Label: District 19

01. Activate
02. Dead by Dawn

Hrací doba: 9:45

facebook / twitter / bandcamp / instagram

Sure Shot Worx

Když se na konci roku 2016 objevila zpráva, že se scifisté Vektor de facto rozpadli, mozek kapely David DiSanto zároveň fanoušky ujišťoval, že Vektor bude nějak pokračovat. Trvalo ale čtyři roky, než se tak skutečně stalo. Samozřejmě jsem moc rád, protože už v době vydání prvotiny „Black Future“ se stali mojí velice oblíbenou kapelou, od níž mě bavilo úplně všechno. Bohužel jsem je propásl na Brutal Assaultu, takže navíc kromě nové muziky doufám dojde i na turné a příležitost je konečně vidět naživo. V nynější sestavě kromě DiSanta působí také původní kytarista Erik Nelson, takže kytarová sekce zůstává v klasickém složení. Novými členy tedy jsou baskytarista Stephen Coon a bubeník Mike Ohlson. Oba již prošli pár formacemi, ale žádná mi nic neříká.

Jak si noví Vektor stojí, lze posoudit na základě dvouskladbového EP nazvaného příznačně „Activate“. Jedná se vlastně o jednu polovinu splitu „Transmissions of Chaos“, na němž se spolu s Vektor potkali Cryptosis, dříve známí jako Distillator. Nyní však vychází příspěvek Vektor i na samostatném CD v limitované edici tří set kusů u District 19. A když jsem si s nadšením pustil tuto novou tvorbu poprvé, byl jsem nemile překvapen.

První skladbu „Activate“ nedokážu poslouchat, aniž bych si u toho nevzpomněl na Megadeth a jejich „She-Wolf“. Brzy se k sekanému riffu začnou přidávat další kytarové linky, které už v sobě nesou typický rukopis Vektor, nicméně v této stopě se celkově nic extra neodehrává. Na poměry Vektor je „Activate“ až nečekaně přímočará a znatelně cílící na chytlavý refrén. Takové rozpoložení se mi u nich ale zrovna nepozdává. Za povedené bych z ní mohl označit snad jen krátkou rychlou pasáž, která následuje po ještě kratší klidné mezihře.

Druhá skladba „Dead By Dawn“ není předělávkou Deicide a už se z hlediska délky blíží více tomu, na co jsme byli u Vektor zvyklí. Ovšem i ona v sobě nese nestandardní postupy. Tím myslím hned její úvod. Volné vybrnkávání by mě ještě nepřekvapilo, ale čistý zpěv už teda jo. A není to dobré. První půlka této skladby je tím nejhorším, co kdy Vektor vydali. Je to příliš natahované, naprosto obyčejné, nic neříkající, prostě zbytečné. Vysvobození nastává, až když DiSanto předvede svůj charakteristický ječák připomínající orla v náletu. Hudba se také rozjede a začne to znít daleko přijatelněji. Jeho zpěv na obou stopách je však umírněnější a vyznívá trochu jinak, než jak jej známe z minulosti. Překvapí tu i docela rockově znějící kytarové sólo. Jinak se i „Dead By Dawn“ docela dost orientuje na refrén, což je prostě trochu zvláštní.

Struktura písní je tak docela jiná. V případě „Activate“ se Vektor pouští do celkem fádního thrashe, progresivní prvky se začínají ozývat až v „Dead By Dawn“, ale nejedná se o nic zvláštního, stejně tak po technické stránce tu nejsou žádné krkolomné party. Tohle EPčko zní jako chudá verze Vektor.

V porovnání s předchozími nahrávkami je „Activate“ mnohem horší. Změny jako odlišně znějící vokál a větší jednoduchost kompozic vedou jenom k horšímu. Z hlediska thrash metalu se sice stále jedná o lepší průměr, ale na Vektor je to zkrátka málo. Doufám, že s „Activate“ si jenom vybrali nějakou slabší chvilku a i tahle sestava dokáže na případném dalším albu nabídnout nápaditější, odvážnější a povšechně lepší hudbu, která bude moci stát po boku ostatních řadovek.