03. Kr. Vy. Rites
04. Kr. Vy. Portals
05. Resurgence of Primordial Void Aperture
06. PhSPHR Entropy

Hrací doba: 41:53

Clavis Secretorvm / Sentient Ruin Laboratories

Když jsem poprvé viděl název DSKNT, okamžitě mě napadlo, že to zní skoro jako „diskant“. Anebo taky „diskont“. Ani jedna z těchto možností naštěstí není správně – alespoň předpokládám. Přinejmenším hudební náplň debutového alba „PhSPHR Entropy“ tomu neodpovídá. Což je jenom dobře, protože v opačném případě bychom byli ochuzeni o povedenou nahrávku, kterou si na následujících řádcích v krátkosti představíme.

Hlavní postavou tohoto švýcarského projektu je jistý Asknt, někdy též známý jako Sinnihr. Zachytit jste jej mohli například jako bubeníka v řadách Aion, jejichž slušný debut „Verses of Perdition“ vyšel u Avantgarde Music. Kapela se ovšem posléze rozpadla. Já osobně jsem zachytil i existenci Exordium (taktéž už nefunkční projekt s jedním albem na kontě), ale na triku má toho borec víc. V DSKNT se stará o veškeré nástroje a se zpěvem mu pomáhá kolega Quasar ze skupin Blakk Old Blood (jeden jejich demosnímek jsem také kdysi recenzoval) a Antiversum.

Říct, že se DSKNT prezentují moderně pojatou formou black metalu, by asi bylo dost jednoduché, ale ono to vlastně docela sedí. Důraz se tu klade na atmosféru, na hloubku sdělení, nechybí ani krapet disonance… vlastně bychom klidně mohli přistoupit k obligátním slintům o nezemských inspiracích, metafyzických prožitcích a esoterických zkušenostech, ale to si rád odpustím, protože nás to všechny beztak už dávno nudí.

Stejně nám ve výsledku mnohem lépe poslouží jednoduché sdělení, že „PhSPHR Entropy“ je kvalitně poskládaná i zahraná deska. Asi není sporu o tom, že si bere inspiraci od jiných a že to na ní jde slyšet, ale DSKNT je důkazem, že když se s vlivy pracuje citlivě a když nechybí talent, vůbec to nevadí a mohou z toho také vznikat nadprůměrná díla.

Když se podíváte na podobné umělce na Metal-Archives, najdete zde standardní výčet jmen jako Deathspell Omega nebo Blut aus Nord. Jisté paralely s nimi samozřejmě není problém nalézt, ten vliv zde nepochybně je. Což ovšem nemůže nikoho překvapit, jelikož tvorba těchto dvou kapel se s odstupem let ukazuje jako zcela zásadní pro další vývoj celé jedné větve blackmetalového žánru. Vedle nich by se ovšem nebál jmenovat ani formace jako Aosoth, pro mě za mě novější Blaze of Perdition, obecně klidně i celá taková ta okultní odnož black metalu (stále se bavíme o hudební podobnosti, ne nutně tematické).

Někde na téhle ose se tedy produkce DSKNT pohybuje. Nedivil bych se, kdyby vám z toho čelist na zem nespadla, samozřejmě to chápu – vždyť takových seskupení tu už v posledních letech bylo. A DSKNT zcela jistě nebudou poslední. Nicméně pokud vás tento směr ještě vyloženě neirituje, „PhSPHR Entropy“ bych vám k poslechu určitě doporučil. Kupříkladu rozjezd „Kr. Vy. Portals“ je prostě skvělý a za slyšení myslím stojí, jeho účinek je pak ještě větší o to, že mu předchází industriální minuta „Kr. Vy. Rites“. Kvalitních a dost chytře vymyšlených motivů a pasáží je však na desce o poznání víc. Dost na to, abych byl já osobně s výsledkem spokojen.

„PhSPHR Entropy“ mě dost příjemně překvapilo. Navzdory očividné inspiraci u jiných se totiž jedná o sebevědomovou nahrávku, která nevyznívá jako sprostá kopírka ostatních. Na to je totiž až příliš dobrá. Za mě určitě ano.