07. Three Years
08. That’s My Life
09. Psychical Betrayal

Hodnocení: 6/10

facebook / bandzone

Bloodline

Bloodline je mladá crossoverová sebranka z Dobříše, brázdící českou scénu již (pokud jsem z Bandzone.cz profilu kapely pochopil správně) pátým rokem a právě oslavuje první velkou událost své existence, kterou bezesporu vydání debutového alba je. Kapela složená ze samého mladého proutí se nebála poslat nám své ještě čerstvé cédéčko k orecenzování, takže se na něj podívejme!

V první řadě se sluší říci, že Bloodline sami sebe prezentují coby nu-metal/crossoverovou formaci. Osobně bych se přiklonil spíše k druhé škatulce, poněvadž je tato mnohem výstižnější – na “Scars of the Past” je možné v určitých momentech zaslechnout svižné, ba přímo thrashové pasáže nebo hard rockové vychytávky. Stejně tak místy narazíme i na – nebojím se použít toho označení – výrazně progresivní momenty. To ostatně velmi oceňuji – deska je tak mnohem variabilnější, méně přímočará a i po několika posleších nenudící a zábavná. S tím nu-metalem je to tak trochu na štíru, protože jsem měl vždy za to, že podobný druh hudby charakterizuje především mohutný basový podkres, který udává skladbám tempo a razanci. Zde nic takového k slyšení není a basa sama o sobě plní pouze podřadnou úlohu (pokud je tedy vůbec slyšet, ale o tom až za chvíli).

Totiž, abychom si rozuměli – první věcí, která posluchače bací přes ušiska, je bohužel poměrně nevalná technická kvalita nahrávky a je nad slunce jasné, že “Scars of the Past” vidělo nějaké lepší nahrávací studio maximálně z dálky z rychlíku. Ono by to samo o sobě zase až tolik nevadilo, old-school zvuk nemůže téměř nikdy uškodit, ale jen pokud by šlo přirozený záměr, což mi zde nějak neštymuje. Nemohu se zbavit pocitu, že s kvalitním technickým zajištěním a zázemím by Bloodline měli šanci vytvořit něco podstatně lepšího, než je “Scars of the Past” v současné podobě. Hudební nástroje nezní moc čistě a například zmíněné basové pasáže jsou hodně upozaděné a místy jsem se přistihl, že baskytaru Libora Hřebíka vůbec neslyším. Naopak vokál (Pavel Štrýtr) se nese nad celým materiálem jako smog nad metropolí a všechno ostatní nechává v utlumené podobě až pod sebou. Musím ale pochválit kytarovou práci Pavla Hrubého, který prokazatelně hrát umí a dokazuje to na několika místech velice povedenými sóly a ve většině písní hodnotnou nosnou kytarovou linií nebo melodií. Bicí nástroje, za kterými sedí Martin Dušek, jsou také na dobré úrovni a dodávají nahrávce potřebnou šťávu.

U hlasového projevu frontmana Pavla Štrýtra se ještě na moment pozastavím. Neříkám, že bych cokoliv ze zpěvných pasáží zvládl lépe (ve skutečnosti obdivuji, jak se někdo dokáže postavit za mikrofon a podat jakýkoliv obstojný výkon), ale musím přiznat, že jeho projev považuji za nejslabší článek celého uskupení. V growl a screamových pasážích není moc problém, horší je to ale s melodičtějšími polohami hlasu, které zní prostě podivně a dosti nejistě. Nevím, zda je problém v nedostatečném hlasovém rozsahu, či s (ne)zkušeností zpěvmana, ale určitě se jedná o prvek, na kterém by bylo potřeba zabrat nejvíce. Kdyby se Bloodline v současné sestavě zaměřili pouze na tvrdší hlasový projev a čisté vokály úplně vypustili, výsledek by byl o poznání lepší. Místy mi také úplně nesedla anglická výslovnost, ale možná je to tím, že jsem zrovna na ni obvykle do značné míry vysazen a můj názor tedy není zcela objektivní.

Nyní krátký rozbor. “Scars of the Past” startuje vcelku povedená vypalovačka “Edges of Infinity”, kterou ale bohužel trochu brzdí vokální projev v refrénech. Na druhou stanu už tady je slyšet vypiplaná kytarová linie místy přesahující až do thrashových riffů. Titulka “Scars of the Past” mě bohužel nijak zvláště neuchvátila a opět se utvrzuji v tom, že “nosné” skladby pro mě bývají nejméně zajímavé. “Snakes” zdobí opět několik vynikajících riffů a melodií a část textu “I did my time…” připomíná praotce nu-metalu KoRn. Pomaloučká “All Is Gone” tvoří jakousi přirozenou protiváhu ostatnímu materiálu, který je naopak pěkně od podlahy. Disponuje naprosto uchvacujícím kytarovým sólem v druhé polovině, které jsem si pěknou chvíli pouštěl dokola. “Sinister Rise”, společně s následující “Come to Me from Inside”, by mohly samy o sobě stát coby nejsilnější momenty desky, a to především v refrénech, kdyby bohužel opět nebylo spíše podprůměrného pěveckého výkonu. Dostat jej na nějakou lepší úroveň, mohli by Bloodline těmito dvěma skladbami přesně a výstižně reprezentovat styl a nasazení, které jim sedí podle všeho nejlépe. Rockovější “Three Years”, rychlá “That’s My Life” a finiš “Psychical Betrayal” album uzavírají.

Bloodline

Recenze mohla vyznít tak, že je “Scars of the Past” až na schopnosti Pavla Hrubého poměrně špatné a nezajímavé album. Není tomu tak, je jen technicky nedotažené. Má své momenty, náboj a spousty dobrých nápadů a kapela sama o sobě potenciál do budoucna. Z pozice frontmana bych se úplně vykašlal na čistý vokál, nebo začal brát lekce zpěvu. Lepší nahrávací studio by pro příště také nebylo k zahození. Nebýt těchto několika masitých much, sáhl bych při hodnocení výše, ale zatím se budeme raději držet při zemi. Můj finální verdikt: lehký nadprůměr s pozitivními výhledy do budoucna.