Cradle of Filth – Cruelty and the Beast

Cradle of Filth – Cruelty and the Beast (1998)

Cradle of Filth - Cruelty and the Beast (1998)

Země: Velká Británie
Žánr: melodic black metal
Datum vydání: 5.5.1998
Label: Music for Nations

Tracklist:
01. Once upon Atrocity
02. Thirteen Autumns and a Widow
03. Cruelty Brought Thee Orchids
04. Beneath the Howling Stars
05. Venus in Fear
06. Desire in Violent Overture
07. The Twisted Nails of Faith
08. Bathory Aria (I: Benighted Like Usher / II: A Murder of Ravens in Fugue / III: Eyes That Witnessed Madness)
09. Portrait of the Dead Countess
10. Lustmord and Wargasm (The Lick of Carnivorous Winds)

Hrací doba: 58:47

Odkazy:
web / facebook / twitter / instagram

„Dusk and Her Embrace“ z roku 1996 pro Cradle of Filth nepochybně byla zlomová deska, jejímž prostřednictvím se kapela nasměrovala na správnou kolej. Zároveň album dodnes platí za jeden z nejlepších titulů v diskografii, takže jeho význam pro Cradle of Filth se asi nedá moc rozporovat. Přesto to nutně neznamená, že se jedná o nejlepší řadovku.

Asi nemusím nijak sáhodlouze diskutovat, že jde o subjektivní záležitost, takže nechci znít, že hlásám jedinou správnou pravdu. Když by někdo vrchol spatřoval právě v „Dusk and Her Embrace“, tak v tom nevidím problém, protože i pro tuhle desku existují silné argumenty. Možná někdo upřednostní i jiný titul. Za sebe bych ale bez většího zaváhání zvolil třetí dlouhohrající počin „Cruelty and the Beast“ z roku 1998.

Důvodů pro to mám hned několik. „Cruelty and the Beast“ si zachovává unikátní atmosféru melodického gotického black metalu, s níž přišlo již „Dusk and Her Embrace“. Romantický náhled na black metal, klávesy a záliba v gotické, leckdy až kýčovité estetice k žánru v devadesátých letech jistě patřila a s podobnými elementy pracovalo vícero kapel. Cradle of Filth také, dělali to ovšem způsobem, díky němuž se od ostatních odlišovali, protože v téhle době dokázali, přinejmenším z hudebního hlediska, využívat gotický nádech bez neúnosné míry patosu a naivity (když zapojíte trochu tolerance).

Oproti „Dusk and Her Embrace“ pak „Cruelty and the Beast“ vyčišťuje i poslední nedostatky ve skladatelské stránce a představuje Cradle of Filth v životní formě. Třetí deska sice nemá tak jasné hity, ale kvalita je po celou dobu konzistentní a vysoká. A právě díky tomu u mě „Cruelty and the Beast“ vede. Album možná není pro vývoj Cradle of Filth tak přelomové a zásadní jako „Dusk and Her Embrace“, ale vybrušuje již načrtnuté prakticky k dokonalosti.

Na „Cruelty and the Beast“ se navíc poprvé výrazněji projevují vypravěčské ambice Cradle of Filth. Jedná se o první koncepční nahrávku skupiny vyprávějící o Alžbětě Bathory. Do role vypravěčky si kapely pozvala původem polskou herečku Ingrid Pitt, která si v sedmdesátých letech zahrála v několika hororech a mimo jiné ztvárnila také hraběnku Bathory ve filmu „Countess Dracula“ (1970). O rostoucích ambicích a sebevědomí Cradle of Filth poté svědčí i jedenáctiminutová skladba „Bathory Aria“ patřící do jejich zlatého fondu.

O konkrétních písničkách v tracklistu nemá moc smysl hovořit dopodrobna, protože prakticky ve všech případech se jedná o sázku na jistotu. Za mě je slabší jedině instrumentální intermezzo „Venus in Fear“ (další dvě instrumentálky „Once Upon Atrocity“ a „Portrait of the Dead Countess“ se dají v pohodě) a začátek „The Twisted Nails of Faith“ (jakmile se ale song překlopí do metalové části, už je to v cajku).

Vše ostatní pak představuje to nejlepší z Cradle of Filth. Hned úvodní nášup prvních tří písní „Thirteen Autumns and a Widow“, „Cruelty Brought Thee Orchids“ a „Beneath the Howling Stars“ je rozjezd jak víno a v podobně pozitivně lze hovořit také o „Desire in Violent Overture“ a finální „Lustmord and Wargasm (The Lick of Carnivorous Winds)“. Co track, to trefa do černého a každý z nich se může pochlubit hned několika výtečnými motivy. Třeba jedna pasáž v „Cruelty Brought Tree Orchids“ vraždí a jen ona sama strčí do kapsy moderní alba Cradle of Filth docela s přehledem. Rozebírat pak už zmiňovanou „Bathory Aria“ rozdělenou na tři části asi netřeba, ale tvrdit, že jde o jednoznačný vrchol, by zbytečně ponižovalo neméně dobrý zbytek.

Cradle of Filth

V době své aktuálnosti s „Cruelty and the Beast“ v kapele nepanovala bezvýhradná spokojenost a výsledný zvuk se nelíbil ani zpěvačce Sarah Jezebel Deva, ani bubeníkovi Nicholasu Barkerovi, pro nějž se nakonec jednalo o poslední řadovku s Cradle of Filth. Snad i z toho důvodu se víc jak dvacet let po původní vydání, v roce 2019, objevila nová verze „Cruelty and the Beast: Re-Mistressed“ s předělaným mixem a masterem. No, já osobně jsem si tuhle úpravu vlastně ani nikdy neposlechnul. Původní verze z roku 1998 je podle mě super a test časem přežila bez zaváhání. Jak už několikrát padlo, za mě jde o nejlepší desku Cradle of Filth a zároveň definitivní definici toho, proč byla tahle skupina kdysi dobrá.


17 komentářů u „Cradle of Filth – Cruelty and the Beast (1998)“

  1. Remistressed určitě zkus. Cruelty je rovněž moje nejoblíbenější deska CoF a dělá to materiálu jen a jen čest.

  2. Jako nemůžu říct, že by to bylo hudebně špatný, ale to téma… nic proti Bathory, Drákulovi, Lovecraftovi, nebo třeba Pánovi prstenů, ale ráda bych vás upozornila, že je to něco, co zná úplně každý pako. Bylo to použito už asi milionkrát a stejně se pokaždé najde dost volů, co tomu znovu zatleskají, přitom je to díky nadměrné reprodukci vlastně už dávno kýč… ne to původní dílo, ale prakticky každá reprodukce bez invence.
    …no, ale budu tolerantní, páč aspoň nemají na obalu kozy a lebky a Bathory aspoň už dlouho ukazuje, že i ženy mohou být nebezpeční psychopati a ne jen vařit, nebo se nechat zachraňovat/znásilňovat.

      1. Žel jsou tu i tací kreténi a nemyslím, že by jich bylo úplně málo, kterým se to musí jasně vysvětlit.

    1. ehm, všimla sis, že album vyšlo v roce 1998? Netvrdím, že už tenkrát nešlo o nějakej vývar, ale tenhle názor mi přijde aktuálně neaktuální :D

    1. Proč jsem si vzpomněl na kultovní track Hrobky a Pitvy s názvem “Burani”?

      Jinak, takhle deska mne nebavila ani trochu. Je taky pravda, že jsem ji ve své době dal asi jen tři poslechy, ale přišlo mi to natolik nudné, že jsem do toho víc času investovat nechtěl.

  3. Cruelty And The Beast je skvost svý doby. S kámošem jsme song Bathory Aria s oblibou přehrávali z jukeboxu. Jednak kvůli hudbě a jednak, že to lidi sralo a v okolí nebylo moc podobně laděných fanoušků, tak ať si tu slabou čtvrthodinku taky užijou :D

    1. Srát lidi nuceným poslechem jo? To jste si mohli založit soukromou TV/rádio stanici, naházet tam samý nechutňárny do hudebního pořadu a nechat to škvařit v éteru (oni už si to lidi ze zvědavosti pustí)…. Na podobnej styl jede jakýsi Soukup, akorát nevypadá na metalfana…, za což mu beru 2 body z nástěnky.

      1. V tom neni už ta bezprostřední odvaha, když investuješ tu pětku navíc, aby tvůj song přeskočil ten naládovanej set Orlíků, kterej tam předtim půl hodiny ládovaly plešky od vedlejšího stolu.

  4. Chodil jsem s barmankou- hodinovej set Psích vojáků a Načevy v baru plným kokotů se zlatými řetězy byl epickej. Nejvíc se vztekali ty, co bývali na učňáku ” metalisti ” – což znamenalo, že když se ožrali, pouštěli si z boxu Citron a když je přešla tahle fáze agresivity, poplakávali u dojáků Jarka Filgase a Laco Krížika. Za střízliva pálili z bedny eurodisko/ Rapmasters like rap a to jsem prchával já. A todlencto prosím bylo české maloměsto na začátku nového tisíciletí :D

Napsat komentář: -nym Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.