07. Waking Disorder
08. To Live Is to Forget

Zajus – 6/10
H. – 8/10

Průměrné hodnocení: 7/10

Scarlet Records

Lidský mozek je vybaven asociativní pamětí, díky čemuž si snadno vybavíme myšlenky podobné právě vnímanému podnětu. Myšlenka na hudební žánr nám připomene kapely pro něj typické i jejich tradiční zvuk. Pokud se řekne progressive rock, mnozí si jistě vybaví King Crimson či Pink Floyd. Progressive metal pak vyvolá vzpomínku na Dream Theater či Queenrÿche. Pokud vám tedy řeknu, že Ethersens jdou po linii rozdělující právě tyto dva žánry, nebude pro vás těžké si představit, jak jejich hudba zní, a moje úloha recenzenta bude mnohem jednodušší. Jenže dnes tomu tak není. “Your Wandering Ghost” je totiž album, které zní o dost jinak, než je v daných škatulkách běžné.

Působí totiž hodně hrubě – i když kytarové party nepatří mezi mezi primitivní, vše je tak nějak neobvykle přímočaré. Hodně ostatně prozradí už otvírák “Two for One Mind”, protože se zbytek alba nese prakticky ve stejném duchu. V zásadě zde funguje jasná dominance kytar – basa a bicí tvoří jen nutnou rytmiku a klávesy vstupují do hry naprosto minimálně. Začátek první skladby se tak nese v pomalém duchu ve znamení jediné kytary a zpěvu. Až v polovině se to zlomí a nastane pravé metalové peklo. Ethersens se do svých nástrojů říznout nebojí, ovšem když tak učiní, je to vždy jen na krátkých úsecích.

Vokalista Laurent Mora má sympatický, lehce nakřáplý hlas, který je schopen dobře uplatnit zejména v měkčích momentech. Když kytary zaberou, nastanou první potíže. Morův hlas zhrubne (stále se však pohybujeme ve sféře čistého zpěvu) a rázem nezní zdaleka tak dobře jako jindy. Zcela neodborně si tak troufám odhadovat, že zde Mora již není ve svých kramflecích.

Pojďme se však podívat na to nejdůležitější, totiž skladby samotné. Dokázala francouzská kapela fungující již více než deset let pro své druhé album napsat silný materiál? Dokázala, ovšem ne pro celou hrací dobu. Třeba již zmíněná “Two for One Mind” v podstatě kromě několika agresivních výbuchů v druhé polovině nic moc zajímavého nepřináší. Další skladby pak vystoupí na vrchol v několika okamžicích, aby v dalších minutách neměly nic zajímavého k nabídnutí. To je problém zejména u delších písní, které se zde bohužel nachází v nadpolivičním počtu. Skladby tak jednoduše postrádají dost dobrých nápadů, které by pokryly v průměru osmiminutové hrací doby. Ze tři kratších písní se naopak dvě (“Same Goodbye” a “Livin’ Memory”) velice povedly, a tak selský rozum napovídá, že by možná ničemu neuškodila jednoduchá redukce hrací doby na úrovni jednotlivých stop.

Pokud bych hledal vrchol alba, našel bych ho jednoznačně v “This Is Where You and I Part Ways”. Ta se totiž jasně vyvíjí, elegantně opakuje několik motivů, které pak obklopuje neméně silnými nápady. Je navíc zařazena mezi dvě výše řečené krátké písně, a tyto tak společně tvoří velice silný blok, který ovšem po zbytek hrací doby jen těžko hledá konkurenci.

Než se však rozloučím, musím nastínit další a tentokrát již poslední problém. Jak jsem zmínil v úvodu, Ethersens nezní jako žádný z etalonů daných žánrů, svou inspiraci totiž hledali jinde. Mnohé pochytili od Tool. Díky zvuku, přímočarosti, agresivitě a koneckonců částečně i zpěvu mají s americkou legendou mnohé společné. Druhý vliv je méně nápadný, více se však projevuje v jemnějších momentech nebo tónu kytary. “Your Wandering Ghost” si totiž mnohé bere z tvorby Porcupine Tree, konkrétně z období mezi alby “Deadwing” a “The Incident”. Obě kapely mám velice rád, a tak bych nenápadné odkazy jejich směrem naprosto ocenil, v případě Ethersens se však pohybujeme přinejmenším na čáře pochybností mezi zdravou inspirací a ostudným kopírováním.

Minulé řádky tak vyzněly hodně negativně, ovšem nezoufejte. “Your Wandering Ghost” je totiž v mnoha aspektech dobré album, kterému nechybí zajímavé melodie či chytlavé metalové hromobití. I problém s inspirací bych kapele dokázal odpustit, koneckonců nemusí být každý inovátorem. Zbude tak hudba samotná a s tou budu mít problém i nadále. Ačkoliv je teoreticky vše v pořádku, kapele to prostě nežeru a kromě tří zmíněných písní mě poslech “Your Wandering Ghost” nechává chladným či vyvolává spíše negativní pocity. V závěrečné bilanci tudíž mluvíme o dvaceti minutách příjemného proti čtyřiceti minutám neutrálního až nepříjemného poslechu a to je prostě špatné vysvědčení.

Já jsem upřímně řečeno příliš nepochopil, co kolegovi na “Your Wandering Ghost” tak vadí, protože já desku rozhodně nevnímám jako záležitost, jež by si zasloužila známku 6/10. Já jsem na tom přesně naopak a hudba, s níž se Ethersens prezentují na své druhé desce, se mi ohromně líbí – a to říkám jako člověk, který má hodně daleko do fanouška čistého progresivního metalu. Možná to bude i tím, že zatímco většina progu je zaměřená spíše na ekvilibristiku a instrumentální fígle, Ethersens jsou živelnější, organičtější, jejich produkce rozhodně nezní jako sport, jednoduše mě to až překvapivě oslovuje. Některé nápady jsou vyloženě fantastické a Francouzi by si čistě za ně zasloužili snad i vyšší známku, ale nedokážou takovou laťku udržet úplně celou hrací dobu (byť nadpoloviční většinu ano), nicméně pár těch ne úplně nejsilnějších pasáží se naprosto hravě skryje v kontextu celé desky, neboť právě jako celek je “Your Wandering Ghost” nejzábavnější a nejzajímavější… byť jednotlivě není všechno úplně top, když to poslouchám od začátku do konce, funguje všechno náramně, a když to dohraje, mám chuť to pustit podruhé. Hodně silná osmička…