04. Suuri pää taivaasta
05. Myöhempien aikojen pyhien teatterin rukoilijasirkka
06. Dub kuolleen porton muistolle
07. Muukalainen puhuu
08. Kerettiläinen vuohi

Hodnocení: 10/10

V posledních letech se nám tu začal objevovat jeden velice pěkný „trend“, kdy se v každém roce objeví nějaká nová, neznámá a neokoukaná kapela, jejíž debut je absolutní skvost aspirující minimálně na jednu z desek daného roku. Například loni to byli finští soudruzi Курск se svým sovětským doom metalem „Черно“. O rok dříve si zase pro sebe titul začínající kapely s dokonalou hudbou uzmuli avantgardně-progresivní Norové In Vain. A letos? Letos tato pozice připadá na další finské uskupení Oranssi Pazuzu.

Курск loni zaujali svou naprosto originální prezentací a image podpořenou vskutku výsostným doomem. In Vain zase svého času vyráželi (a vlastně stále ještě vyrážejí) dech inteligentní a promyšlenou kombinací různých žánrů, čímž vytvořili uhrančivou paletu různorodých nálad a pocitů. A čím jsou originální Oranssi Pazuzu? Odpověď nemůže být jednodušší: jenom a pouze hudbou. Povedlo se jim totiž najít recept, podle něhož totiž v podstatě ještě nikdy nikdo nevařil (nebo alespoň ne tak chutně). Pokud vám někdo tvrdí, že v hudbě již bylo řečeno vše, že dnešní kapely jsou jen kopírky těch dřívějších a že po novém tisíciletí již nevzniká originální muzika, tak kecá. Anebo ještě neslyšel Oranssi Pazuzu… anebo poslouchá jen mainstream, kde většina skupin opravdu zní na jedno brdo. Ta opravdu nejoriginálnější a nejosobitější muzika totiž vzniká právě v podzemí, kde se ještě nebojí experimentovat. A Oranssi Pazuzu jsou toho jasným důkazem. Vždyť kolik jste již slyšeli neředěných kombinací black metalu a psychedelie?

Ano, Oranssi Pazuzu na svém debutu „Muukalainen puhuu“ vládnou právě těmito dvěma na první pohled neslučitelnými žánry. Jenže hudba obecně (a v tom je jedno z jejích největších kouzel) má hranice pouze tam, kde má hranice hudebník, a pokud má člověk myšlenku, dá se skloubit téměř cokoliv. Samozřejmě může vzniknout i neposlouchatelný paskvil, zvláště pokud kapela míchá cokoliv s čímkoliv, jen aby byla zajímavá, stejně tak ale může vzniknout i absolutní klenot. A to je právě případ Oranssi Pazuzu. S deskou „Muukulainen puhuu“ se vydáte do hlubokých končin kosmu, odkud již není návratu. Jak vás deska jednou uhrane, budete se s ní na astrální cesty vydávat stále častěji. A stále hlouběji do nekončeného vesmírné prostoru.

Pokud bychom měli Oranssi Pazuzu porovnat s hvězdou kosmického black metalu Darkspace (vím, že jsou Darkspace kapelou sami pro sebe a téměř s ničím neporovnatelní, ale jde nám teď o atmosféru, ne přímo o samotnou hudbu), tak Švýcaři ničí posluchače obrovským nátlakem na psychiku, stísněností z obrovského, nikde nekončícího prostoru, Finové jsou v tomto ohledu o trochu „jemnější“, přestože i oni dokáží navodit pocit nekonečné prázdnoty. Jejich hudba je spíše meditativního rázu. Darkspace vás pohltí a rozloží na atomy jako černá díra, ve světě Oranssi Pazuzu plujete vesmírem kolem hvězdokup, skrze mlhoviny a hvězdný prach a přímo hltáte každý okamžik na tomto místě „odjinud“.

Oranssi Pazuzu

Naprosto vulgárně, jedním slovem (ale svým způsobem výstižně, i když vzhledem ke kvalitě alba mírně nepatřičně) by se hudba Oranssi Pazuzu dala popsat jako „vyhulená“. Opravdu to tak ale chvílemi zní, přívlastek „psychedelic“ holt v jejich případě není jen na ozdobu. Jedná se opravdu o jednu z nejoriginálnějších záležitostí (nejen) letošního roku. Uznávám, není to hudba pro každého, právě naopak, je to těžká deska, pokud ale vyhledáváte alternativnější věci, vymykající se absolutně všemu, co jste kdy slyšeli, zkuste hledat ve vesmíru. Některé hvězdy jsou opravdu zářivé.