06. The Eternal Cycle
07. Awakening – The State of Bodhi
08. In the Midst of Nothingness
09. Bomby nad Warszawa

Hodnocení: 5/10

Selfmadegod Records

Behemoth, Vader, Decapitated, Hate a Calm Hatchery. Že vám do této společnosti někdo nepatří? No jasně, věhlasem možná posledně jmenovaná sebranka své kolegy v žádném případě nedostihla, nicméně důvod, proč jsem tuto polskou čtveřici zařadil do společnosti takto vybrané, je jiný. Calm Hatchery stejně jako ostatní jmenovaní pocházejí z Polska a hrají death metal. Trošku laciný úvod, ale žádný jiný způsob, jak rychle a efektně tyhle drtiče kostí představit, mě nenapadl. No, to bychom měli o hudebním směřování asi tak vše, protože vězte, že vlastní hudební náplň je obyčejná a ničím nevyčnívající, že nemá cenu se v tom nějak blíže pitvat.

Přitom Calm Hatchery nejsou žádní amatéři a nováčci. Na scéně fungují již dvanáct let a “Fading Reliefs” je jejich třetí album, o kterém se běžně s oblibou říká, že bývá v historii každé kapely určujícím a přelomovým. Právě na tomto počinu by se tak mělo určit, zda mají Calm Hatchery ambice větší než na pozici jedněch z mnoha následovatelů svých slavnějších kolegů, jejichž jména padla v úvodu prvního odstavce, nebo ne. Za sebe můžu říct, že asi ani ne. Abych to uvedl na pravou míru – ne, že by jejich hudba byla špatná a nedala se poslouchat, ale je to prostě další variace na evropskou formulku death metalu, kterou si borci přisvojili, a jejich album podle toho taky zní. Neoriginálně. Neříkám, že od bezejmenné kapely z Polska čekám změnu hudební historie, ale špetka vlastního hudebního vkladu by neuškodila. Calm Hatchery tak dokážou vystřídat v jednom songu epičtěji pojaté riffování ve stylu posledních alb Behemoth s přímočarou death metalovou řežbou, jak ji praktikují Vader. Mluvím příkladně o “Flaming Prophecies”, která dohromady nefunguje, ačkoli jednotlivé momenty (jako třeba kytarová sóla) nejsou špatné.

Jestli však něčím “Fading Reliefs” boduje, tak je to údernost jednotlivých songů podpořená nedlouhou hrací dobou, která se nevyšplhá ani na hranici 40 minut, což chválím, protože jakkoli je album samo o sobě ne zrovna zajímavé, tak jeho dopad je patřičně razantní. “Sun of God” na úvod vyznívá jako snaha upoutat posluchačovu pozornost epickým nádechem, takže navozují pocit, jako by člověk poslouchal kombinaci Melechesh a Behemoth, což kupodivu funguje. Následuje ničivá “Illusory World”, v níž jsou Calm Hatchery k nezastavení a v takovýchto písních, kam patří ještě “Bomben über Warschau” (na albu rovněž v polské verzi jakožto “Bomby nad Warszawa”) a “Awakening – The State of Bodhi”, působí nejvitálnějším dojmem. Na druhou stranu není úplně špatná ani dlouhá “The Eternal Cycle”, která se zastavila za osmi minutami stopáže, ačkoli pokud očekáváte vyloženou epickou smršť ve stylu úvodní “Sun of God”, tak to zase můžete zařadit zpátečku. Jasně, je tam akustický úvod, ale následuje dlouhá hutná masáž, jež vystřídá kytarová exhibice Piotra “Huzara” Hauzera, jehož zručné prsty jsou v mnoha písních tím nejzajímavějším lákadlem (“Awakening – The State of Bohdi”). Jako celek však tato dlouhá věc smysl příliš nedává a atmosférický úvod a závěr s přehledem zastiňuje ostřejší prostřední pasáž.

Bohužel ne všechny skladby jsou vyložené pecky, takže díky nijak nezajímavým kusům jako “Blessing of Mantra” a “In the Midst of Nothingness” nelze o “Fading Reliefs” hovořit jako o povedeném albu a na jazyku mi po jeho doznění zůstává pachuť počinu průměrného a snadno zapomenutelného. A tomu by taky měla odpovídat známka, protože i když několik písní nezní vůbec špatně a z technického hlediska by se deska mohla rovnat mnohem slavnějším spolkům, tak albu jako celku chybí vlastní výrazivo, díky němuž bych měl důvod se k Calm Hatchery vracet, a lehkost napsat vyrovnanou desku, čímž by první nedostatek dokázali alespoň na chvíli nahradit. Celkově obyčejný průměr.