14. Vytáhli mi z čokooka metrového streptokoka
15. Hairytails
16. Shit ‘Em All

facebook / bandzone

Against PR

První pohled (H.):

Jihočeská parta fekálistů Gutalax svého času vletěla na grindovou scénu s rychlostí průjmu a hodně rychle se dostala do podvědomí příznivců žánru, u nichž si získala dost solidní oblibu. Vlastně se v tomto případě není moc co divit, jelikož se do toho Gutalax pustili s opravdovou vervou a ve formě, jaká je pro fandy grindu hodně lákává. Považte sami – striktně nahnědlá image, v jejímž rámci jsou exkrementy alfou i omegou, prudce taneční muzika, hojná koncertní činnost a také trochu zodpovědnější přístup ke kapele, než tomu u grindcorových smeček většinou bývá. Že si tedy Gutalax vcelku brzy na domácím grindovém rybníčku (a vlastně nejen domácím, protože výjezdy do zahraničí u nich nejsou zas tak výjimečné) udělali jméno, to myslím není zas tak překvapující.

Nicméně, svou povedenou prvotinu „Shit Beast“ kapela vydala již v roce 2011. K vyprdnutí jejího nástupce se Gutalax odhodlali až letos, tedy po čtyřech letech, což je docela solidní odstup na to, o jakou muziku se jedná a že ta alba nedosahují ani půlhodinové stopáže. Než si ovšem povíme, zdali to čekání stálo za to, slušelo by se zmínit, že Gutalax s novinkou, jejíž název zní „Shit Happens“, přesedlali od domácích Bizarre Leprous Production k zahraničnímu labelu v podobě německých Rotten Roll Rex, což je v těchto žánrech poměrně zavedené jméno (ačkoliv Bizarre Leprous samozřejmě taky, ale přece jen mi to přijde jako zajímavost).

Popravdě řečeno, ona by ta recenze na „Shit Happens“ vlastně šla sfouknout hodně rychle – stačilo by totiž říct jen to, že novinka jede v nemlich stejném duchu a pojetí jako „Shit Beast“. I kdybyste songy z obou nahrávek náhodně promíchali, rozdíl by poznat v podstatě nešel. Říct něco takového z obecného hlediska není tak úplně pochvala, ale vzhledem k tomu, co Gutalax produkují, rozhodně nešlo čekat nic jiného.

Když to však obrátíme na druhou stranu, tímhle bylo nepřímo řečeno také to, že se „Shit Happens“ svému předchůdci v pohodě vyrovná… aby také ne, když Gutalax vůbec nic nevymýšleli a dál jedou svojí neodolatelně chytlavou chrochtací tancovačku. Zrovna v tomhle případě ta podobnost s předchůdcem nijak zvlášť neškodí, protože co si budeme povídat, Gutalax není tak úplně seriózní kapela a ve svojí tvorbě nerozebírá metafyzicky-filozofická témata – je to jednoduše regulérní prdel a přesně tímhle způsobem funguje i „Shit Happens“. Sice je to nepříliš složité, avšak po čertech zábavné.

Dejme tomu, že tu jsou i tací, kteří „Shit Beast“ neslyšeli, takže stále ještě tápou, o čem že to tedy „Shit Happens“ má být. Ono to sice již vlastně nepřímo zaznělo, ale jednoduše by se to dalo říct tak, že se jedná o taneční grind s kvíkavým vokálem, kde vládnou kraťoučké, zato však nebezpečně skočné pecky… kdyby to nebyli Gutalax, tak bych řekl, že je to deska ve stylu „žádné sraní s mladou paní“, ale vzhledem k oné nahnědlé tématice je zrovna tady toho sraní naopak hodně. Nějaká progrese je na bodu mrazu, ale nadhled a zábava jsou naopak na maximálních hodnotách. A samozřejmě nezapomeňte na zástup nahláškovaných samplů s patřičně hovnovitým zaměřením.

Podobně jako na debutu, i „Shit Happens“ má dvě (a stejné) hlavní hvězdy. Tou první je rytmická sekce ve složení Kebab na baskytaře a Mr.Free za bicími. Právě tihle dva hoši jsou tím hlavním důvodem, proč je muzika Gutalax tak návykově chytlavá. Odjakživa se říká, že je to právě baskytara, která kapele rozskáče celý stadion, a i když Gutalax na stadionech zrovna nehrají, potvrzují tohle rčení do puntíku, protože při poslechu se člověku roztancují končetiny skoro samy. A šlapavé bicí linky dílo zkázy jen dokonají.

Druhou hlavní hvězdou pak z mého pohledu je vokalista Maty, jehož prasečí kvíkání je prostě roztomilé až běda. Vždycky jsem měl pro tyhle grindové chlívky trochu slabost a zrovna tady je to fakt paráda, jelikož tomuhle se již zpěv říkat prostě nedá – to je už čistokrevné chrochtání. Jenže je to prostě brutálně zábavné a do hudby Gutalax padne úplně stejným způsobem jako prdel na záchodovou mísu.

„Shit Happens“ je zcela jistě nepřekvapivá nahrávka. Jedná se však o případ, kdy něco takového vůbec nevadí. I navzdory tomu je to totiž povedená záležitost – komu se líbil debut, ten novinkou nemůže být v žádném případě zklamán.

Druhý pohled (nK_!):

Křemžská grind ‘n’ rollová sebranka Gutalax vytlačila po dlouhých čtyřech letech další řadovku. „Shit Happens“ se má se čile k světu a svým rodičům ostudu rozhodně nedělá. Je plná zvráceností, exkrementů a všelikých jiných skopičin. Naštěstí jen v tom dobrém slova smyslu.

Kdo čekal, že Gutalax vyperou zahnědlé kostýmy a začnou plodit ten nejčistší progresivní rock, spadl v mládí pravděpodobně z višně přímo na kaďák a měl by si nechat naordinovat pořádný klystýr. Novinka zní vlastně skoro stejně jako její starší bratříček „Shit Beast“. Tedy tvrdě, zároveň melodicky a neuvěřitelně chytlavě.

Na „Shit Happens“ a jeho třicetiminutové stopáži nechybí pořádná dávka nadsázky, brutálního vokálního chrochtu a v neposlední řadě také pořádně skočného hudebního doprovodu. Na tuhle muziku se v první řadě výborně paří, a pokud budete mít někdy možnost vidět Gutalax živě (což dnes není žádný problém), rozhodně doporučuji neváhat, popadnout balík toaleťáku a směle vyrazit.

Při domácím poslechu dokáže nový materiál také slušně zabavit. Nejde samozřejmě o žádné kulturní terno – spíše příjemný nenáročný poslech – ale o to více mám ze „Shit Happens“ radost. Tahle deska je svým pojetím dělaná na míru relaxační a uvolněné atmosféře. A lepší názvy písniček jinde určitě nenajdete! Spokojenost.