02. Comprendendo il costo delle braci / Too Hunters
03. Horror vacui / Christmas Eve
04. संसार saṃsāra / Perambulation
05. 大掃除(笑佛) / Submerged

Hrací doba: 58:32

Grand Sounds PR

Již mnohokráte jsem v různých recenzích zmiňoval, že popularita a skutečná hudební kvalita jsou dvě veličiny, které spolu obecně nesouvisejí. Dokonce bych i řekl, že v jistém ohledu jdou i proti sobě. Popularita a kvalita totiž jako by společně mohly růst pouze do určitého bodu, od něhož musí jít nárůst popularity ruku v ruce s poklesem kvality, odvahy a chuti experimentovat. Když je muzika odvážná či originální, asi ji dokáže docenit jen omezený okruh posluchačů, a pokud chce někdo řady svých věrných rozšířit, musí vyměnit vlastní jedinečnost za přístupnost. Naopak menší dopad vlastní hudby, když tvorba není žádným způsobem svázána s existenčními problémy a jde čistě o radost z hraní (klidně tomu nakonec říkejme: potřeba uměleckého vyjádření), dává hudebníkovi tolik potřebnou svobodu, aby stvořil něco zvláštního a neokoukaného.

Samozřejmě není nutno brát nastíněná tvrzení jako dogmata či fakta podložená nějakými důkazy. Jedná se čistě o subjektivní názor opřený o dlouhodobá empirická pozorování. Nicméně záležitosti jako „Hiraeth“ mohou posloužit jako argument pro takové domněnky.

Zámořská formace Pando z Massachusetts se nakonec ukázala být něčím, po čem posluchač-hledač pátrá. Neznámé jméno, žádná velká očekávání a potom – obrovské překvapení. Americká dvojice totiž na „Hiraeth“ servíruje podmanivou experimentální muziku, která není nijak svázána žánrovými konvencemi. Deska s každou další skladbou přidává nové vlivy a stylové odbočky a vydává se zase jinam, aniž by ale celek ztrácel smysl a celistvé dílo se bortilo do samoúčelného pokoušení posluchačovy pozornosti.

Abych dané tvrzení nějakým způsobem ilustroval, zkusím alespoň zhruba načrtnout, s jakými žánry jednotlivé písničky pracují. Pro úplnost, aby nedošlo k nějakému zmatení, by ale možná chtělo upozornit, že každá stopa má dva různé názvy – jeden pro digitální verzi a druhý pro fyzickou kopii „Hiraeth“. V tracklistu je uveden „hlavní“ název a za lomítkem alternativní jméno pro CD.

Během poslechu dojde na pomalou atmosférickou elektroniku, rituální pasáže, drone, noise, ambient (i dark ambient), rockové postupy, folklórní melodie, objeví se „blackmetalový“ křik i zaříkávání. Namátkou. Většinou ale skladby nestřídají všechny tyto styly, a to ani v těch případech, kdy některé trvají 16 („L’appel du vide“, „Horror vacui“) anebo bezmála 14 („大掃除(笑佛)“) minut. Každá stopa pracuje jen s určitými a mění se pozvolna, plynule. I to napomáhá dojmu konzistentního díla s nějakým vývojem, nikoliv bezhlavé avantgardy (kterou „Hiraeth“ navzdory experimentální nátuře není). Může to vypadat trochu zmateně, tak abychom to vyjasnili, můžeme stručně říct, že celkově se jedná o velmi rozmanitou nahrávku, ale specifickým způsobem.

Varathron

Zajímavé je, že i přes zmiňovanou experimentální náturu je „Hiraeth“ vlastně dost přístupné album. Tedy přinejmenším po většinu svého času, ne vždy. Například v संसार saṃsāra“ jsou určité pasáže v podstatě až chytlavé a i další písničky dokážou nabídnout momenty, které jsou na poslech docela libé. Nikdy to ale není za cenu podbízivosti nebo ztráty jakési – a teď to řeknu dost hloupě – „chytré“ aury. A o pár minut později může příjemnou pasáž vystřídat noisový zářez.

Ze všeho nejdůležitější nicméně je, že v konečném důsledku „Hiraeth“ nabízí vysoce poutavý poslech. Prostředky jsou jistě zajímavé, ale až vytříbenés kladatelství tomu dodá ten punc skutečně kvalitní nahrávky. U Pando se toto splnit podařilo.

Ať se na to koukám z jakéhokoliv úhlu, vidím v „Hiraeth“ mimořádně zajímavou nahrávku. Skoro bych si ji co do zajímavosti dovolil zařadit do širší špičky toho, co letos vyšlo. Každopádně mě provází už nějakou dobu a pořád mám chuť poslouchat dál, pořád v tom lze nacházet další střípky, které se minule úplně neprojevily. Jednoduše výborná záležitost pro ty z vás, kdo dávají přednost dobrodružství a nelpí na stylovém puritánství.