Vyzj - Příchod Zeleného

Vyzj – Příchod Zeleného

Vyzj - Příchod Zeleného
Země: Česká republika
Žánr: folk metal
Datum vydání: 16.3.2015
Label: selfrelease

Tracklist:
01. Temná Noci
02. Jeho příchod
03. Žalozpěv
04. Dubová tvář
05. Súmrak

Hodnocení:
Ježura – 6,5/10
H. – 6/10

Průměrné hodnocení: 6/10

Odkazy:
web / facebook / bandzone

K recenzi poskytl:
Vyzj

První pohled (Ježura):

Pravidelnému nebo jen občasnému čtenáři Sicmaggot asi nezůstala skryta skutečnost, že se některý z redaktorů čas od času ujme hodnocení demonahrávek z dílny kapel či projektů, které mohou být všelijaké, ale rozhodně ne časem prověřené. A přesně do téhle kategorie spadá i jednočlenný projekt Vyzj z jihovýchodní Moravy, konkrétně z Vizovic. Demo nesoucí název “Příchod Zeleného” je vskutku první dílem, kterým se může Vyzj pochlubit, a v následujících řádcích se pokusím nastínit, jestli je to chlouba oprávněná, či nikoliv.

Sám autor označuje svoji hudbu jako atmosférický folk metal, a jelikož se mi nechce rozjíždět pofidérní škatulkovací teorie, nechám to tak, protože je to v zásadě výstižné. Bylo by však mylné domnívat se, že se za tím skrývá atmosférično black metalového charakteru, které by někomu bez povědomí o samotné hudbě mohlo vytanout na mysli. Realita totiž ukazuje, že jde z větší části o vcelku minimalistický a zadumaný folk až neofolk zlehýnka okořeněný lokálním melodickým výrazivem, do kterého občas promluví jednoduchá zkreslená kytara, dodávající celku spíše na hutnosti, než aby byla jeho určujícím prvkem. Zkrátka je tam toho metalu pomálu a kdo čeká nějaké to peklo s folkovým podmazem, dost určitě odejde s prázdnou.

Co se zvuku týče, na poměry dema a domácí produkce jde o velmi zdařilý výsledek, kterému nelze mít za zlé jisté zřetelně slyšitelné nedokonalosti, z nejvýraznější je asi dosti rozporuplné nazvučení programovaných bicích a lehký odér jisté umělosti, která místy odhaluje, jak jsou některé pasáže zbytečně prosté a k opravdu dobrému posluchačskému zážitku jim něco chybí. Tím se ovšem pomaličku dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, tedy vlastní kompoziční úrovni celého dema. Ta je, obecně řečeno, kolísavá. Na jednu stranu “Příchod Zeleného” umí nabídnout příjemné a slušné zpracované nápady, které se bez uzardění dobře poslouchají, a potěší i celkem vkusně zpracovaná gradace, na druhou stranu však zamrzí pár zbytečně triviálních melodií (především ve skladbě “Temná Noci”), několik instrumentálních linek, které vyloženě žadoní o nápaditější zpracování, a další drobnosti či jednotliviny, které celku moc nepřidávají. Je však třeba mít na paměti, že toto jsou faktické výhrady, které neberou ohled na skutečnost, že co se hudební tvorby týče, Vyzj toho za sebou nemá mnoho (vznik prvních fragmentů se datuje k roku 2010, přičemž je zřejmé, že nejen hudbou je člověk živ), takže se snad nepletu, když toto souhrnně označím jako důsledek skladatelské nevyzrálosti a snad i hráčských limitů (pouhá spekulace). A není třeba dodávat, že toto jsou kategorie, ve kterých se začínající umělec může jedině zlepšit.

Jak se to projevuje v praxi? Paradoxně zdaleka ne tak tragicky, jak by mohly předchozí řádky napovědět. Pětiskladbové a bezmála půlhodinové demo se od okamžiku, kdy se posluchač naladí na jeho frekvenci, poslouchá velmi příjemně, a když nejde o vyloženě a cílevědomě pozorný poslech, většina z vypíchnutých negativ tak nějak zapadne a nepůsobí kdovíjak rušivě. Realitou však zůstává jakýsi nedostatek výrazných a zapamatovatelných momentů, které by dodaly celku nějakou hmatatelnou formu. Ano, vím, že jde o vesměs poklidnou a atmosférickou záležitost, ale nechci prosím slyšet, že by to nešlo. Co se kvality jednotlivých skladeb týče, nemohu říct, že by se zde nacházeli nějaké vyloženě špatné nebo vyloženě dobré. Pohybujeme se zde mezi průměrem a nadprůměrem s tím, že někde se zadařilo více a někde méně. Asi nejlepší mi připadá v pořadí druhá “Jeho příchod”, kde se podařilo minimalizovat většinu zmíněných negativ, a pozitiva zde vynikají asi nevýrazněji. V paměti mi ulpěla rovněž poměrně zdařilá devítiminutovka “Dubová tvář”, kterou však dost sráží použití motivu Vivaldiho “Jara”. Smysl tohoto kroku sice chápu, ale mnohem působivější by byl jen lehký náznak notoricky známé melodie. V tomto provedení jinak i docela zajímavý nápad bohužel působí jako ukázková pěst na oko. Zbylá dvojice “Temná Noci” a “Žalozpěv” má své klady i své zápory, na dříve jmenované však více či méně ztrácí. A krátké outro “Súmrak” snad ani jako regulérní skladba hodnotit nejde…

Jak vyplývá z recenze, demo “Příchod Zeleného” trpí řadou dětských nemocí a v současné podobě nelze hovořit o kdovíjakém objevu domácí hudební scény. Přesto ale rozhodně patří k tomu lepšímu, co tato scéna produkuje, i v nejširším kontextu jde o lehký nadprůměr a každopádně stojí za poslech nebo dva. Navíc si troufám tvrdit, že pokud Vyzj do budoucna zapracuje na svém hudebním výrazu, je docela dobře možné, že se dočkáme velmi zajímavého počinu. Ten aktuální je toho opatrným příslibem.


Druhý pohled (H.):

Z demosnímku “Příchod Zeleného” od nového vizovického projektu Vyzj mám poněkud rozporuplné pocity. Předně musím říct, že po technické stránce s nahrávkou nemám sebemenší problém, snad i proto – a také vzhledem k tomu, že se Vyzj již od začátku prezentuje velmi solidně – není žádný důvod snižovat nároky ve jménu nezkušeností a prvních počinů – i tak ale notná část “Příchodu Zeleného” obstojí se ctí, což je samozřejmě pozitivní. První dvě skladby mne opravdu baví – úvodní “Temná Noci” má i přes poněkud monotónnější vyznění, postaveném na jednom motivu, příjemně podmanivou atmosféru a líbí se mi; druhá “Jeho příchod” je pak asi nejlepší položka celého dema, zejména její první část. Po chvíli, co se píseň trochu rozjede, nabídne bez přehánění opravdu výtečnou pasáž (cca 00:40-02:00), která je z mého pohledu absolutním vrcholem “Příchodu Zeleného”.

Jenže první dva kusy nastaví dost slušnou laťku a zbylé tři písničky už na ni prostě nedosáhnou. “Žalozpěv” není zlý, ale je dost nevýrazný a moc jsem si z něj neodnesl. “Dubová tvář” se zpočátku tváří, že by opět mohla zvednout náladu a z větší části se jí to vlastně i daří, jenže mě neskutečně irituje citování jedné slavné klasické kompozice (snad ani není třeba říkat které) v závěrečné třetině. Nic proti původní skladbě samozřejmě nemám, ale když pominu, že ani samotná ta citace není z mého pohledu příliš košer, tak ten zlom je prostě neuvěřitelně násilný a mně osobně ta pasáž vůbec nesedí jak ke zbytku “Dubové tváře”, tak i do vyznění celého dema. Díky tomu naneštěstí nejsem schopen píseň “uznat”. Závěrečné krátké outro “Súmrak” už pak člověka v ničem nevytrhne.

Přestože by se nyní mohlo zdát, že je Vyzj na odstřel, není to tak úplně pravda, protože “Temná Noci”, “Jeho příchod” a první “polovina” “Dubové tváře” ukazují, že zde nějaký potenciál a talent určitě je. Pokud by “Příchod Zeleného” obsahoval jen první dva songy (nebo tři, ale “Dubová tvář” by musela být useknuta o závěrečné dvě minuty), určitě bych dal palec nahoru a ještě těšil se na další tvorbu. Takhle je to z mého pohledu bohužel jen za 6 (i když i to je stále nadprůměr, na to pozor), protože tam jsou mouchy, které mi dojem citelně sráží, ale věřím, že pokud se autorovi podaří na příštím počinu vyextrahovat z “Příchodu Zeleného” jen to dobré, mohla by to být velmi zajímavá muzika…


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.