11. Renkespill
12. Kinesisk Alkymi
13. Døden banker på

Atreides – 7,5/10
H. – 6,5/10

Průměrné hodnocení: 7/10

Trollfest je přesně tou kapelou, ke které člověk ani kolikrát neví, jak má vlastně přistupovat. Jejich počínání po očku sleduji zhruba od jejich třetí řadovky “Villanden” a nikdy jsem nevěděl, co si o nich vlastně myslet. Počátky byly i na regulérní trolling bez okolků dost na hovno. Následující deska “En Kvest For Den Hellige Gral”, jakkoliv se na ní začali přibližovat “profesionálněji” míněné tvorbě, mi pořád přišla dost taková nijaká, jako by se Trollfest nemohli rozhodnout, co vlastně chtějí dělat. Až z ukázek z předposlední “Brumblebassen” jsem nabyl jakž takž dojmu, že se Trollfest dostali do polohy, kterou znám v menší míře třeba od “jmenovců” Finntroll – odlehčený folk metal, který si s nadhledem dělá srandu sám ze sebe, přitom ale není vůbec pitomý, spíše naopak. A tak jsem se rozhodl, že na novince “Kaptein Kaos” bych se jim mohl podívat pod kůži trochu víc.

Já se při prozkoumávání alba zastavil už u jeho přebalu, který chtě nechtě připomíná novinku od Edguy a nelze z této strany konstatovat nic jiného než zdařilou parodii, u které mi cukly koutky směrem vzhůru. Pohled do setlistu potom napověděl, že tentokrát si budou Trollfest s nejspíše utahovat z vážné hudby (“Seduction Suit no. 21”) nebo z Rammstein (“Troll Gegen Mann”). Teď už ale k hudbě. Myslím, že nic nezkazím, když řeknu, že jsem víceméně dostal všechno, co jsem očekával. Trollfest jsou na novince zatraceně jistí v tom, co dělají – a dělají to dobře. Nemůžu porovnávat s celými předchozími alby, nikdy jsem se nedokopal k tomu, abych si s určitým despektem nepustil víc než song nebo dva, ale na “Kaptein Kaos” střídají tolik různých výrazů jejich rozplizlého, hnusného trollího ksichtu, že se na ně dá bez problémů koukat.

A k tomu s nadhledem jim vlastním sypají jednu perlu za druhou – ať již vážně či nevážně. “Troll Gegen Mann” sice s “Mann Gegen Mann” od Rammstein nic společného nemá, zato taková “Seduction Suit no. 21” překvapivě není kdovíjakou parodií, nýbrž v rámci možností procítěnou (vážně jsem tohle slovo použil v souvislosti s Trollfest?), melancholickou baladou. Naproti tomu následující “Solskinnsmedisin” je vyloženým úletem ve stylu plážových songů a fotbalových hymen. V “Sagn Om Stein” se pro změnu mihne šansonový nádech podtržený ženským zpěvem. “Kinesick Alkymi” má tak silný asijský feeling (v trollím podání, pochopitelně), že se i Wintersun s posledním albem může jít zahrabat. Zbylé skladby, kterých je dohromady třináct, jsou většinou nějakým skočným, případně šlapavým folk metalem, jenž díky klávesám mnohdy připomíná starší Finntroll. Naštěstí Trollfest vykazují dostatek vlastní invence k tomu, aby se od jmenovců dostatečně odlišili.

A jestli mají Trollfest něco výborně podchycené, jsou to vokály. Kromě krákání Trollmannena najdete pestrou paletu nejrůznějších technik zpěvu a barev hlasu, což jen přidává barvitosti desky. Instrumentální stránka desky rozhodně není k zahození a nelze její kvality nedocenit, ale bez propracovaných vokálů by byla sotva poloviční. Čisté mnohohlasy v refrénech nejsou ničím neobvyklým a “Kapitánu Chaosovi” opravdu sluší. Vůbec je pro mě deska docela velké překvapení, protože něco tak zdařilého člověk nedostane od naprosté většiny kapel, které se zcela vážně vozí na vlně folk/viking/pagan metalu a hrozí na všechny strany. Je na druhou stranu trochu smutné, že dobré folk metalové album (jakkoliv se tomuhle zařazení trochu bráním, protože “Kaptain Kaos” je neuvěřitelný mišunk kdečeho) musí nahrát kapela, která si z toho všeho dělá prdel.

Trollfest si tak můžou s hrdostí podat ruce s Finntroll, protože letošní novinka není nic jiného než veskrze kvalitní materiál, natřískaný zábavou až na půdu. Nepotřebují k tomu deset alkoholových songů, z nichž polovina má prvoplánově názvy podle chlastu, ani heroické eposy. Na padesáti minutách vytvořili dost charakteristický ksicht a pobaví nejen nadhledem, ale i samotnou hudbou. Zkrátka ideální kombinace, když si chcete pustit kvalitní oddychovku a nic neřešit.

Trollfest jsou zcela bezesporu zábavná sebranka – a zábavná jsou i její alba, přistoupíte-li na tu hru, že tahle kapela se v žádném případě nebere vážně a vy ji rovněž nemůžete brát vážně. Pokud to uděláte, pak máte vyhráno, protože v případě “Kaptein Kaos” opětovně dostanete parádní kolekci hravých a veselých (ale naštěstí ne takovým tím debilním způsobem) písniček, mezi nimiž pro mě osobně vedou pecky jako “Ave Maria”, “Solskinnsmedisin” (“I wanna go to the Cabana party” je těžce kultovní!) nebo “Sagn Om Stein”. Potud všechno v nejlepším pořádku. O trochu víc mi ovšem vadí, že se “Kaptein Kaos” poměrně rychle oposlouchalo, takže zatímco někdy po druhém, třetím poslechu bych hodnotil nejspíš stejně jako kolega nade mnou, po trochu delším čase ve společnosti novinky Trollfest jsem si uvědomil, že někdy už kolem pátého, šestého poslechu to prostě přestává být ono a pomalu se v některých momentech začínám nudit… obzvláště v první půlce, která je o něco slabší než ta druhá…