05. Безбожие
06. Пустой
07. Чистилище
08. Суицид

Hrací doba: 38:06

Narcoleptica Prod.

Ruská metalová scéna je sice hodně rozsáhlá, ale také poměrně uzavřená a drtivá většina kapel nikdy nepřekročí hranice své rozlehlé domoviny, díky čemuž Rusové vyvážejí ven jen minimum metalových skupin. Nicméně, po rozmachu internetu se v tomto ohledu situace poněkud zlepšila, takže už není zas až takový problém, aby se ruské kapely dostaly i do našich přehrávačů. Konkrétně do toho mého přehrávače se takovýmhle způsobem v nedávné době dostali jistí Project VIII, jejichž domovským městem je dálný Vladivostok na samém východě Ruské federace.

Project VIII je šestičlenná formace, jejíž členové sice ve svých portfoliích již nějaká dřívější působiště mají, nicméně se ve všech případech jedná pouze o lokální kapely, o nichž nikdo z nás beztak nikdy neslyšel. Tak či onak, Project VIII je nový projekt (jak příznačné pojmenování vzhledem k názvu), jenž má aktuálně na kontě debutovou placku, jejíž název zní „Чистилище“, což v překladu znamená „Očistec“.

Poslech „Чистилище“ však žádným očistcem není, ať v tom dobrém či špatném významu. Debut Project VIII totiž zdaleka není tak působivý a pohlcující, dokonce ani tak extrémní, aby se dalo mluvit o očistném poslechu v tom smyslu, jakým dobře funguje kupříkladu noisová hudba; zároveň ale zdaleka není tak špatný, aby jeho poslouchání bylo nějakým utrpením. Ve skutečnosti je nahrávka tak nějak mezi tím, ale možná trochu překvapivě inklinuje spíše k tomu dobrému dojmu. „Чистилище“ je totiž vcelku povedená deska – sice ne tak, aby člověka vyloženě položila, ale i tak určitě lepší, než jsem v předstihu očekával.

Project VIII sami sebe označují jako depresivní black metal, což se asi dá přijmout, nicméně jak už tomu tak bývá, spíš jen jako čistě formální označení, jelikož nějak obzvlášť depresivní ta muzika vážně není. Žiletky a oprátky tedy můžete nechat bez povšimnutí dále spát. To už to má spíš blíže k nějaké melancholii, i když vysloveně melancholická muzika to také není. Tak či onak, Rusy rozhodně ctí to, že „Чистилище“ není takový ten vysloveně neobjevný depressive black metal à la Nocturnal Depression a nezní to jako tisíc dalších úplně stejně laděných skupin. Ani ten vokál není takový ten typický uječený „sebevražedňák“.

Nicméně, nejdůležitější je to, že se „Чистилище“ poslouchá fakt hodně dobře a dokáže člověka zabavit — a obojí o poznání lépe, než byste čekali od úplně neznámé debutující formace z dálného východu. Netvrdím, že snad Project VIII nahráli nějaký vyslovený majstrštyk, jenž by převrátil vaše vnímání hudby, protože do něčeho takového má tohle album přece jen na světelné roky daleko, ale to nic nemění na tom, že ta muzika má hlavu a patu, melodie výborně fungují a nejsou vtíravé, přiteplalé, klišovité, ani jim nejde přisoudit žádný jiný negativní přívlastek. Trochu té atmosféry se taktéž dostaví, byť o hypnóze či posluchačském transu se mluvit nedá, a nějaké ty povedené momenty, které člověku utkví v hlavě, se rovněž najdou. Stručně řečeno – celých 38 minut, na nichž se stopáž „Чистилище“ zastavila, ubíhá ve velmi příjemném a nenudícím duchu.

Project VIII - Чистилище

Abych se byl upřímný, tak trochu jsem očekával, že to bude volovina, že přetrpím několik poslechů a pak si v recenzi zase jednou s chutí zanadávám. Nicméně, o to víc potěšilo, že se z „Чистилище“ nakonec vyklubala tak sympatická nahrávka… nemůžu sice tvrdit, že bych z toho vyloženě seděl na prdeli, ale ten poslech mě bavil a dokážu si úplně v pohodě představit, že si to někdy v budoucnu rád pustím i znovu, což rozhodně není tak úplně málo. A jestli to doporučuji k poslechu i vám? Inu, nevidím důvod, proč bych měl kohokoliv odrazovat — rozhodně mi dává větší smysl poslouchat věci jako Project VIII, než zabíjet čas s přeprodukovaným „Nuclear Blast metalem“.