Země: Slovinsko Hrací doba: 39:52 K recenzi poskytl:
|
The Canyon Observer je (relativně novým) slovinským příspěvkem do sludge/post-metalové scény. Tahle pětice z hlavního města Lublaně má již z minulosti na kontě dvě EPčka, jmenovitě „Chapter I: The Current of Her Ocean Brings Me to My Knees“ z roku 2011 a „Chapter II: These Binds Will Set You Free“ z roku 2012. První dlouhohrající deska se ovšem objevila až ke konci loňského roku – jmenuje se „Fvck“ a právě jí se teď zlehka podíváme na zoubek.
Jistě bude stát za to se zastavit u toho, co The Canyon Observer vlastně produkují za muziku… i když, já už jsem to vlastně vykecal hned na začátku recenze. Slovinci hrají hutnou nálož sludge smíchané s post-metalovou atmosférou, což je věc, která na první pohled, zvláště v kontextu posledních pár let, asi nevypadá jako nějaké velké terno. Nicméně je nutno doplnit, že The Canyon Observer si do svého popisku hudební škatulky plácli ještě jednu věcičku, která by s kartami mohla po čertech zamíchat a která okamžitě vystřeluje zvědavost o poznání výše – noise.
Bohužel, s tím hlukem to na „Fvck“ zas až tak slavné není. Netuším, jak na tom v tomto ohledu byla starší tvorba, protože tu neznám, ale co se týče řadového alba, tak se skutečný noise dostane ke slovu až v úplném finále posledního tracku „All of Her, Mine“. Je pravda, že ten nástup hluku je zdrcující, má působivý účinek, skladbu mohutně vygraduje a zcela jednoznačně tak patří k tomu úplně nejlepšímu, co „Fvck“ nabízí. To je samozřejmě super, avšak i přesto jsem potajmu doufal, že The Canyon Observer budou noisovat více.
Je to sice škoda, ale na druhou stranu, jinak je „Fvck“ stále chytře poskládané. Nečiší z toho do uší bijící klišé, přechody mezi sludgovou zatěžkaností a post-metalovými momenty, které tomu dodávají trochu svěžesti, jsou funkční, nepůsobí strojeně a dávají mi smysl. Je znát, že The Canyon Observer mají povědomí o tom, co a jak chtějí hrát. Hlavně zmiňovaná „All of Her, Mine“ je vysoce povedená a nejen díky onomu propíranému noisovému závěru je podle mě vrcholným bodem celého „Fvck“. Nicméně taková „Bounds Tied Tight“ má rovněž několik dost povedených nápadů a baví mě i post-metalová trojka „Lost in Silence“, v níž se Slovinci obejdou bez sludgového riffování.
Zní to dobře? Ono to dobré vážně je, ale přesto „Fvck“ trochu postrádá jednu věc – větší schopnost si vynutit pozornost posluchače. Všechno je to vlastně super, ale i navzdory tomu má nahrávka tendence sklouzávat jen ke kulise, což mi připadá jako škoda, protože jinak je tu potenciálu habaděj. Když se člověk soustředí, je to výborné, ale chybí tomu ta síla, aby vás to skutečně vtáhlo dovnitř a pohltilo. I přesto mi však z poslechu alba zůstaly kladné dojmy.
Na závěr si neodpustím ještě poznámku k názvu „Fvck“. Ten mi při vší úctě přijde zcela samoúčelný a jaksi jsem zde nenašel jediný důvod, jenž by obhajoval vulgární pojmenování. Zvláště s tím, jak The Canyon Observer znějí, mi to připadá neopodstatněné a spíše to odrazuje, než přitahuje. I to je škoda.