06. Postapo Calypso
07. Darkspace Navigator
08. Intermezzanine
09. Apsylum Absolute
10. If Nothing Is

Hrací doba: 79:47

Dokážete mi racionálně zdůvodnit, proč norští INI zůstávají po vydání své dlouhohrající prvotiny zcela bez povšimnutí? Jasně, bylo by bláhové očekávat nějaká kvanta ohlasů, nicméně je vážně s podivem, že o Norech neví prakticky nikdo. Možná budete namítat, že debutové dílo vychází samonákladem a právě tady vězí zakopaný pes. Jenomže považte, v dnešní době Facebooků, Bandcampů je tento hendikep značně mazán a vzhledem k tomu, že tyhle všechny srandy si INI obstarali, netuším, kde je problém. Já navíc neudělal nic speciálního. Za vším je prachobyčejná proklikávačka, to když jsem si v době vydání letošní desky Dødheimsgard zjišťoval, jakýmiže novými spoluhráči se to Vicotnik a spol. obklopili. V tu chvíli jsem narazil na jméno L. E. Måløye, jenž stejně jako v Dødheimsgard, tak i v INI obsluhuje baskytaru.

Možná si říkáte, že se oháním personálním propojením, sociálními sítěmi, zatímco dost možná nezajímavou muziku nechávám stranou. Jenže omyl. Pakliže INI někde rozhodně nechybují, tak tady. Když jsem si „If Nothing Is“ poslechl poprvé, nevěřil jsem vlastním uším a poté i očím, jak malé pozornosti se Norům dostává. INI nejsou průměrní, dalšími z tisíců. Pociťuji tu snahu o vlastní ksicht, slyším vysokou hráčskou i skladatelskou kvalitu. Takhle zkrátka nezní kapela, která by měla zapadnout.

Zatímco na adresu kvality jsem již stihl cosi utrousit, o samotném hudebním výrazivu toho příliš nepadlo. Náprava přijde záhy, jen nebude úplně jednoduchá, stejně jako hudba zainteresovaných. Úplným základem hudby INI je progresivní black metal. Do něj pak je pak absorbováno vysoké množství progresivně rockových kytar a řádná avantgardní zběsilost. Inovace stojí nad konzervativností, nápaditost nad střídmostí, komplikované nad jednoduchým. Z papíru pak INI vše skvěle přenáší na nahrávku. Ať je to black, prog metal nebo prog rock, funguje to. Norové jsou si ve všem neskutečně jistí. S bravurou předkládají komplikované rytmické zvraty, divoké změny temp, a přesto nezní chladně jako odosobnělá post/djent/progová matematika. INI zní všude zcela přirozeně, zkušeně a já jen opět kontroluji debutový status desky.

Bravurních momentů je celá řada, deska působí nečekaně vyrovnaně a slabé místo aby člověk pohledal. V tomto ohledu tak budu výhradně pozitivní. Ostatně vy byste nebyli? Až poslechnete takové kusy jako „Darkspace Navigator“, „Postapo Calypso“ či „Dominant Outlaw Nation“ dejte vědět. Takhle se hraje první liga extrémní progrese.

Bohužel, minimálně jeden zásadní problém tu existuje. „If Nothing Is“ sestává z deseti skladeb a jejich průměrná délka se točí kolem osmi minut. Prostými počty jsme ve finále na 80 minutách, numery ještě většího škarohlída pak na hodině dvacet. Co si budeme povídat, je to moc. I když vály na konci desky kvalitativně neztrácí, už nejsou po těch 80 minutách tak překvapivé a koncentrace jde rázem dolů. Pro mě za mě bych vše ukončil po „Intermezzanine“, udělal z něj „Outromezzanine“ a z desky by rázem byla stravitelnější porce o 55 minutách. Nejlepším přítelem potom není ani zvuk, v němž ještě nějaké to procento nápadů zaniká a především kytarová sekce není nejčitelnější (například ve středí části „Darkspace Navigator“). Dá se však zčásti zvyknout a ve výsledku zvuk není takovou překážkou jako přemrštěná stopáž.

Abychom si to shrnuli, tak INI nahráli desku výtečných skladeb, bravurně zvládnutých variací, jen v tom všem nadšení zapomněli ukočírovat délku a učesat zvuk. Jestliže ve všech ohledech Norové působili neskutečně vyspělým dojmem, tady to zkrátka uteklo. Je to škoda, k níž ještě od cesty přidávám přívlastek enormní. Nebýt oněch zmiňovaných vad na kráse jsme totiž svědky první ligy. Nezbývá tak alespoň doufat, že příště již nebudeme mluvit o škodě, ale o jedné z nejlepších desek roku, na což jinak INI rozhodně mají.