Label: Avantgarde Music

01. Earth
02. Rivers
03. Lakes
04. Tides

Against PR

Počátky bývají těžké a málokdy se stává, že je raná tvorba hudebních kapel skutečně dobrá. Většina skupin nějak začne na koleně v nevalných podmínkách, skrze demosnímky, ípka nebo splitka pomalu postupuje kupředu až k prvnímu dlouhohrajícímu albu. Když se daří, v albech pokračuje a pomalu si buduje svou pozici; když se nedaří, oním prvním albem (a mnohdy ani tím ne) to končí. Během celého tohoto procesu však skupina neutváří jen to, jakou má pozici na scéně, ale tvaruje i sama sebe zdokonalováním své hudby. Což samozřejmě nutně neplatí jen pro muziku, ale i pro jiná odvětví, když už jsme u toho.

Takový je obecný model – postupné zdokonalovaní a obrušování své vlastní tvorby (to, že se to někdy může zvrhnout na opačnou stranu, tedy ve stagnaci, už je jiná věc, kterou nyní ponechme stranou). Ne vždy však tento obecný model platí a jistě jsou i formace, jež nabízí kvalitní a především promyšlenou hudbu již na počátku své cesty. Jinými slovy řečeno, jsou to ty výjimky potvrzující pravidlo a jsou vysoce zajímavé již na svém počinu.

Italové Earth and Pillars patří právě do této sorty. Abychom si rozuměli, nutně netvrdím, že to, co toto trio předvádí na své debutové desce “Earth I”, je rovnou něco geniálního a originálního, protože to by bylo skutečně troufalé a rozhodně přehnané prohlášení. Nebojím se však tvrdit, že je to zcela jistě zajímavé. A ačkoliv přílišnou originalitou Earth and Pillars neoplývají (k tomu se ještě dostaneme podrobněji), rozhodně v jejich hudbě vidím smysl i nějakou myšlenku.

Základem hudby Earth and Pillars je atmosférický black metal. Italové si hned na prvním počinu ukousli odvážné sousto v podobě více jak 50minutové stopáže na ploše pouhých čtyř skladeb, z nichž jedna, jmenovitě “Earth”, ještě trvá jen šest minut a zastává roli intra. Naštěstí se ovšem kapele podařilo toto sousto důstojně sežvýkat i spolknout, takže i když takovou “Rivers” vyhnali nad 17minutovou hrací dobu, posluchač se rozhodně nenudí. Earth and Pillars s jistotou a s rozvahou tlačí své kompozice v dlouhých repetitivních pasážích a postupně budují hlubokou atmosféru, jejímž útrobám rozhodně není těžké podlehnout.

Mohlo by se zdát, že vzhledem k délce písní a i oné částečné monotónnosti bude produkce Earth and Pillars spíše pomalejšího rázu, avšak skutečnost je někde jinde. Přestože Italové mají hodně daleko do nějaké tradiční sypačky, v drtivé většině stopáže “Earth I” se pohybují v rychlejším až rychlém tempu. Hudba má ovšem tu vlastnost, že i přes svou rychlost nepůsobí vůbec agresivně, naopak je spíše meditativního rázu — což ostatně plně koresponduje se zařazením Earth and Pillars do atmosférické odnože black metalu. Na první poslech se “Earth I” tváří poměrně dost monotónně, možná až neprostupně (což nijak neznamená, že by to snad zpočátku mělo být nudné), ale když si nahrávka trochu sedne, velmi záhy se ukáže, že Italové do svých kompozic dokázali propašovat i množství výtečných, místy až skutečně působivých momentů.

Až posud by se mohlo zdát, že je “Earth I” excelentní deskou, což svým způsobem vlastně je, ale rozhodně není bez chyby a právě nyní se k tomu háčku dostáváme. Jak už asi tušíte, je jím přesně to, co jsem již naznačil výše, když jsem řekl, že přílišnou originalitou Earth and Pillars neoplývají. Stačí jejich atmosférický black metal pojmenovat jen trochu jiným přívlastkem a okamžitě budete vědět, oč běží. To, co skupina produkuje, totiž naprosto přesně spadá do šuplíčku takzvaného cascadian black metalu. A ano, je to přesně tak, co vás teď nejspíš napadlo – i nad hudbou Earth and Pillars (podobně jako snad nad všemi skupinami podobného zaměření) se vznáší mocný opar samotných zakladatelů tohoto specifického druhu black metalu. Samozřejmě nemluvím o nikom jiném než o Wolves in the Throne Room.

Přestože je mi “Earth I” vlastně velmi sympatické, bylo by nefér nepřiznat barvu – vliv Wolves in the Throne Room je z hudby Earth and Pillars cítit skutečně hodně. Na druhou stranu, ačkoliv na vrcholná díla samotných “Vlků v trůním sále” Italové nemají, rozhodně dle mého názoru patří k těm nejkvalitnějším následovatelům hudební cesty bratří Weaverů.

V případě, že máte Wolves in the Throne Room rádi, rozhodně s poslechem Earth and Pillars neváhejte, jelikož v případě “Earth I” dostanete silnou a hutnou atmosféru, jež vás chytne za srdeční sval – tedy za předpokladu, že se na veškeré další formace tohoto druhu nedíváte skrz prsty a neodmítáte je již apriorně. Pokud Wolves in the Throne Room neznáte a máte rádi alespoň atmosférický black metal (jestli to vůbec jde), pak s poslechem rovněž neváhejte. I přes zjevnou inspiraci u známějšího jména totiž Earth and Pillars stvořili výtečné album, jež v tomto ranku patří do první ligy, a obzvláště pokud vezmeme v potaz, že jde o debutovou práci, je palec nahoru bezesporu na místě.