mezi takové patří třeba třetí “Arcane Conjuring”, která v sobě – mimo jiné, samozřejmě – ukrývá jednu (dvakrát opakovanou) neskutečně působivou pasáž, která je silná jako hovado. Dalším vrcholem je dozajista “Death Chant”, jež se v mnohém podobá právě “Kabalistic Invocation of Solomon”, neboť nabízí další porci ohromné atmosféry a nemetalových vsuvek – důkazem budiž jak rozjezd, tak i mocně vygradovaný moment ve dvou třetinách písně.

Jiné písně jsou možná tradičnější v tom smyslu, že jsou převážně metalové, nicméně vám je myslím jasné, že kdyby v těchto Varathron nudili, nesl by se dosavadní průběh recenze v poněkud kritičtějším duchu. Řekové jsou však po čertech zábavní i tady a stále posluchači předkládají množství výtečných nápadů, zvratů, silných momentů, skvělých melodií a samozřejmě i stále výborné atmosféry. Ono to sice může vyznívat všelijak, když jsem songy na “Untrodden Corridors of Hades” nepřímo jakoby rozdělil do dvou kategorií na klasické “metalovky” a songy, které nabízejí něco víc, ale takhle blbě jsem to nemyslel, protože Varathron jsou výteční na celé ploše nahrávky, a i když mám na desce své osobní vrcholy (viz předchozí odstavec), realita je taková, že Řekové povedené pasáže sypou z rukávu takřka celou a že slabou píseň tu nenajdete. Řečeno jinými slovy, obyčejné a nudné black metalové hoblovačky tu nenajdete – Varathron se pohybují spíš ve středním tempu a black metal v jejich podání bych se nebál nazvat poměrně sofistikovanou záležitostí.

Odpovídat v závěru recenze na otázku, jestli je “Untrodden Corridors of Hades” dobrým či špatným albem, je myslím trochu zbytečné, protože jestli jste četli předchozí řádky, asi je vám jasné, jaká možnost je ta správná. Varathron se na svém pátém albu představují v ohromně silné formě, výsledkem čehož je deska, jež si rozhodně zaslouží, aby s ní člověk “ztrácel” čas. Hledáte-li chytrý black metal s výtečnou atmosférou, který má své kořeny hluboko v undergroundu a přesto je stravitelný (bez jakéhokoliv negativního zabarvení tohoto slova) a otevřený, pak s poslechem neváhejte…