01. Conversion
02. Resilient
03. Silver Lanterns
04. Desert Illumination

Hrací doba: 25:03

facebook / twitter / bandcamp I / bandcamp II

Eufemisticky řečeno, Blake Judd nemá na scéně zrovna nejlepší pověst. Ale může si za to chlapec sám. Což o to, že intenzivní fetovačky a drogovou kariéru by mu asi většina z nás bezproblémově odpustila, ostatně posluchači black metalu nejsou nějakým klubem skautíků. Nicméně roky ojebávání fandů i labelů o prachy se na jeho renomé podepsaly nenapravitelným dojmem. Jeho hudební talent je nepopiratelný a jeho práce v kapelách jako Hate Meditation, Twilight a samozřejmě Nachtmystium za poslech stojí, nicméně k čemu to, když lidsky je to evidentně zmrd, jenž se kvůli fetu neštítí posrat své vlastní fanoušky, kteří byli tak naivní, že si chtěli koupit jeho merch a desky.

Není to zas tak dávno, kdy se Judd opět ukázal jako kardinální kokot. To když v loňském roce se svým (novým) labelem Ascension Monuments Media vydal obrovskou vlnu reedic Judas Iscariot, o nichž bezostyšně tvrdil, že jsou schválené samotnou kapelou. Jak se záhy ukázalo – nebyly. Sám Akhenaten, lídr Judas Iscariot, přestože už je roky mimo metalovou komunitu, se nechal slyšet, že jde o ostudné neautorizované bootlegy.

Juddův přístup, problémy se zákonem i problémy s drogami postupně začaly zabíjet nejen jeho pověst, ale i jeho vlastní kapelu. Nachtmystium jsou po hudební stránce skvělá záležitost, která má na kontě několik výtečných desek. Poslední roky plné rozpadů a opětovných obnov činnosti ale na důvěryhodnosti kapely nepřidají. Kór když se u poslední regulérní desky „The World We Left Behind“ zase všichni spálili. Což o to samotná nahrávka byla výborná, Blake Judd se v té době tvářil „čistě“, nicméně mu zase hromada lidí skočila na špek. Zaplacené nosiče nikomu neposlal a vše po něm musel na vlastní náklady žehlit label Century Media Records, na základě čehož pak spolupráci s Nachtmystium nadobro ukončil. Asi se mu nelze divit.

V jednu chvíli to vypadalo na úplný konec Nachtmystium. Po všech těch negativních zkušenost, kdy Judd ojebal stovky lidí, by jeden řekl, že s ním už nikdy nikdo nebude chtít spolupracovat. Přesto se mu podařilo dát dohromady novou sestavu, v níž se mimo jiné objevuje i Inkantator Koura (Mosaic, Ysengrin, ex-Alchemyst), a dohodnout se s firmou Prophecy Productions. Hádám, že smlouvu mají nastavenou tak, že Judd žádné nahrávky prodávat nebude, haha.

V posledních měsících se každopádně aktivita Nachtmystium výrazně zvedla a Judd prostřednictvím Ascension Monuments Media (kteréžto je nyní dle dostupných informací již nefunkční) nasypal do světa řadu počinů – živák, splitko coverů s Leviathan, EP s demosnímky z éry „The World We Left Behind“ a také nahrávku „Ancient Howls of Dawning Fury“, což je původní a svého času zavržená verze debutu „Reign of the Malicious“. Tyto aktivity vyvrcholily vydáním první nové hudby po několika letech prostřednictvím EP „Resilient“, v tomto případě již pod značkou Prophecy Productions / Lupus Lounge.

Nachtmystium

Zdá se mi, že čím viditelnější bylo Juddovo chování, tím více lidem se znechutila i hudba Nachtmystium, o níž zpětně začali tvrdit, že stojí za hovno. Což je na jednu stranu pochopitelné, protože asi málokdo dokáže cenit tvorbu někoho, kdo je regulérně okradl. Já osobně mám doma hned několik nahrávek Nachtmystium, ale nikdy jsem nebyl tak naivní, abych se je objednával přímo od kapely, tudíž tímhle nutkání k apriornímu odsouzení muziky netrpím. Jinými slovy, i navzdory tomu, co Judd za ty roky udělal, si myslím, že jeho hudba za pozornost stojí a má svou kvalitu. A „Resilient“ to opatrně potvrzuje.

Materiál na EP nepatří do výstavní skříně diskografie Nachtmystium, ale je na něm cítit, že Judd je nadaný skladatel, lze v tom slyšet jeho rukopis a některé melodie se dost blíží náladám „The World We Left Behind“ (k tomuhle albu má novinka jednoznačně nejblíže). Což nakonec bezpečně stačí k rezervované spokojenosti. Atmosféra je solidní, nápady tam jsou a především poslední skladba „Desert Illumination“ je opravdu zajímavá, z celého ípka suverénně nejlepší. Skoro až ethno perkuse jí dávají zajímavý rozměr, první polovina má příjemný psychedelický nádech a přechod do standardnější kytarovější druhé části mi přijde přirozený. Finální návrat k pomalému tempu je pak povedenou tečkou.

Nebudu vám lhát, „Resilient“ se mi vlastně docela líbí. I když titulní song a „Silver Lanterns“ se už docela oposlouchaly. Avšak pokud má být EP začátkem nové éry a předzvěstí další dlouhohrající desky, pak můžu říct jen to, že si ji rád poslechnu. Když ale na různých fórech vidím apely k ignoraci a bojkotu všeho, čeho se Blake Judd jen dotkne, chápu to a nikomu tenhle přístup nezazlívám.