04. Wynaturzenie
05. Kir
06. Korzenie
07. Szeol

Hrací doba: 34:28

Godz ov War Productions

Polský black metal dlouhodobě válí – to asi není žádné tajemství. Tomu, jak na žánr nahlížejí naši sousedé směrem na severovýchod, se zde ostatně věnujeme docela pečlivě. Polské blackmetalové formace mapujeme rádi a často a velké části z nich se zde dostává pozitivní kritiky. Ani dnešek nebude výjimkou. A vůbec nehraje roli, že Profeci se na „Matecznik“ prezentují vůbec poprvé.

Kvalita polského black metalu mě – v tom dobrém slova smyslu – zaráží už delší dobu. Nabízí se samozřejmě logické vysvětlení, a sice že přes hranice se do světa dostane vesměs to dobré, že mrdky si zůstanou hnít doma a dočkají se maximálně tak lokálního věhlasu, jestli vůbec aspoň to. Zní to sice logicky a samozřejmě nepochybuji o tom, že i v Polsku se najde hromada plevelu, ale na druhé straně mi přijde, že těch místních formací poslouchám poměrně dost a v drtivé většina případu se jedná o velice zajímavé, ne-li rovnou výtečné věci. Na základě tohoto, čistě empirického pozorování si dovolím tvrdit, že jakkoliv statistika fungovat musí, koncentrace kvalitních blackmetalových skupin v Polsku se zdá být nadprůměrně vysoká.

Nepopírám nicméně, že ve spoustě těch pokusů jdu prakticky na jistotu. Existuje zde okruh místních labelů, které s gustem zachytávají nové talenty a posílají jejich nahrávky do světa. Sledovat jejich činnost se vyplatí, protože ta orientace na kvalitu je u nich evidentní. Mluvím o firmách jako Pagan Records, Devoted Art Propaganda, Godz ov War Productions, v menší míře (čti: tady už člověk musí být s výběrem opatrnější) také Agonia Records nebo Witching Hour Productions. I tohle ostatně o Profeci platí, protože jejich dlouhohrající prvotina „Matecznik“ vyšla na značce Godz ov War.

Profeci sice nepocházejí ze Slezska, svou muzikou nicméně jasně navazují na zvuk skupin jako Furia, Morowe, Odraza a dalších podobných, o nichž si zde ostatně povídáme docela pravidelně. Na první dvě jmenované kapely nechá „Matecznik“ vzpomenout asi nejvíce. A kdybych chtěl být hnusný, prohlásil bych něco v tom smyslu, že na debutu Profeci vlastně nenajdete nic, co by už dříve nepředvedly zavedenější polské formace. Ta inspirace mi v tomto případě přijde zcela zřejmá a očividná.

Vtip ovšem tkví v tom, že nevidím jediný důvod, proč by měl být člověk kunda a Profeci za tohle peskovat. Důvod mám k tomu jeden, ale o to pádnější: „Matecznik“ se sice inspiruje jinde, přesto se jedná o chytře a poutavě složenou deskou se skvěle udělanými písničkami. Každá ze sedmi přítomných skladeb dokáže nabídnout opravdu dobré nápady, které zvládnou uvíznout v hlavě, což se mi zdá jako velmi dobrý výsledek.

Profeci

Mimoto si na „Matecznik“ cením ještě jedné věci: album je docela krátké, což by mohlo naznačovat, že docela rychle obehraje, ale přinejmenším v mém případě se tato predikce nenaplnila. Nahrávce jsem už nechal dost nadstandardní počet poslechů, ale ještě jsem nedošel do stavu, kdy by se mi začínala zajídat nebo mě snad dokonce nepokrytě nudit. Životnost „Matecznik“ mě skutečně překvapila.

Nechci vzbudit dojem, že Profeci na své prvotině boří nějaké hranice nebo předvádějí něco geniálního. Tak tomu rozhodně není. „Matecznik“ se prakticky nikdy nedotýká dokonalosti, jako to dokážou vrcholné momenty kapel jako Furia či Wędrowcy~Tułacze~Zbiegi. Určitě se ale jedná o povedenou záležitost, jež by mohla potěšit ty z vás, komu všechny tyhle polské chásky chutnají podobně jako mně.