08. Extremely Dark Days
09. Versus the Void
10. Urbi at Morbid / Farewell to Sanctity

Ježura – 8/10
H. – 8,5/10

Průměrné hodnocení: 8,25/10

Když se v jedné větě zmíní pojmy death metal a střední Evropa, většině obeznámených na mysli nejspíš vyvstane Polsko a jeho žánrové legendy Vader, Behemoth a další neméně kvalitní kapely. Mnohem méně lidí si však vzpomene, že v první polovině 90. let, kdy si výše zmíněné kapely teprve budovaly své výsadní postavení, v České republice zářilo jméno Krabathor – kapela, která mířila na žánrový vrchol a nebýt jejího neslavného konce, dost možná by dnes patřila k absolutní špičce. Z jejího popela však povstali Hypnos. V čele s Brunem a Pegasem natočili několik vynikajících desek, ale nakonec je stihl podobný osud jako Krabathor a tři roky to vypadalo, že se nad prvoligovým český death metalem nadobro zavřela voda. Nyní se ale píše rok 2012, Hypnos jsou zpátky s deskou “Heretic Commando / Rise of a New Antikrist” a otázka zní, jestli novinka dostála kvalit hodných jména Hypnos

Hned ze začátku není na škodu zmínit, že Bruno a spol. rozhodně neměli v úmyslu odbýt natěšené fanoušky nějakou polovičatostí. Za vše mluví jména Martin van Drunen, Piotr Wiwczarek a Børge Finstad. Hostovačky obou legendárních frontmanů sice bohužel nedošly realizace, producentská péče třetího jmenovaného ale na albu svůj podpis nakonec opravdu zanechala a je to znát. Když se Bruno v jednom rozhovoru zmínil o typicky českém “ocase” domácích produkcí, měl pravdu, a s využitím služeb producentského esa Finstada se tak podařilo stvořit nahrávku, která je po zvukové stránce na té nejlepší světové úrovni. Napoprvé mě sice trochu překvapilo, že kytary nejsou tak ostré, jak bych byl čekal, ale s odstupem musím konstatovat, že to prostě funguje, takže si opravdu nemám nač stěžovat.

Fajn, takže teď už víme, že to výborně zní, ale pořád není zřejmé, jestli je ve skutečnosti co poslouchat. Ale no tak, opravdu si myslíte, že by Hypnos po zdařilém comebackovém EP “Halfway to Hell” natočili nějaký odpad? Kdepak, nic takového. “Heretic Commando / Rise of the New Antichrist” je sbírkou poctivého a našlapaného death metalu, jehož charakter je pro střední Evropu tak typický. Najdete tu všechno, co je důležité – úderné kytarové riffy, drtivé bicí palby, pohodové rytmy, které člověka přímo nutí mlátit kebulí… Je to dravé, má to sílu a to jsou snad nejdůležitější death metalové devízy. Je sice pravda, že se člověk občas přistihne při kacířských myšlenkách, které vlezle upozorňují, že to přeci není nic nového, ale co taky vymýšlet za novoty, když to známé pořád skvěle funguje. Krom toho se autorský rukopis Hypnos vyznačuje několika specialitami, na které jsem jinde nenarazil. Tím mám na mysli především občasné využití jen lehce zkreslených kytar (dokonale je to slyšet v klipovce “Inverted / Chasing the Apostles”, několik momentů, kde se zbytkem kontrastují nezvykle vysoko položené kytarové hmaty, Brunův šeptaný vokál v plíživé pecce “In Love with Death” nebo atmosférické brnkané outro. Je toho dost, stačí si všímat.

Je tedy vůbec něco, čím by mě Hypnos nepotěšili? Popravdě, jenom drobnosti. Tak třeba se nemůžu zbavit dojmu, že je z vokálu místy až příliš znát, že Brunův rodný jazyk opravdu není angličtina, ale to už opravdu hledám mouchy, jejichž přítomností výsledný dojem nikterak netrpí. Je tedy zřejmé, že se studiový comeback Hypnos vydařil na jedničku. Je sice pravda, že mezi “Heretic Commando / Rise of the New Antichrist” a deskou roku nějaký ten prostor zbývá, ale nic to nemění na tom, že je česká scéna bohatší o další vynikající počin, který snese srovnání s tím nejlepším z ciziny, a nemusí při tom klopit zraky. Už je to tak. Hypnos jsou zpátky a v sakra dobré formě!

Po dva roky starém ípku “Halfway to Hell” jsou tedy Hypnos definitivně zpátky i co do oblasti vydávání dlouhohrajících počinů. Zcela upřímně mohu říct, že jsem od “Heretic Commando / Rise of the New Antichrist” nečekal nic menšího než vskutku prvotřídní death metalový nářez – a je opravdu potěšující, že se očekávání beze zbytku vyplnilo. “Heretic Commando / Rise of the New Antichrist” neexceluje nějakou přehnanou techničností, ani nezastavitelnou rychlostí (i když i takového kusy se najdou – viz předposlední klepačka “Versus the Void”), ale obrovskou intenzitou. A to se ve výsledku ukazuje jako mnohem účinnější cesta. Album si díky tomuto přístupu uchovává typickou death metalovou surovost, ale ani na chvilinku není zbytečným chlívem bez hlavy a paty, což dokazuje třeba fakt, že se najde místo o pro takové věci, jako je poněkud se vymykající “In Love with Death”. “Heretic Commando / Rise of the New Antichrist” je ovšem opravdu výtečný materiál jako celek, díky čemuž je vysoká známka rozhodně na místě.