09. Звездопад
10. IDDQD
11. Undream
12. Der Golem [Fantômas cover]

Hodnocení: 4,5/10

GlobMetal Promotions

Sejde z očí, sejde z mysli. Přesně tak by se dal úplně jednoduše, ale ve výsledku naprosto přesně popsat můj vztah k ruské formaci Bog[~]Morok, jejichž domovina se nachází v Jaroslavlské oblasti. Na jejich jméno jsem poprvé narazil před nějakými plus, mínus deseti lety krátce po vydání jejich debutového počinu s názvem “Azoic” z roku 2003. Bog[~]Morok se na něm tehdy prezentovali poměrně slušně provedenou hudbou v death/doom metalových vodách. Co si tak matně vzpomínám, nejednalo se o žádný vyložený zázrak, ale rozhodně šlo o poctivou nahrávku, která se dala poslechnout, přičemž některé vály se povedly opravdu hodně. Dodnes si i po těch deseti letech bez problémů vybavím výtečný kus “Ignis Fatuus” a především jeho beze srandy perfektní závěr. Líbilo se mi to tehdy opravdu hodně a nyní jsem si song v rámci tvorby této recenze milerád připomněl – a pořád je to kvalita.

Jenže právě v této fázi dochází k naplnění ona první věta článku, protože i přes sympatické první seznámení na “Azoic” jsem Bog[~]Morok přestal sledovat a s následující tři alba “Stadiae II” (2005), “Syn.Thesis” (2007) a “Декаданс” (2010) šly úplně mimo moje sluchové ústrojí. Nyní se mi ovšem shodou náhod po letech dostala do drápů pátá řadová deska s názvem “Industrialypse”. Nejen název, ale i obálka, jež počin zdobí, lehce napovídají, že jsem asi v mezičase prošvihl pořádný kus vývoje, který Bog[~]Morok za ty roky udělali.

A opravdu tomu tak je, protože se zvukem z “Azoic” toho Bog[~]Morok ve své současné podobě nemají společného zhola nic. Jak už jen samotný název “Industrialypse” napovídá, Rusové se nyní věnují industriálnímu metalu… i když. Formálně se tomu samozřejmě říká industrial metal, ale ve skutečnosti takováhle hudba může znít industriálně pouze posluchačům metalu, kteří jaktěživ nevytáhli paty ze svých žánrových mantinelů. Je to úplně to stejné jako všechny ty rádoby gothic metalové kapely, jež toho s opravdovou gotickou scénou mají společného úplné minimum, jestli vůbec něco. A přesně takhle se to má i s oním takzvaně industriálním metalem na “Industrialypse” (a nejen na něm, platí to i o tuně dalších alb) – pokud jste se někdy setkali s opravdovou elektronickou hudbou, tak vám na občasném jednoduchém samplu nebo nějakém tom lehkém klávesovém motivu rozhodně nepřijde nic industriálního. Pokud byste tedy od hudby, která se označuje jako industrial metal, chtěli slyšet nějakou metalově-elektronickou divočinu, v níž se o slovo perou brutální agresivní beaty a řezavé kytarové riffy, na “Industrialypse” něco takového rozhodně nenajdete, protože v porovnání s těmi skutečně industriálními skupinami je tohle vlastně docela hodná a neškodná hudba.

To by ještě nemuselo být nutně špatně a z obecného hlediska vlastně ani není, protože je spousta skupin, jež formálně spadají do tohoto rádoby industrial metalu, ale pořád se jejich muzika dá bez problémů označit jako posluchačsky atraktivní – a ani člověk příliš dlouho nemusí přemýšlet, aby na první dobrou vyplivnul třeba jméno Fear Factory, zřejmě největší veličiny podobného “industrial” metalu. Takže ano, i takhle se dá dělat dobrá hudba. Jenže bohužel, na Bog[~]Morok se to z mého pohledu tak nějak nevztahuje. Tedy, abych byl férový, nemám tušení, jak tomu je na předchozích třech albech, ale o “Industrialypse” to neplatí zcela jistě – a nutno dodat, že mě novinka zrovna nepřesvědčila, abych šel zjišťovat, jak jsou na tom její předchůdci.

Jak je na tom “Industrialypse” hudebně, jsme si už v podstatě řekli. Sice nepřímo, ale všechny ty blepty o industriálním-neindustriálním metalu přesně platí i pro tohle album. Normální metal možná trochu modernějšího ražení, sem tam nějaký neškodný synťák a tím je všemu industrialu učiněno zadost. Jak jsem však již naznačil, toto není a priori problém – ten totiž tkví nevýraznosti a nevyrovnanosti samotného materiálu, jaký Bog[~]Morok dali dohromady…

“Industrialypse” obsahuje celkem 12 songů se souhrnnou hrací dobou 55 minut, což už není zrovna zanedbatelný čas. Kolik z těch 12 songů a kolik z těch 55 minut je ovšem opravdu kvalitních? No, naprosté minimum, vlastně skoro vůbec nic. Taková normální hudba, jakou si poslechnete poprvé, podruhé… a pak jdete dál za něčím jiným. Z šedivého a neobjevného průměru vystupuje úplně minimum skladeb a navíc ne vždy je to tím, že by byly vyloženě dobré. Po nepříliš záživném rozjezdu s titulní “Industrialypse” zaujme hned druhý kousek “Gliese 518d” aspoň tím, že je zpívaný rusky, ale třeba hned v následující “Не вижу зла (Stadiae III)” už příliš nefunguje ani tohle, byť se musí nechat, že tahle písnička má aspoň jednu docela pěknou melodickou linku kytary, jež se objevuje v první třetině. Žádný zázrak, ale dá se.

V některých kusech Bog[~]Morok hodně připomínají jiné kapely. Například v jistých pasážích “Hellstarter” nebo “IDDQD” (tenhle název alespoň zaručeně potěší všechny z nás, kteří v kultovní počítačové vykopávce “Doom” používali cheat na nesmrtelnost :)) si určitě vzpomenete na již zmiňované Fear Factory. To není žádné překvapení, jelikož Fear Factory v tomhle oboru vykrádají desítky formací. Jsou tu však i reminiscence, které byste si asi netipnuli – třeba “Bloodsucker” totiž ve slokách zní jak obšleh Soulfly. Stejně tak mi něco strašně připomíná i předposlední “Undream”, ale zde už si bohužel nevzpomenu, o co se jedná. Aby toho nebylo málo, nachází se tu ještě jeden cover – taková normálně provedená předělávka “Der Golem” od avantgardní superkapely Fantômas, v níž se svého času sešly persóny jako Mike Patton (Faith No More), Buzz Osborne (Melvins) nebo Dave Lombardo (ex-Slayer). Jenže ani ta ve výsledku není úplně mimo mísu, protože během poslechu “Industrialypse” si u zpěvu v čistých polohách sem tam na Mikea Pattona opravdu vzpomenete.

Dá se vůbec o “Industrialypse” říct něco vyloženě pozitivního? Inu, jeden relativně povedený song tu přece jenom je – “Shapeshifter”. Ale ani to není vyložená pecka a i v ní si občas vzpomenete na jiné kapely (nepřekvapivě opět Fear Factory, tentokrát hlavně kvůli vokálu). A navíc, co si budeme povídat, pět minut z 55 je prostě málo. Ten zbytek… ne, že by to byla vyložená sračka, to fakt není, ale je to prostě… no, naprostý průměr. Takže se asi není co divit, že si Bog[~]Morok také odnášejí průměrné hodnocení a ještě jeden půl bod dolů. Za co ho strhávám, to přesně ani sám nevím, ale pocitově mi to prostě sedí víc na 4,5 než na 5…