07. Malfunction of the Accelerator
08. Oh Dear Evil Capillarity!
09. Waltz 9
10. Zubatá [Pražský výběr cover]

Hodnocení: 8/10

facebook / bandzone

U většiny začínajících kapel je po prvním koncertě další opravdu velkým cílem vydání debutové desky, které ve většině případů slouží jakožto takové představení skupiny posluchačům a případným fanouškům. Samozřejmě by mě někdo mohl chytnout za slovo a argumentovat začínajícími formacemi, v nichž se angažují muzikanti známí z jiných projektů, jejichž alba jsou mnohdy očekávána, nicméně když pomineme tento případ, většinou platí obecně to, co padlo před chvílí. Přesto jsou skupiny, které se tomuto schématu vymykají a v době, kdy vydávají svou první dlouhohrající placku, už to nejsou žádní nazdárkové, ale kapela, jež má vybudované jméno a nemalou fanouškovskou základnu, která se na desku jenom třese. A přesně takovým případem jsou Hentai Corporation. Samozřejmě jim tento status nespadl do klína jen tak z nebe a stojí za ním roky intenzivního koncertování a tuny vystoupení, na něž si jejich návštěvníci budou ještě drahnou dobu pamatovat…

Tak či onak už byli Hentai Corporation v době vydání první řadovky s dost krkolomným názvem “The Spectre of Corporatism: Starship Shaped Schnitzels from Planet Breadcrumbs Are Attacking a Giant Tree Monster Who Has a Vagina and Holds Hitler Hostage” v pozici, kdy neměli překvapit, ale měli potvrdit, že nejsou “jenom” kapela excelentních koncertů, ale že jejich hudba dokáže bavit i ve studiové podobě. Na malém ípku “Dokktor Zaius”, které vyšlo v roce 2011, to fungovalo, ale EP o čtyřech písničkách je přece jenom něco docela jinačího než řadovka. Nicméně pohádka o jedné sice úchylné, ale extrémně talentované kapele má (prozatím) šťastný konec. “The Spectre of Corporatism: Starship Shaped Schnitzels from Planet Breadcrumbs Are Attacking a Giant Tree Monster Who Has a Vagina and Holds Hitler Hostage” je totiž přesné takové, jaké byste od někoho jako Hentai Corporation čekali – je ujeté, ale zároveň fakt parádní.

Pomineme nyní živou show, na níž až doposud věhlas Hentai Corporation z největší části stál, a pojďme se bavit čistě o muzice. Ta je především hodně hravá, taková vážně nevážná, podobně praštěná, jako jsou i její autoři, ale v tom dobrém slova smyslu. Zároveň s tím je to ale hudba hodně inteligentní… jakkoliv samotní muzikanti dělají na každé akci a v každém rozhovoru kraviny a střílí vulgarismy s kadencí rotačního kulometu, hudebně je to fakt chytré, otevřené a příjemně neortodoxní, netradiční, nezařaditelné. Na “The Spectre of Corporatism: Starship Shaped Schnitzels from Planet Breadcrumbs Are Attacking a Giant Tree Monster Who Has a Vagina and Holds Hitler Hostage” najdete skoro všechno od výborného hardrockového vypalováku “Oh Dear Evil Capillarity!” až po pasáže, které by se nemusely ztratit ani u death metalové smečky… a dále skoro všechno mezi tím. Někdy je to skoro až smršť různých nápadů, instrumentálních hříček a malých detailů, ale i přesto všechno to album drží naprosto bez problémů pohromadě a dokonce ani nepůsobí nějak profesorsky avantgardně, nýbrž stejně živočišně jako samotné koncerty.

Tomu všemu napomáhá i fakt, že všichni členové kapely jsou jednoduše výborní instrumentalisté a předvádějí na své nástroje hodně vypečené kousky, každý z nich si umí vzít slovo a vpálit tam skvělou instrumentální linku jak nic. Hodně dopředu muziku táhne Petr Škarohlíd, jenž sází kytarové riffy se stejnou samozřejmostí jako nepřeberné množství různých vyhrávek a parádiček napříč mnoha žánry. Baskytarový kolega Matouš Duraj se sice se svým nástrojem do popředí nedostává až tak často, ale když už se tak stane, vždycky je jeho baskytara skvělá. Hodně velký prostor dostaly klávesy Františka Kouckého, které se mnohdy starají o hlavní motivy songů a jsou tím prvním, co si posluchač zapamatuje – jako příklad se přímo nabízí uvést hitovou “Equilibristic Brides” s okamžitě zkultovnělým videoklipem s nahatými bobry, v níž jsou právě klávesové party hodně výrazné. Z instrumentální sekce tedy vyznívají nejkonvenčněji bicí Zdeňka Šťávy, jenž však všechen ten cirkus svou hrou bezpečně jistí zezadu, ale na druhou stranu, ani zde se rozhodně nejedná o nudné a neměnné bum-čvacht tempo. Tomu všemu pak vládne variabilní zpěv, který je stejně excentrický jako jeho majitel Radek Škarohlíd. Ten dokáže vytáhnout všechno od rockového chrapláku až po všemožné druhy extrémních vokálů, za něž by se kolikrát nemusely stydět ani ty nejbrutálnější metalové sebranky.

Oba songy, jejichž názvy už v předchozích řádcích padly, tedy “Equilibristic Brides” a “Oh Dear Evil Capillarity!” patří čirou náhodou i mezi mé favority (ostatně snad i proto jsem je jako příklady vybíral), ale rozhodně by zde měly zaznít i další kusy. Po úvodním nášupu v podobě prvních tří válů, z nichž kromě zmiňované “Equilibristic Brides” hodně baví i hravá “Tragedy of Uncle Hitler” (a vlastně i “Ethereal Prayer”, která slouží jako energický otvírák – ovšem přesně v duchu Hentai Corporation), přijde vhod výrazné zpomalení v podobě “Lost in Tensions?”. Jenže to, co se zpočátku tváří jako klasická balada (a že úvod ukazuje, že by ji Hentai Corporation rozhodně zvládli, protože to v jejich podání nezní jako patos od nějakých teplometů, jak je u balad v posledních letech bohužel zvykem), se postupně poněkud zvrhne… ale o co klidnější jsou první dvě třetiny písničky, o to našlapaněji pak působí poslední kytarová třetina.

Přestože je “The Spectre of Corporatism: Starship Shaped Schnitzels from Planet Breadcrumbs Are Attacking a Giant Tree Monster Who Has a Vagina and Holds Hitler Hostage” opravdu vyrovnané album a vlastně každý song, který se zde nachází, má určitě něco do sebe, mým osobním třetím vrcholem nahrávky je šestá “The River”, což je jeden z nejnápaditějších kousků, s nimiž Hentai Corporation přišli – a vzhledem k tomu, jak je jejich muzika nápaditá obecně, je jasné, že to už musí být – a opravdu tomu tak je. Tohle je totiž přesně jedna z těch skladeb, kvůli nimž jsem výše tvrdil, že místy je to smršť nápadů, protože zde se toho na ploše necelých tří a půl minut vystřídá opravdu dost. Je však důležité zmínit, že to není žádná samoúčelnost, ale že v jádru je to pořád především rocková písnička, což je prostě… no, super.

Sekci vlastních songů uzavírá pěkná instrumentálka “Waltz 9”, jež by za normálních okolností působila jako výborné outro za tím hudebním vodopádem, který se odehrával v předcházejících minutách, kdyby po ní nenásledovala ještě jedna položka, byť zrovna ta může být do jisté míry chápana jako takový bonus. Jedná se totiž o předělávku legendární “Zubaté” od české rockové klasiky Pražský výběr. Hentai Corporation si se songem dost pohráli a dodali mu svůj vlastní ksicht, což je z mého pohledu rozhodně chvályhodné, protože prostě snad nikdy nepochopím covery pojaté jako doslovné přehrání originálu, ale zároveň je v tom ta předloha pořád slyšet, což je vlastně ještě chvályhodnější. A přestože jsem nikdy nebyl a pořád nejsem příznivcem předělávek, tak pokud jsou provedené způsobem, jaký předvedli právě Hentai Corporation na “Zubaté”, tak se proti tomu nedá namítat vůbec nic a lze opět jen pochválit.

Závěrečný verdikt recenze je snad po všem, co padlo výše, docela jasný – Hentai Corporation na svém opravdovém velkém debutu předvedli, že v žádném případě nejsou skupinou, jejíž potenciál by končil s odchodem z pódia, ale že jejich hudba dává smysl i ve studiové podobě. A to takový, že si “The Spectre of Corporatism: Starship Shaped Schnitzels from Planet Breadcrumbs Are Attacking a Giant Tree Monster Who Has a Vagina and Holds Hitler Hostage” na poli alternativní kytarové hudby vlastně jen těžko hledá nějakou konkurenci, s níž by se mohlo rovnat. Nechci, aby to znělo nějak přehnaně dramaticky, ale v Hentai Corporation ten talent prostě je a je fakt velký – a jestli kapela vydrží, tak z její dílny vzejdou ještě sakra zajímavé věci, jelikož našlápnuto mají opravdu skvěle.

Volání po plnohodnotném debutu Hentai Corporation trvalo dlouho a bylo hlasité, ale ať už pánové čekali na dobu, kdy svou muziku dostanou na potřebnou úroveň, anebo si desku schovávali v šuplíku a jen přikládali pod kotel, aby její vydání přišlo ve chvíli, kdy se po ní lidé budou moci umlátit, vyšlo jim to dokonale. Album s malebným názvem “The Spectre of Corporatism: Starship Shaped Schnitzels from Planet Breadcrumbs Are Attacking a Giant Tree Monster Who Has a Vagina and Holds Hitler Hostage” je totiž skutečně výtečný počin dotažený v každém ohledu. Že je muzika Hentai Corporation velmi svojská, to není žádné překvapení, ale teprve na desce je parádně slyšet, jak je barvitá, variabilní a hravá. A právě ta nenucená hravost, s jakou Hentai Corporation střílejí jeden skvělý nápad za druhým a jakou novinka doslova přetéká, je pro mě asi určující – tím spíše, že je to jako celek přes veškerou výstřednost dost inteligentní a navíc perfektně zvládnuté i po technické stránce. Ačkoli Hentai Corporation sleduji delší dobu, desku jsem na prvních pár protočení úplně nepobral a skoro se mi chtělo mluvit o lehkém zklamání, ale teď už se mají věci úplně jinak a mohu odpovědně prohlásit, že “The Spectre of Corporatism: Starship Shaped Schnitzels from Planet Breadcrumbs Are Attacking a Giant Tree Monster Who Has a Vagina and Holds Hitler Hostage” je album, které Hentai Corporation definitivně pasuje do pozice jedné z nejvýraznějších domácích kapel s potenciálem k dalšímu raketovému vzestupu. Ať žije rock’n’roll!
Ježura