16. Defeat
17. Dull Dead Future
18. To Smite
19. A Brutal Truth
20. Flytande Död

Hrací doba: 32:10

Jméno Axis of Despair asi nikomu moc neřekne, ale grindcore drtí už od roku 2013. Co naopak pozornost upoutá, je pohled na sestavu. Za bicími tu nesedí nikdo jiný než Anders Jakobson z legendárních Nasum a společnost mu dělají spoluhráči z Coldworker, Oskar Pålsson a Joel Fornbrant, jež doplňuje kytarista Kristofer Jankarls. Výčet kapel, ve kterých tito borci z Öreba dříve působili nebo stále působí, je obsáhlý. Ve směs se jedná o všemožné deathmetalové a grindcorové kapely většího či menšího významu, z nichž největší otisk zcela jistě zaznamenali právě Nasum, a to je ostatně hlavní důvod, proč mě vůbec tahle kapela zajímá.

Deska „Contempt for Man“ splňuje všechny žánrové náležitosti. Je to prostě grindcore se vším všudy. Na rovinu píšu, že kvality opusů např. oněch Nasum nemá, ale stále představuje toto zběsilé řemeslo v dobrém světle. Rozhodně je z toho znát, že se nejedná o žádné nováčky. Album zní profesionálně, ať už hráčsky nebo producentsky, ostatně vyšlo u Southern Lord, a za tu půl hodinu se tu prostřídají všechny možné grindové postupy. Co tomu ale schází, je právě fakt, že kromě splnění těchto všech povinností, se kterými jsem před prvním poslechem tak nějak počítal, tu bohužel není nic moc navíc.

S přibývajícími poslechy jsem si oblíbil pár skladeb či alespoň pasáží. Sem tam se objeví dobré riffy a zajímavé zvraty, ale dokázal bych si jich představit více. Ono to vše dokáže sice zabavit, o vřavě na koncertech vůbec nepochybuji, ale přesto se nedokáži ubránit dojmu, že tohle album mělo být sakra daleko lepší. Být inovativní v grindcoru je možná větší kumšt, než se může zdát, avšak u Axis of Despair není znát ani snaha po zkoušení něčeho neobvyklého. Na jednu stranu to funguje, občas to v sobě má i sílu klasiků Terrorizer („Pre-Emptive Nuclear Strike“) nebo Napalm Death („Lockdown“), ale někdy jsou ty sypačky lehce zaměnitelné a slušela by tomu nějaká obměna.

„Contempt for Man“ bych mohl rozdělit na dvě půlky. Postupem času jsem si začal více libovat v té druhé. Sice se to tu sype stále v tom klasickém švédském stylu, ale právě v polovině alba se se skladbami „Crush the Empire“ a již zmiňovanou „Pre-Emptive Nuclear Strike“ začínají objevovat ty lepší kousky. „Crush the Empire“ na chvíli dokonce opustí grindový styl, což je velice příjemné osvěžení a jako by to tak působilo i na celou nahrávku. Nejenomže mě tento předěl vždy probudil, ale skladby po něm mě baví, dá se říci až do samotného závěru. Takové „Into the Hard Earth“ nebo „Dull Dead Future“ jsou grindem, co se musí líbit, a i ostatní věci tu řežou moc příjemně.

Axis of Despair nahráli solidní nahrávku, ale netřeba z toho dělat něco víc. Fanouška grindcoru potěší, svátečnímu posluchači připadne stejná jako všechno ostatní a po pravdě nebude daleko od pravdy. Je škoda té první půlky, která pro mě znamená spíš pouhé čekání na tu druhou, kde se dají věci konečně do pohybu. „Contempt for Man“ je celkově příliš usedlé a ani rozmáchlost celé desky tomu zrovna nepřidává. Na druhou stranu to má daleko ke zklamání typu posledních Pig Destroyer, výsledný dojem z „Contempt for Man“ je totiž i přes výtky spíše pozitivní a lehce nad průměrem, ale čekal jsem víc.