Země: USA Originální název: Mortuary Režie: Tobe Hooper Hrací doba: 94 min Zdroj fotek: IMDb.com
|
(Budou spoilery.)
Tobe Hooper bezesporu patří mezi hororové legendy. Do análů žánru se zlatým písmem zapsal zejména díky prvním dvěma dílům „Texaského masakru motorovou pilou“, z nichž přinejmenším ten první patří do učebnic, jak by se to mělo točit. Vcelku populární je myslím i jeho verze „Prokletí Salemu“ a duchařský horor „Poltergeist“ z roku 1982, který se rovněž dočkal dvou pokračování a remaku. Lze tedy bez obav prohlásit, že Tobe Hooper se podílel na etablování hned dvou známých hororových značek a má na svědomí jednu z nejznámějších adaptací Stephena Kinga.
Vedle toho ale natočil i pěknou řádku dalších hororů, v jejichž případě zůstalo jen u jednoho filmu, přičemž některé z nich jsou vcelku fajn, zatímco jiné, diplomaticky řečeno, nejsou vůbec fajn. My si dnes připomeneme jeden z jeho pozdějších a také slabších kusů. Ve skutečnosti je „Márnice“ předposlední film, jejž Hooper natočil.
V hororu mám docela rád subžánrovou čistotu. Může se zdát, že takový přístup jen podporuje klišé a stereotyp, což je naprosto regulérní argument a do určité míry s ním i souhlasím. Když se to ale umí, vzniká krásná žánrová práce, která s danými standardy leckdy i dokáže pracovat svěžím způsobem. Hlavně se tím ale předchází takovým nijakým slátaninám, jakou je právě „Márnice“, která jako by se po celou dobu nedokázala rozhodnout, čím vlastně chce být. V jednu chvíli se tváří, jako kdyby se měla zvrtnout do duchařiny, zatímco o několik dalších minut později se z toho začne vyvíjet spíš slasher, aby posléze přibyli zombies a celé to diktovala pohyblivá plíseň, o jejíž podstatě anebo původu se film ani neobtěžuje jakkoliv přemítat. Že vám to moc nedává smysl? Inu, to svým způsobem koresponduje se skutečným vyzněním „Márnice“, ale vezměme to popořádku…
Snímek začíná tím, jak se tříčlenná rodina – matka, pubertální syn a malá dcerka – přestěhuje do nového domu do úplně jiného města. Důvodem je, aby zde matka rozjela svojí kariéru pohřebačky. Protože to je přesně to, po čem milf maminy touží nejvíce. Do baráku, kam se nastěhují, by se v reálu nastěhoval jen totální retard – a tím nenarážím na to, že za okny se nachází hřbitov. Polorozpadlá barabizna, kde nefunguje skoro nic a na mnoha místech ji prorůstá divná plíseň.
Pak se fakt dlouho nic moc zvláštního neděje. Rodinka se zabydluje, synátor začne pracovat v lokálním bistru, s někým se tam popere, potom si vyslechne místní legendu o tom, že v jeho novém baráku prý straší. Údajně zde má žít nějaký postižený šulín, který kdysi zabil svoje rodiče. Tušíte správně, že žije – v kryptě na hřbitově. Jenže pozor, není to o tom, že by vylezl a začal vraždit, to by byla ještě lahoda. On unáší lidi a hází je do studny nějaké prapodivné příšeře, která vypadá trochu jako Sarlacc ze „Star Wars“ ve verzi pro chudé. Právě tenhle zmetek dělá i tu plíseň, která jakmile do někoho vleze udělá z něj zombie, ale jen tak napůl, protože člověk pořád mluví a umí používat i zbraně. Dokáže to oživovat i mrtvoly. Smysl to ale moc nedává.
Celá „Márnice“ je příběhově i stylově nehorázná kravina bez jakékoliv jasné vize nebo slušného nápadu. Když se nic moc neděje, je to nuda, a když už se něco dít začne, diváka to nezajímá… a pořád je to nuda. O atmosféře se nedá ani mluvit, gore chybí, je to plné chyb, logických v příběhu i těch filmových, a navrch to dokonce ani není směšně špatné, ale jenom špatné. Aby toho náhodou nebylo málo, korunu tomu nasazují naprosto odpudivé digitální triky, které jen svědčí o tom, že tady všem zúčastněným chyběla soudnost.
Má „Márnice“ vůbec nějaké kladné stránky? Mě upřímně nenapadá nic, co by stálo alespoň trochu za řeč. Je to prostě regulérní píčovina, se kterou byste vůbec neměli ztrácet čas.