05. The Ominous “They”
06. Redeemed Through Hate
07. Deified
08. Trail of Ungodly Trades
09. Grotesque Glory

Hrací doba: 48:20

Asi netřeba polemizovat nad tím, že kdyby se měla vést diskuze o zásadních pionýrech chrastivého death metalu, tak švédští Grave budou jedním z jmen, které by mělo napadnou snad opravdu každého, kdo se kdy alespoň okrajově zajímal o death metalovou odnož tvrdé hudby. Tahle extrémní sebranka položila spolu s Entombed, Unleashed a Dismember základy stylu a dodnes patří k jeho předním představitelům. A nutno říct, že se tak neděje jen z nějaké laciné nostalgie ke starším albům s kultovním statusem, ale zcela zaslouženě si tuto pozici udržují až do dnešních dnů, protože minimálně v aktuálním tisíciletí pánové nevydali vyloženě špatné album a spolu s Unleashed patří k žánrovým matadorům, na které je spolehnutí.

Kdo ví, možná ze mě mluví všeobecná láska k tomuto hudebnímu stylu, protože chrastivý death miluji, možná je to způsobeno tím, že hudebně servírují Grave ten samý chod stále dokola, a najít tak rozdíly mezi jednotlivými plackami je už jen z tohoto důvodu úkol nelehký, ale i přesto s klidným srdcem říkám, že „Out of Respect for the Dead“ je povedená nahrávka. Nejedná se sice o takovou pecku, jako bylo minulé „Endless Procession of Souls“, které dnes s odstupem řadím k tomu úplně nejlepšímu, s čím kdy Grave přišli, ale na druhou stranu ani zdaleka nic tragického jako „Hating File“, takže u mě vládne spokojenost.

Řekněme si to na rovinu, Grave nikdy nebyli o posouvání hranic a o experimentech. Nikdy se nesnažili přijít s něčím, co by jim přivábilo nové fanoušky, a jakkoli to může znít zpátečnicky a krátkozrace, tak hned na prvních demech na konci 80. let našli formulku, již v průběhu následujícího čtvrtstoletí neopustili a stále se jí drží jako klíště. A ruku na srdce, má snad o to někdo zájem? Nemyslím si. Člověk, který si chce pustit Grave, si chce užít chorobný growling, rychlá tempa, chrastivé kytary a přímočarou rytmiku. Nic víc, nic míň. Tedy, popravdě řečeno je třeba tohle všechno doplnit o správně zabijácký materiál s atmosférou, ale s tím Grave nemají dlouhodobě problémy a „Out of Respect for the Dead“ není v tomto směru žádnou výjimkou.

Jakmile Ola Lindgren hrábne do strun a začne řvát „waking up in silence in a trench of rot“, jako se tomu děje v úvodní šlupce „Intro / Mass Grave Mass“, tak nenechává nic náhodě a spolu se svými třemi kumpány se snaží z posluchače vymlátit duši. Napříč následujícími osmi skladbami totiž přináší materiál, který je sázkou na jistotu, o tom žádná. Grave sází na osvědčené postupy a ani občasné střídaní temp, kdy se třeba již zmíněný otvírák zničehonic zasekne pomalou kytarovou pasáží, na tom nic nemění. Švédský death metal je tak úzkoprsou škatulkou, že nemá smysl přinášet do ní něco nového. Jinak by to přece nefungovalo už takovou řádku let, no ne? Grave jsou si toho vědomi a jako druhý chod své chorobné hostiny předvádějí „Flesh Before My Eyes“, jež díky pomalejší střední pasáži evokuje materiál z hloubi 90. let, kdy se death úplně běžně mísil s doom metalem.

Vědomi si toho, v jakých momentech jsou Grave nejsilnější, se rozhodli podstatnou část nahrávky ponechat v pekelně zběsilém tempu, proti čemuž nelze nic namítat, takže jakmile spustí titulka „Out of Respect for the Dead“, tak je čas protáhnout krční svalstvo a vzdát Grave hold, že i po všech těch letech znějí vitálně a uvěřitelně. V druhé půli titulky jsou kytary lehce utahané a budují atmosféru, ovšem v samém závěru vypukne pořádná bouře v podobě sólových kytarových soubojů po vzoru slavnějších kolegů Slayer. Hodně podobně, co se těch pomalejších pasáží týče, vyznívá ještě „Redeemed Through Hate“, „Trail of Ungodly Trades“ a druhá polovina závěrečné „Grotesque Glory“.

Já vím, že jsem v předchozím textu označil „Out of Respect for the Dead“ za album klasické a výraz Grave nikam neposouvající, ale kdybych měl vybrat jedno opravdové překvapení, tak je to právě „Grotesque Glory“. Ta se natáhla s hrací dobou na hranici devíti minut a nesmělé doteky s doom metalem ji posouvají do vod, které jsou mnohem bližší holandským Asphyx. To, co Grave pouze načrtli v „Flesh Before My Eyes“, v druhé polovině „The Ominous ‘They’“ a pak ještě „Deified“, jež zní místy jako Celtic Frost na svém posledním albu, tak je na závěrečném opusu rovnoprávným partnerem k death metalovému infernu. Grave zvolili klasickou formulku gradace a zrychlování, což není nic nového, ale postupné nabalování hrubosti v této kompozici funguje.

Svým způsobem Grave nezklamali. Čekal jsem další poctivou řezničinu a tu jsem taky dostal. Na své jedenácté album nacpali ty nejohavnější ingredience, jaké člověk na švédském hřbitově může najít, a výsledkem je tak nahrávka, která sází na jistotu, ale činí to s takovou suverenitou, že to těmto nestorům nelze vyčítat. „Out of Respect for the Dead“ sice nevyhraje cenu za nejlepší žánrovou nahrávku dekády, ale jako další z řady alb severských velikánů se jedná o velmi přesvědčivý počin. A jako bonus skvělý přebal. Dobrá práce, pánové!