07. Metamorphosis
08. mātṛ

Kaša – 7/10
H. – 7/10

Průměrné hodnocení: 7/10

Hypnotic Dirge Records

Ukrajinská parta s tajemným jménem Vin de Mia Trix datuje svůj vznik k roku 2007, a přestože toho prozatím moc nestihla, nemusí to automaticky znamenat, že by to na její tvorbě bylo znát. Tedy, abych to uvedl na pravou míru, když mluvím o tom málu, tak tím mám na mysli jedno EP, výstižně nazvané demo “Promo” a samozřejmě aktuální debut “Once Hidden from Sight”, kterým na ploše více než šedesáti minut prezentují svou vizi záhrobního doom/death metalu, a musím říct, že jim to nejde vůbec špatně, protože tohle je vyspělá, v mnoha ohledech vyhraná a zkušená deska. Vin de Mia Trix jsou samozřejmě zatěžkaní, jako by se brodili tím nejhustším bahnem, nicméně jejich počinu nechybí kytarová melodika, která z něj činí o malinko přístupnější záležitost než jiné věci ortodoxních ctitelů této hudby.

Můj vztah k této desce ovšem nebyl od počátku vůbec růžový. Jak jsem si k ní zpočátku nemohl najít cestu, což jsem přisuzoval její nevalné záživnosti a jednotvárnosti, protože přesně tak na mne po pár posleších působila, tak jsem si v ní nakonec našel zalíbení a její pochmurná atmosféra si mě podmanila. “Once Hidden from Sight” není jednoduchým počinem na poslech, to říkám na rovinu, i když je to dáno spíše jeho obecným hudebním zaměřením, protože ne každému musí sednout utahané riffy, hluboký growling a pesimistická nálada, která prosakuje snad každou vteřinou. Já osobně tento styl hudby mám rád, ačkoli obecně preferuji živelnější spojení death a doom metalu jako to praktikují třeba takoví Asphyx, ale to je úplně jiná váhová kategorie. Spíš jsem se jen snažil vysvětlit onu nepřístupnost, která však nepramení z faktu, že by album bylo nudné, jen musí mít člověk na takovou desku správnou náladu.

V případě “Once Hidden from Sight” se rozhodně nebudu pouštět do popisování jednotlivých skladeb, protože už při vyslovení spojení funeral doom/death musí být každému jasné, že bych vždy skončil u poznávacích znamení žánru, jako jsou zádumčivé, nicméně hutné kytary, jež se občas melodicky pročistí, velmi pomalá rytmika a roztahanost jednotlivým motivů a dílčích nápadů na co nejdelší plochu, což na jednu stranu může působit hypnoticky, na druhou stranu, pokud se to nepovede, spíš otravně. Vin de Mia Trix jemně oscilují na hraně obou možností, protože jsou písně, u kterých jsem měl pocit, že je vše na svém místě a delší stopáž jim nakonec prospívala (melodická “A Study in Scarlet” či “Metamorphosis”) a stejně tak jsem našel ty, které mě přinejmenším nudily (“Là où le rêve et le jour s’effleurèrent” a “La persistència de la memòria”). Záměrně jsem do druhé skupiny vybral právě tuto dvojici. Ne snad kvůli jejím exotickým názvům, ale protože se jedná o instrumentální kousky, které sázejí na gotickou atmosféru a jediným nástrojem, který v nich uslyšíte, je vlastně piáno. Chápu, že se Vin de Mia Trix snažili odlehčit depresivní atmosféře, ale na mne měly tyto kousky přesně opačný dopad. Místo toho, abych si po jejich skončení brousil zuby na další porci hutného doom metalu, čekal jsem na jejich konec jako na smilování, protože dle mého názoru zbytečně bourají to, co zbylé skladby pracně budují. Naštěstí je zde však první skupina monumentálních kompozic, které do vás na ploše kolem devíti minut vnesou patřičný neklid, což je přesně to, co jsem od kapely požadoval.

Nebudu své povídání zbytečně natahovat snahami popisovat něco, co se velmi špatně popisuje, protože chtě nechtě, “Once Hidden from Sight” je natolik specifická záležitost, že abyste si na ni vypracovali ten správný názor, tak jí musíte dát čas a věnovat jí jistou dávku svého úsilí v podobě několika poslechů. Nevěřím, že by se Vin de Mia Trix v budoucnu alespoň přiblížili klasikům žánru, ale pokud na ně budete nahlížet jako na nositele odkazu, který již dávno vybudovali jiní, tak byste neměli být zklamáni. Pro příznivce doom/death metalu se jedná o naprostou povinnost, kterou by si neměli nechat ujít.

Musím se přiznat, že jsem toho od Vin de Mia Trix čekal docela dost. Ano, já vím, že ta kapela je stále docela mladá a že “Once Hidden from Sight” je jejím dlouhohrajícím debutem, nicméně na mne kyjevský kvartet působil dojmem, že by mohlo jít o velmi zajímavou záležitost – a přesně s tímhle očekáváním jsem se i do nahrávky pustil. Hned s prvním poslechem se ovšem dostavilo značné zklamání, jelikož mě “Once Hidden from Sight” takřka vůbec nezaujalo a muzika mi přišla i na poměry doom metalu příliš utahaná a hlavně nezáživná. Dojem z nahrávky se vylepšil až po větším množství poslechů, kdy se v jednotlivých kompozicích konečně začaly nořit slušné nápady. I přesto však musím říct, že jsem doufal ve výrazně lepší album, než jaké jsem nakonec dostal, což je ovšem vůči Vin de Mia Trix možná trošku nefér, protože jinak je “Once Hidden from Sight” i přes několik menších neduhů vlastně dost slušná práce a jako debut věští potenciál do budoucna. Ty neduhy bych viděl především ve dvou záležitostech – tou první je více jak hodinová délka, na jejíž smysluplné naplnění Vin de Mia Trix ve své současné podobě ještě nemají (což neznamená, že to tak bude i na případných dalších počinech); tím druhým jsou pak dvě již kolegou zmiňované instrumentálky “Là où le rêve et le jour s’effleurèrent” a “La persistència de la memòria”, které “Once Hidden from Sight” poměrně zabržďují, jakkoliv je ta deska pomalá už sama o sobě. V metalovějších polohách to ovšem Ukrajincům sluší více a nezřídka jejich pojetí doomu připomene legendární My Dying Bride z druhé poloviny 90. let (a to nemyslím nijak negativně). Finální dojem je trochu rozporuplný… je to solidní debut, který má něco do sebe, ale podle toho, co na něm Vin de Mia Trix předvádějí, si myslím, že by měli na to udělat mnohem záživnější desku. Každopádně nebude od věci jejich další počínání sledovat, protože se to třeba příště povede… do té doby slabší 7…