03. Tortuous Existence
04. Blackened Skies
05. The Plague Thrives
06. Penitents Road
07. Dancing with Death

Hrací doba: 40:28

Španělských blackmetalistů Pestkraft jsem si poprvé všimnul před dvěma lety, když vydávali své debutové minialbum „Pest“. Po hudební stránce mě 24minutová nahrávka nijak zásadně nezaujala, ale vcelku se mi líbila „morová“ image Pestkraft. Na což ostatně odkazují i názvy (kapely, nahrávek, songů), o všudypřítomných morových maskách na fotkách, obalu či v rámci koncertní prezentace ani nemluvě.

Nicméně atmosférické promo fotky nedokážou převážit nedostatky v hudební rovině, tudíž jsem Pestkraft odložil, aniž bych někdy plánoval se k jejich tvorbě vracet. Uběhly dva roky, jsme plus mínus v současnosti, a čistě náhodou si všímám, že Pestkraft koncem letošního dubna vydali svůj dlouhohrající debut „Litanies of the Plague“. Ačkoliv mě pilotní kraťas nijak zásadně nebavil, nakonec zvítězila zvědavost a já dal téhle pětičlenné smečce, jejíž bubeník se jen tak mimochodem angažuje i v norsko-italsko-španělském projektu Funeral Harvest, jenž má na kontě dost solidní demosnímek „Bunker Ritual Rehearsal“ vydaný pod Iron Bonehead Productions, druhou šanci.

Řadovka žádné skladby z „Pest“ neopakuje a nabízí jenom nové fláky – celkem jich je sedm a dohromady dávají na čtyřicet minut black metalu. To mi nijak nevadilo, protože jak už jsem řekl, první EP nebyl žádný zázrak. O poznání víc už mě ale mrzí skutečnost, že ani „Litanies of the Plague“ žádné velké zlepšení nepřináší. S výjimkou zvukového kabátku, který je nyní o něco čitelnější a ne tak přidušený (ponechám na vašem osobním zvážení, zdali je to dobře, anebo špatně), se totiž nezměnilo prakticky nic.

Produkce Pestkraft je nade všechno taková… nijaká. Španělé nemají vlastní výraz, vlastní ksicht, nemají zmáknutou náladovou stránku, chybí jim nějaké estetické a atmosférické směřování za nějakou konkrétní vizí. Vlastně se takový black metal i docela nepohodlně popisuje, protože jde o… prostě obyčejný standardní black metal ve vší jeho průměrnosti. Black metal tak průměrný, až je vlastně podprůměrný.

Zmiňoval jsem vizuální stránku Pestkraft, kterážto se otáčí okolo morové epidemie. Nicméně aby koncept došel do stavu, kdy by dokázal posluchače skutečně uspokojit, bylo by nutné propojit vizuální a hudební aspekt hlouběji a organičtěji. Za aktuálního stavu byste nejspíš vůbec nepochopili, o čem že to Pestkraft chtějí zpívat, kdybyste neviděli fotky a obaly. Což je samozřejmě nešťastné, protože koncept – a obzvlášť takový – by mělo jít vycítit primárně z té hudební stránky, vizuál by jej měl „pouze“ podtrhnout a dát mu punc něčeho navíc. U Pestkraft ovšem zůstává morová stylizace pouze na úrovni plané image bez hlubšího smyslu. A to je samozřejmě politováníhodné.

Pestkraft

Z konkrétních písní nejlépe vyznívá asi třetí „Tortuous Existence“ s ucházející ústřední kytarovou linkou a poslední, ještě o něco poslouchatelnější, „Dancing with Death“. Jenže i v těchto případech se nebavíme o kompozicích, které by se mohly pochlubit čímkoliv, díky čemu by se dalo říct, že byste je měli chtít slyšet. V jejich případě se bavíme dejme tomu o průměru. A vzhledem k tomu, že jsou na celém „Litanies of the Plague“ tím nejlepším, je asi zřejmé, že většina desky spadá do podprůměru.

O nějaké spokojenosti nelze hovořit ani náhodou. „Litanies of the Plague“ je jednoduše nudná, nevýrazná a bezvýrazná deska, jejímž poslechem nemá smysl ztrácet čas. Kdyby to bylo alespoň tak špatné, aby se tomu dalo vysmát, ale ani to ne… tady se hraje absolutní nuda a šeď.