Secret of Darkness

Secret of Darkness

Secret of Darkness - (In)Humanity
Země: Česká republika
Žánr: melodic death metal

Otázky: H.
Odpovědi: Vojta
Počet otázek: 13

Odkazy:
web / facebook / twitter / bandzone

Po menší rozhovorové přestávce přichází další povídání, které tentokrát proběhlo s velice nadějnou severočeskou skupinou Secret of Darkness, jež před nedávnem vydala povedený dlouhohrající debut s názvem “(In)Humanity”. Není divu, že právě okolo něj se točila většina otázek, na něž se jal odpovídat zpěvák Vojta.


Zdravím! Myslím, že nějaký ten úvodní balast si můžeme v klidu odpustit a rovnou bych se věnoval vaší nové desce “(In)Humanity”… Oficiálně je to váš dlouhohrající debut, ale ještě před ním jste v roce 2008 vydali EP “…and the Dark Begins”. Když člověk oba počiny srovná, nelze si nevšimnout velice razantní změny zvuku. Z něčeho na pomezí melodického black metalu a dark metalu jste se posunuli spíše více směrem k melodickému death metalu s lehkou příměsí black metalu. První otázka je tedy vcelku nasnadě – proč taková výrazná změna? Ano, určitě by se to shrnout klasickým “přirozený progres”, ale přece jenom ten posun je opravdu výrazný, díky čemuž mi připadá, že v tom bude asi něco víc…

Ahoj! Ano, máš pravdu. Ten skok je opravdu veliký. Jak ve zvuku, tak i vžánru. I když já ke kapele přicházel jako poslední zbývající člen a měl ideu ze Secret of Darkness udělat čistě black metalové těleso, podlehl jsem jako fanoušek skandinávské scény jejich klávesové, melodické náladutvorné stylizaci a nikterak mi nevadila jeho dark/doomová tvář. Naopak jsem přicházel s kytarovými nápady které zapadaly. Ovšem postupem času jsme se v nové tvorbě od doomu začali odklánět a dokonce jsme si i malinko sáhli na pagan metalové melodie a pozvolna zrychlovali až z toho vznikla směs skladeb, které i pro nás bylo těžké žánrově zařadit. Tady z těch písní se zachovala pouze dnes upravená a přejmenovaná píseň “Katharsis”. Odtud jsme se přehoupli do současné podoby. Řekl bych, že to byl sic plánovaný, ale neřízený přerod.

Každopádně pocitově je nový materiál určitě mnohem rychlejší, agresivnější, dravější. Byl to záměr, napsat tentokrát větší “rachot”, když to řeknu takhle? Směřovali jste k tomu při skládání cíleně, aby mělo “(In)Humanity” větší odpich a tah na bránu? Nebo to prostě a jednoduše vyplynulo samo od sebe?

Ne, rozhodně nevyplynulo. Od začátku, kdy jsme věděli, že budeme pod Metalgate vydávat album, bylo jisté, že se bude jednat o úplně jinou tvář Secret of Darkness. Určitě to byl tedy záměr. Teď nevím, jestli si dobře vzpomínám, ale myslím si, že píseň “The Sovereign” vznikla dokonce dříve, než samotný koncept “(In)Humanity”. Bylo tedy smyslem a cílem kapely, složit agresivnější a nápaditější materiál již od začátku.

Když už jsme u toho, jak se vy sami s odstupem několika let díváte na “…and the Dark Begins”? V čem vidíte největší rozdíly mezi oběma počiny z pohledu autorů? Z pohledu posluchače je kromě již zmiňovaného žánrového posunu na první poslech slyšitelné jasné zlepšení ve zvuku i v komponování… Co vy na to? Vnímáte to podobně, nebo naopak úplně jinak? Je ještě něco, co byste přidali, doplnili?

To se nedá srovnávat. Od dob “…and the Dark Begins” se hodně změnilo. Počínaje sestavou, hráčskou vyzrálostí a v neposlední řadě ve změně stylu. Rozdíly jsou patrné snad ve všem.

Kromě toho se mi zdá – jestli tedy správně poslouchám – že jste tentokrát kompletně rezignovali na použití kláves, což jistě také bezesporu vedlo ke značnému přiostření vašeho výrazu. Proč jste se kláves zbavili? Vedly vás k tomu čistě pragmatické důvody – jako například že nebylo možné sehnat odpovídající náhradu na post klávesáka -, nebo to souvisí právě s tím, na co jsem se ptal v předchozí otázce – snaze o přitvrzení?

Jak jsem již jednou zmiňoval, první skladba, o které si myslím, že je nejagresivnější z alba a čtenáři mi myslím dají za pravdu, vznikla ještě za původní sestavy Secret of Darkness, tedy z období “…and the Dark Begins”. Takže vlastně i s klávesákem. Jeho odchod neměl na hudební stránku Secret of Darkness žádné následky, naopak. Odcházel, neboť necítil v novém směru uplatnění. Nakonec měl dokonce i nahrávat klávesy jako host do skladeb, ale nenašli jsme hudebně ten správný směr, jak klávesy dobře zakomponovat. Dohodli jsme se tedy, že klávesy na této desce úplně vyřadíme. Bylo to ale těsně před masteringem alba.

Secret of Darkness

Další věcí, která člověka na “(In)Humanity” rychle upoutá, je kvalitní a oproti minulosti mnohem čistší a dynamičtější zvuk – jistě i ten napomáhá omílanému většímu drajvu nové desky. Nahrávali jste v Šopě… zajímalo by mne, proč z vaší strany padla volba právě na toto studio? Jasně, Šopa je určitě zárukou kvality a v rámci naší země a metalové scény patří k těm nejrenomovanějším, což je dozajista dost dobrý důvod, proč tam jít nahrávat… bylo to jenom tohle, nebo byly vaše důvodu i jiné? Kromě toho bych ještě rád trochu rozebral ten zvuk, jenž se opravdu povedl. Jak jeho vytváření probíhalo? Prostě jste tam napochodovali, řekli jste si, co byste rádi, a pak už jen čekali, co vám v Šopě vykouzlí; nebo se na dotváření zvuku podílel přímo někdo z kapely? A když už jsme o toho, klidně – abychom ten rozhovor neměli tak vážný – odpověď rozšiřte o nějakou veselou historku z natáčení (smích)…

Ano, přesně tak! Záruka kvality, proto ta volba. Nebyli jsme spokojeni se soundem ostatních českých studií a dokonce jsme uvažovali i o variantě -Německo, ale nakonec jsme zvolili Šopu. Tak nějak jsme se společně dohodli, jak bychom si finální zvuk představovali a Staňa (zvukař) se nám snažil vyjít maximálně vstříc. Hodně dlouho po odchodu ze studia jsme si navzájem posílali upravované verze s poznámkami, až jsme docílili toho, co dnes koluje světem. Veselých historek by bylo asi na menší knihu. Třeba Staňovo zpočátku jemné tleskání Tomášovi (basa) do rytmu, který nebyl schopný zahrát banální věc, pomalu vyústilo v rozmlácení klávesnice. Z toho jsme měli jako přihlížející škodolibou zábavu.

“(In)Humanity” vychází jako digipack u firmy Metalgate. Jakým způsobem jste navázali spolupráci? Prvotní kontakt vzešel od Secret of Darkness, nebo si vás Metalgate vyhmátli sami? Kromě toho – i když je možná ještě trochu brzo se na tohle ptát – jak jste s podporou labelu prozatím spokojeni? Co jsem tak sledoval, například nějaké koncerty vám zjevně zařizují, poslední dobou se dost objevujete na jimi pořádaných akcích, takže to vypadá, že všechno klape, nemám pravdu? A co do budoucna, hodláte ve spolupráci pokračovat?

Metalgate si nás vyhmátli sami. Bylo to na jedné z jejich akcí, kde jsme vystupovali. Nepamatuji si přesně kdy. Jen, že jsme tenkrát hráli se Švédskem o postup do finále MS v ledním hokeji (smích). Tak samozřejmě, že jsme spokojení, byla by hloupost říci, že ne. Splnil se nám sen. MG nás maximálně podpořili a dali nám neuvěřitelnou šanci a zkušenost, za kterou jsme nesmírně vděční! Do budoucna nevidím. Záleží jak bude “(In)Humanity” úspěšné a zdali budou mít Metalgate zájem. My ho určitě máme.

Jak jsem již zlehka nakousl v předchozí otázce, “(In)Humanity” vychází v podobě elegantního digipacku. Proč padla volba právě na tento formát? Samozřejmě, je to hezčí, na polici to lépe vypadá, ale ptám se spíše z toho důvodu, že to není úplně běžná praxe, vydávat standardní edici na digipacku, tím spíše v Čechách (ačkoliv pár takových kousků se jistě najde). Bylo to přímo vaše přání či šlo o iniciativu firmy? K tomu “vypadá to pěkně na polici” mě napadá ještě jedna jedovatá otázečka – jak jste na tom v kapele s kupováním muziky? Jste spíš sběratelé, co si potrpí právě na digipacky, digibooky, různé limitky, podpisy atp., nebo je vám to srdečně jedno (smích)?

Kdepak. Jak ty říkáš “firma”, nám nechala volné pole působnosti. Všichni jsme se shodli, že digipack bude asi tou nejlepší variantou. Máš pravdu, pořád se to u nás ještě moc nevidí, ale co poslední dobou sleduju, spousta nových titulů vychází právě v digipackovém balení. No, někteří z nás měli svou sbírku CD a DVD nosičů kapel velkých formátů, ale v dnešní době už jí nerozšiřujeme. Občas si něco poslechneme na internetu a případně navštívíme koncert.

Pokud by vám to nevadilo, rád bych se nyní zeptal na pár věcí ohledně textů, obalu atd. Začal bych názvem “(In)Humanity”. Na první pohled klasické jméno pro metalové album, ale použití závorek nechává volný průběh trochu širšímu výkladu, snad bychom mohli říct, že až k jakési nejistotě, zda se má jednat o lidskost nebo naopak nelidskost. Můžete to objasnit, kdo nebo co je pro vás v návaznosti na název ten “(ne)lidský”? A jaký konkrétní význam má artwork desky? V pozadí lze zahlédnout dav lidí a jisté projevy agrese v něm (např. ohně), což opět svádí k různým spekulacím o smyslu tohoto výjevu – od nelidskosti všech lidí, kteří ve větším počtu ztrácejí zábrany, když namísto viny jednotlivce nastupuje kolektivní vina, až po nelidskost systému, proti němuž se mohou ti lidé bouřit. Čili i obálka by určitě stála za objasnění…

Pro mě, jako pro autora celého textového konceptu je snad těžší to vysvětlovat, než tenkrát vymýšlet. Pokud se ponoříš do těch textů, okamžitě pochopíš, že to vlastně nechápeš. To byl záměr! Nemám rád texty typu básniček, veršů a podobných slátanin – i když to pořád oslovuje (smích). Chtěl jsem, aby se každý v těch textech nalezl, zamyslel se nad tím a našel v nich svou vlastní existenci. Kolikrát se zamyslíš nad tím, že vlastně ničemu nerozumíš? A o to tu jde. Je to abstraktní příběh o muži, který právě nerozuměl své době a sám sobě. Vytvořil si svůj vlastní alternativní svět, ve kterém hledal odpovědi na otázky z reálného světa. S jeho alternativy ovšem vznikly i další postavy. Jednoduše zlo a dobro, tedy nelidskost a lidskost. Nelidskost si myslel, že vše okolo stvořil sám pro sebe a vše si podmanil – viz obal. Texty vlastně pohrdají společností, kterou můžeme dnes vnímat jako rapidně rostoucí průmysl a vykořisťovaní normálních běžných lidí, kteří na papaláše dřou téměř sedm dní v týdnu, aby se mohli vozit v luxusních autech. Na světě je spousta zbytečností, které se živí na společnosti. A neplatí to jen v současné době, ale i v dobách, kdy člověk začal přemýšlet, lhát a přetvářet se. Toť jen příklad nelidskosti. Ta lidskost je právě uvědomění si sama sebe. Tím je myšlená další postava, tedy lidskost. Lidskost se snaží vést tázajícího, aby to změnil. To znamená, aby změnil sám sebe a hleděl jiným směrem, jinak zahubí sám sebe a neštěkne po něm ani pes. V “(In)Humanity” je kus každého z nás, stačí si jen přečíst texty a dát si při tom ruku na srdce!

Secret of Darkness

Á propos, ještě jednou obal. Jeho hlavním dominantou je samozřejmě postava v popředí (nechci se mýlit, ale není to zpěvák Vojta?) – jaký má ona a také maska, kterou má na sobě, význam?. Kromě toho kompletní grafika jako celek působí trochu antickým dojmem (chrámy v pozadí obálky, ornamenty slunce v bookletu) – proč to?

Ano, jsem to já (smích). Když se vrátíme k mé snaze popsat smysl textů, dominantou příběhu je spíš ta nelidská tvář. Tím pádem je v popředí tato postava a maska symbolizuje vlastně moc a přetvářku, která navazuje na předešlou otázku. Proč to? Už je jedno, jestli tam budou jeskynní malby, nebo chrámy, protože lidé od té doby, kdy jim “pán bůh” dal rozum, začali využívat jeden druhého ve svůj vlastní prospěch. Ale upřímně, chrámy vypadají lépe a antika je považována za počátky vzdělanosti, tedy uvědomění si sama sebe a moci nad druhým.

Poslední otázečka k přebalu – na Bandzone stránkách jste svého času zveřejnili zprávu, že hledáte “schopného grafika”, který by se o vytvoření bookletu postaral… nakonec to však stejně sfouknul kytarista David. Proč jste se vlastně sháněli po někom zvenčí, když je schopný grafik přímo v kapele? A když už – to se nikdo podle vašich představ nepřihlásil, že celý artwork nakonec vznikl “interně”?

Měli jsme starostí nad hlavu každý s vlastním životem, takže jsme chtěli, aby se o to postaral někdo jiný. Hlavně jsme chtěli přímo profesionála, který má s přebaly této branže zkušenosti. Nenašel se nikdo adekvátní a když, tak už nám nestačily finance. Nakonec jsme se rozhodli, že to uděláme tedy sami, když máme ty možnosti a jsme spokojeni.

Co byste nám řekli k samotným textům jednotlivých písní? Je mezi nimi nějaké pojítko? Pokud člověk jen tak zběžně prohlédne pár názvů písniček, mohl by vzniknout dojem, že je tu opět nějaká souvislost s názvem celé desky či obalem, že máme co dočinění s tématem řekněme lidské etiky či fungování lidské společnosti (čili opět (ne)humanita), viz např. jména jako “The Sovereign”, “Smell of Lies”, “Voices of ‘Truth'” atp. Trefa, nebo pálím vedle? Mohli byste nějak zaměření textů shrnout, případně pár (z vašeho pohledu) nejzajímavějších kousků probrat nějak detailněji?

Když ty si na ty otázky odpovídáš sám (smích). Samozřejmě, že mezi nimi je spojitost, všechny poukazují na jeden problém. Takže trefa. Ty texty si jsou podobné, aby nerozbíjely pocit té bezmocnosti. Když začneme “The Sovereign” – zde se zrodila nelidskost (vládce), “Smell of Lies” – tady přichází na řadu lidskost, myslím si, že na tuto skladbu se texty povedly nejlépe, stačí si jen přečíst no a “Voices of ‘Truth'”? Tady si náš pomyslný hrdina uvědomuje, že se stal součástí toho, proti čemu se chtěl postavit. Ty texty jsou psané tak, aby si pod nimi každý vytvořil při poslechu vlastní obraz.

Docela by mne zajímala ještě jedna věc – proč je závěrečná “Katharsis” označena jako bonusová? Nepřijde mi, že by se hudebně nebo textově nějak výrazněji odchylovala od zbytku desky…

Patří ke skladbám, které jsme skládali po písních z dob “…and the Dark Begins”. Byly vyzrálejší, melodičtější a blackovější. Byl to už malinký krůček k té tváři, jakou mají Secret of Darkness dnes. Jen se dával pořád ještě prostor klávesovým pasážím a více melancholii. Chtěli jsme jednu z nich nahrát jako bonus, načež se odhlasovala “Katharsis” – dříve s názvem “Death for Cross” Píseň se přetextovala a hudebně upravila. Jak jsem výše zmiňoval. Secret of Darkness procházeli změnou již delší dobu, takže přirozeně píseň do nového materiálu zapadá.

Mám pro vás už jen jednu poslední otázku, kterou bych si dovolil z nehudebního soudku (i když to rozhodně není provařený “vzkaz čtenářům”). Jako kapela pocházíte z Varnsdorfu, čili z oblasti, kde v nedávné době probíhala série nepokojů. Jaký máte na celou vyhrocenou situaci názor? Zasáhly tyto události nějak do chodu Secret of Darkness? Účastnil se třeba některý ze členů skupiny nějakých demonstrací osobně? Díky za váš čas a ať vám to hraje!

Do chodu rozhodně nezasáhly, momentálně nikdo z nás nebydlí trvale ve Varnsdorfu a dojíždíme jen o víkendu na zkoušky, takže všechny ty nepokoje se nás vůbec netýkají. Chtěl bych, aby to šlo mimo kapelu a nespojovali si lidé Secret of Darkness s tamními problémy (politika, různé extrémistické směry a propagandy) jdou úplně mimo nás a doufám, že to tak zůstane. Já taky děkuji za rozhovor a čtenářům za čas, věnovaný četbě.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.